Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-14, 05:49
  #1
Medlem
Om jag skulle sälja mina fonder nu och sedan köpa nya igen nästan direkt efter, hur många dagars uppgång/nedgång skulle jag då missa?

Tror vi kommer få någon dags nedgång nu men vågar inte sälja utifall att det tar för lång tid att köpa nya igen vilket gör att jag kanske missar påföljande uppgång.

Btw, tillkommer det någon avgift när man köper/säljer fonder? Nordnet säger att dom har 0 i avgift men undrar ifall det finns något mer jag måste betala för som jag inte är medveten om? (nybörjare)
Citera
2018-03-14, 06:55
  #2
Medlem
svenkolrots avatar
Säljer du bankens egna fonder tar det ett par dagar, säljer du en fond som inte din bank förvaltar, kan det i värsta fall ta en vecka.
Jävligt frustrerande.
Vill du göra snabba avslut så är det aktier som gäller.
Citera
2018-03-14, 09:16
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Vill du göra snabba avslut så är det aktier som gäller.
Eller ETF.
Citera
2018-03-14, 09:58
  #4
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Eller ETF.

Nu finns det knappt ETF:er kvar på svensk marknad efter regelverket från nyår.
Citera
2018-03-14, 10:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tri-Klops
Om jag skulle sälja mina fonder nu och sedan köpa nya igen nästan direkt efter, hur många dagars uppgång/nedgång skulle jag då missa?

Tror vi kommer få någon dags nedgång nu men vågar inte sälja utifall att det tar för lång tid att köpa nya igen vilket gör att jag kanske missar påföljande uppgång.

Btw, tillkommer det någon avgift när man köper/säljer fonder? Nordnet säger att dom har 0 i avgift men undrar ifall det finns något mer jag måste betala för som jag inte är medveten om? (nybörjare)
Om jag inte minns helt fel (vilket jag kan göra, rätta mig i såna fall) så genomförs ett köp av fonder när aktiemarknaden stängt.
Du får alltså fonden till dagsavslutets värde.
Det stämmer också med avgifter att det inte är courtage och liknande på vanliga fonder. Det du betalar där är ju fondens förvaltningsavgift istället under hela tiden du äger den, vilket du inte har på en aktie.
Citera
2018-03-14, 12:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaeeta
Om jag inte minns helt fel (vilket jag kan göra, rätta mig i såna fall) så genomförs ett köp av fonder när aktiemarknaden stängt.
Du får alltså fonden till dagsavslutets värde.
Det stämmer också med avgifter att det inte är courtage och liknande på vanliga fonder. Det du betalar där är ju fondens förvaltningsavgift istället under hela tiden du äger den, vilket du inte har på en aktie.
Olika fonder har olika tider. Vissa fonder har handelsdag samma dag andra har nästa dag. Handelsdag är den dag som värdet baseras på, den dagens NAV-kurs. Ovanpå det tar det extra tid innan du får pengarna på kontot. Minst 1 dag extra men kan vara så mycket som 3 eller 4 dagar. Sen ska man gå igenom samma process vid köp. I absolut värsta fall kan det alltså ta 2 veckor från att du trycker sälj tills du har den nya fonden på kontot.

Fonder kan ha köp- och säljavgifter. Inte så vanligt dock, plattformarna brukar förhandla bort det med fondbolagen.
Citera
2018-03-14, 12:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Olika fonder har olika tider. Vissa fonder har handelsdag samma dag andra har nästa dag. Handelsdag är den dag som värdet baseras på, den dagens NAV-kurs. Ovanpå det tar det extra tid innan du får pengarna på kontot. Minst 1 dag extra men kan vara så mycket som 3 eller 4 dagar. Sen ska man gå igenom samma process vid köp. I absolut värsta fall kan det alltså ta 2 veckor från att du trycker sälj tills du har den nya fonden på kontot.

Fonder kan ha köp- och säljavgifter. Inte så vanligt dock, plattformarna brukar förhandla bort det med fondbolagen.
Tack för informationen. Då har jag lärt mig något idag också.
Att få pengarna på kontot har dröjt 2-3 dagar för mig på Handelsbanken.
Ja, jag tänkte att TS hade pengarna att göra köpen. Tänkte inte på om han behöver ha loss pengarna från sälj för att kunna genomföra köp så tar det ju definitivt längre tid. I mitt fall hos handelsbanken ca 5-6 arbetsdagar, i undantagsfall ännu längre.
Citera
2018-03-14, 20:12
  #8
Medlem
trailblasers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaeeta
Tack för informationen. Då har jag lärt mig något idag också.
Att få pengarna på kontot har dröjt 2-3 dagar för mig på Handelsbanken.
Ja, jag tänkte att TS hade pengarna att göra köpen. Tänkte inte på om han behöver ha loss pengarna från sälj för att kunna genomföra köp så tar det ju definitivt längre tid. I mitt fall hos handelsbanken ca 5-6 arbetsdagar, i undantagsfall ännu längre.

Här har du en tråd som berör ämnet.
(FB) Tider att sälja / köpa fonder
Citera
2018-03-15, 15:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Nu finns det knappt ETF:er kvar på svensk marknad efter regelverket från nyår.

http://www.xact.se/etf-utbud/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback