Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-13, 23:17
  #1
Medlem
Jag har varit bortrest (Asien) i 6 veckor och fått mig något att klura över.

Ett par timmar efter jag landat kom jag på ”j-vlar mobildatat”. Stängde då av först dataroaming och sen mobildatat som helhet på min iPhone SE. Det var sen avstängt hela resan. Jag nollställde också statistiken som går att göra längst ner på ”mobilnät” under inställningar.

Under resan smsade jag och tog emot några vanliga telefonsamtal.

Surfade, mailade etc. gjorde jag bara på wi-fi.

Nu på räkningen som jag fick idag ser jag mycket riktigt att min egen klantighet efter landning kostade mig cirka 200:- den dagen.

Men! Därefter dyker det upp ”Datatrafik” på räkningen cirka 10 ggr till under resan. Detta på dagar långt efter jag slagit av mobildata. Alla gångerna på exakt samma belopp på 5:15 kr.

En lurighet till är att på sidan för ”Mobilnät” under Inställningar så såg jag mitt under semestern att mobildata under aktuell period var 26,5 MB. Allt var använt av systemtjänster.

Hur i h-e kan dessa konstigheter uppstå?

Jag har inte hunnit ringa min mobiloperatör ännu, men finns någon som varit med om något liknande? Eller har någon någon förklaring?

Och för den som inte fattar det så handlar det här inte om att jag inte har råd att betala 50:-...
Citera
2018-03-14, 00:46
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Detta på dagar långt efter jag slagit av mobildata. Alla gångerna på exakt samma belopp på 5:15 kr.


Har du skickat sms så är så långa att de blir MMS? Eller rentav skickat just MMS?
Citera
2018-03-14, 06:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Har du skickat sms så är så långa att de blir MMS? Eller rentav skickat just MMS?

Långa SMS ja. MMS nej. Men oavsett vilket så går det inte att skicka MMS med mobildata avstängt om du inte har wi-fi.

Jag testade precis nu. (Med wi-fi verkar det bara gå att skicka till andra iPhones)
Citera
2018-03-14, 12:31
  #4
Medlem
borguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Långa SMS ja. MMS nej. Men oavsett vilket så går det inte att skicka MMS med mobildata avstängt om du inte har wi-fi.

Jag testade precis nu. (Med wi-fi verkar det bara gå att skicka till andra iPhones)

Men när du skickar till enbart ett enda fabrikat, har det inget alls med standard sms och mms att göra. Det är ju då Apples egna påhitt du använder dig av.
Citera
2018-03-14, 14:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borgus
Men när du skickar till enbart ett enda fabrikat, har det inget alls med standard sms och mms att göra. Det är ju då Apples egna påhitt du använder dig av.

Givetvis. Men saken gällde ju mobildata. Då går inga mms iväg om du inte har wi-fi. Mottagarens plattform är ointressant.
Citera
2018-03-14, 15:18
  #6
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slabbadangmannen
Givetvis. Men saken gällde ju mobildata. Då går inga mms iväg om du inte har wi-fi. Mottagarens plattform är ointressant.

WiFi har inget alls med mms att göra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback