Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-13, 22:17
  #1
Medlem
Hej

Med de delar jag tänker köpa så kommer min m.2 SSD att täckas av min GPU, undrar om detta är några problem, om jag ens kommer att ha plats att installera en GPU som täcker 2.5 PCI-slots, med m.2 platsen som ligger precis under?

Här är delarna:

GPU: https://www.inet.se/produkt/5406188/...b-strix-gaming
MODER: https://www.inet.se/produkt/1900239/msi-b350-pc-mate
SSD: https://www.inet.se/produkt/4300244/intel-600p-256gb

Här är en bättre bild på moderkortet https://asset.msi.com/global/picture...uning-hero.png

I bilden här ser ni att jag är tvungen att använda den första gråa PCIe (PCI_E2), vilket är den enda 3.0, och m.2 ligger precis under, mitt grafikkort kommer till 100 och tjugo procent ligga över den.

Förutom detta är detta moderkortet bästa valet så vill inte diskutera alternativ, om detta fungerar dåligt så hittar jag alternativen själv

Frågor:

Blir SSDn för varm? Kommer GPUn att få plats över? Blir det något luftdrag alls emellan? Den ligger ju ganska nära GPUns kylare, men den är ju gjord för att kyla vertikalt och inte horisontellt, om ni fattar.
Citera
2018-03-13, 22:32
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Blir SSDn för varm?
Det är inte alls omöjligt, m.2 har enligt fler användare haft vissa värmebekymmer och att montera en sådan under ett grafikkort av den storleken är inte helt riskfritt. Det där med utrymme är nog inget problem, om inte brickan har några extra utspretande grejor som kylflänsar mm. Är den inte speciell på nåt sätt så ryms den.

Mitt råd är primärt att använda en helt normal s-ata ssd istället. Går inte det, du måste ha m2, se åtminstone till att det finns dörrfläkt på chassiet eller en riktigt bra fläkt på bottnen och som leder in rikligt med luft till området nedan grafikkortet, sedan utventilation högt på bakstammen eller i taket.
Citera
2018-03-13, 22:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Det är inte alls omöjligt, m.2 har enligt fler användare haft vissa värmebekymmer och att montera en sådan under ett grafikkort av den storleken är inte helt riskfritt. Det där med utrymme är nog inget problem, om inte brickan har några extra utspretande grejor som kylflänsar mm. Är den inte speciell på nåt sätt så ryms den.

Mitt råd är primärt att använda en helt normal s-ata ssd istället. Går inte det, du måste ha m2, se åtminstone till att det finns dörrfläkt på chassiet eller en riktigt bra fläkt på bottnen och som leder in rikligt med luft till området nedan grafikkortet, sedan utventilation högt på bakstammen eller i taket.
Aj aj, vet inte om jag vågar riskera. För den kan ha omvänd effekt också i tanke på att m.2 kommer hamna precis framför GPUns massiva kylare (bild).

Men om detta betyder en extra chassifläkt så måste jag nog titta på ett nytt moderkort (detta kort som annars var helt perfekt )... Inte värt extra ljudet.

Tack för svar!
Citera
2018-03-14, 01:42
  #4
Medlem
SophieNeveus avatar
Det skall inte vara några problem, jag kör själv en liknande setup med 2 st nvme m.2 diskar. Ena är dåligt placerat under mitt grafikkort (msi 1080 ti) men har aldrig känt att det skulle ha någon påverkan. Det som kan vara jobbigt är dock att sätta dit hårddisken utan att ta ut grafikkortet först
Citera
2018-03-14, 02:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Det skall inte vara några problem, jag kör själv en liknande setup med 2 st nvme m.2 diskar. Ena är dåligt placerat under mitt grafikkort (msi 1080 ti) men har aldrig känt att det skulle ha någon påverkan. Det som kan vara jobbigt är dock att sätta dit hårddisken utan att ta ut grafikkortet först
Vet du typ temperaturen på din SSD?
Citera
2018-03-14, 22:31
  #6
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Vet du typ temperaturen på din SSD?
Nej det gör jag tyvärr inte, men jag skulle inte tro att den ens är över 50 C
Citera
2018-03-14, 22:49
  #7
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Nej det gör jag tyvärr inte, men jag skulle inte tro att den ens är över 50 C

Dra ner HWMonitor och kolla.
Citera
2018-03-15, 05:46
  #8
Medlem
Eller Speccy, finns portable som inte ens installeras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback