Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-14, 10:25
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NovaOculus
Anländer så sent som möjligt.

Tar så lång rast jag kan. Låtsasbajsar i en halvtimme.

Tar del av alla förmåner och utnyttjar dessa mer än till fullo. Fredagsfikan står jag aldrig för.

Sjukskrivning har jag inte börjat med än, men känner en kille som känner en kille. Han kan skriva ut sjukintyg.

Att gå tidigt från jobbet är också något jag satsar extra på.

Varför undrar du? För att det inte är mitt arbete, för att hårt jobb inte lönar sig.

Haha så sant!

Men känner du att du utvecklas??🤣
Citera
2018-03-14, 10:28
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Tror det beror på väldigt mycket vilken typ av jobb man har och var man är i livet.

I mina unga dagar, när jag var kollektivare "på golvet" på diverse industrier, gjorde jag det jag skulle och inte ett uns mer. Jag insåg snabbt att ytterligare engagemang inte skulle gynna mig personligen och såg till att mina dagliga plikter räckte hela dagen. Jag har dock alltid skött mitt jobb efter bästa förmåga.

Efter universitetet och tjänstemannajobb, straffar det ju bara en själv personligen om man maskar eller levererar dålig kvalitet. Så då finns det helt plötsligt andra incitament till att göra bra ifrån sig.

Håller med dig!

Sen finns det ju tjänstemän som också låtsas jobba och fikar stup och kvarten där de hela tiden delegerar jobb för att de har för mycket att göra. Men absolut så är tjänstemanna mer målinriktat. Men golvet har ju också sina mål som dom måste nå i antalet producerat.

Vissa stressar ihjäl sig medan vissa jobbar i sitt tempo och ta det lungt
Citera
2018-03-14, 12:07
  #15
Medlem
tuppruskarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
Som rubriken lyder.
Alla här jobbar med olika saker, och hur tar ni ansvar på ert jobb?
Om ni har eget, då måste ni ha ansvar för allt och alla fel kan bli kostsamma.

Hur känner ni som inte är egna utan jobbar på företag? När ledningen skall spara och gör allt för att minska kostnaderna och är sjukt giriga hur gör ni?
Är det fel att tänka om man stressar ihjäl sig och blir sjukskriven, då blir man ersatt på nolltid och företagen skiter fullständigt i en, life goes on liksom.
Eller jobbar ni så lite som möjligt utan att få sparken?

Även fast man givit sin själ åt ett företaget kan dom välja att flytta eller spara och ta bort din tjänst vilken sekund som helst. Dom glömmer allt man gjort.

Vad har ni för mindset under era dagar på jobbet?
Jag har jobbat med vakttjänstgöring inom Försvarsmakten i över 7 år nu. Under kanske de första två åren eller så var jag blåögd, dumlojal, engagerad och entusiastisk, såg alltid till att komma i god tid till jobbet osv, gjorde alltid det jag skulle och lite till.

Men allt eftersom tiden gått kom jag sakta men säkert till insikt att de lata fetknopparna som vabbar när de vet att fysiskt ansträngande uppgifter nalkas och endast gör sitt absoluta minimum på jobbet men likväl har kvar jobbet tjänar precis lika mycket som mig, om inte mer i vissa fall.
Att även arbetsgivaren tar en för givet och alltid förväntar sig att man ska ställa upp när det behövs folk samt att man i mångt och mycket fortfarande behandlas som en värnpliktigt gällande många saker gör inte saken bättre.

Så sedan ett par år tillbaka ser jag alltid till att komma till jobbet exakt när jag börjar, jag gör inte ett jota mer än vad jag behöver och avvisar mycket arbete med att påpeka att det ligger utanför mitt ansvarsområde.

Jag går ofta och brygger mycket kaffe, sitter länge på dass, pillar mycket med telefonen, ibland sköter jag privata telefonärenden under arbetstid osv. Jobbar jag natt sitter jag ofta med min laptop och spelar eller tittar på någon serie. Då inget av detta inte fått några konsekvenser så har jag provat att vissa dagar, då jag inte har vakttjänstgöring, att åka hem tidigare och tidigare från jobbet, som tidigast har jag åkt hem ungefär tre timmar innan jag slutat.
__________________
Senast redigerad av tuppruskarn 2018-03-14 kl. 12:30.
Citera
2018-03-14, 15:20
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuppruskarn
Jag har jobbat med vakttjänstgöring inom Försvarsmakten i över 7 år nu. Under kanske de första två åren eller så var jag blåögd, dumlojal, engagerad och entusiastisk, såg alltid till att komma i god tid till jobbet osv, gjorde alltid det jag skulle och lite till.

Men allt eftersom tiden gått kom jag sakta men säkert till insikt att de lata fetknopparna som vabbar när de vet att fysiskt ansträngande uppgifter nalkas och endast gör sitt absoluta minimum på jobbet men likväl har kvar jobbet tjänar precis lika mycket som mig, om inte mer i vissa fall.
Att även arbetsgivaren tar en för givet och alltid förväntar sig att man ska ställa upp när det behövs folk samt att man i mångt och mycket fortfarande behandlas som en värnpliktigt gällande många saker gör inte saken bättre.

Så sedan ett par år tillbaka ser jag alltid till att komma till jobbet exakt när jag börjar, jag gör inte ett jota mer än vad jag behöver och avvisar mycket arbete med att påpeka att det ligger utanför mitt ansvarsområde.

Jag går ofta och brygger mycket kaffe, sitter länge på dass, pillar mycket med telefonen, ibland sköter jag privata telefonärenden under arbetstid osv. Jobbar jag natt sitter jag ofta med min laptop och spelar eller tittar på någon serie. Då inget av detta inte fått några konsekvenser så har jag provat att vissa dagar, då jag inte har vakttjänstgöring, att åka hem tidigare och tidigare från jobbet, som tidigast har jag åkt hem ungefär tre timmar innan jag slutat.

Grymt!

Andra som har synpunkter?
Ni som är välutbildade och har höga löner hur resonerar ni?
Citera
2018-03-14, 16:11
  #17
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
Haha så sant!

Men känner du att du utvecklas??🤣
Kort och gott, nej. Inte via arbetet. Istället har jag utvecklande sysslor vid sidan om jobbet. Gillar teater, balett, att läsa och laga mat.
Citera
2018-03-16, 12:06
  #18
Medlem
supremanics avatar
Är privat ganska mycket utav en slacker men på jobbet så brukar jag gärna ta för mig och se till att prestera. Har alltid varit sån att jag trivs bäst när jag känner att jag är duktig på det jag gör. Är dock inte speciellt mycket utav en streber utan kan flumma runt en del och busa också
Skulle kännas som slöseri med tid att bara gå till jobbet för att sitta av tiden. Har haft sånt jobb och då ansträngde jag mig istället för att ta mig därifrån.
Citera
2018-03-16, 13:52
  #19
Medlem
Prodelins avatar
Folk tar sina jobb på alldeles för stort allvar i Sverige, det märker man när man kommer utomlands ifrån där man har en mer avslappnad inställning, speciellt många i Sverige som inte har något liv utanför jobbet heller.

Jag hade en kollega som hela hans liv var jobbet och han förväntade sig att sin omgivning hade samma inställning, det blir extremt jobbigt att samarbete med en sådan i längden.
Citera
2018-03-16, 13:54
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
Som rubriken lyder.
Alla här jobbar med olika saker, och hur tar ni ansvar på ert jobb?
Om ni har eget, då måste ni ha ansvar för allt och alla fel kan bli kostsamma.

Hur känner ni som inte är egna utan jobbar på företag? När ledningen skall spara och gör allt för att minska kostnaderna och är sjukt giriga hur gör ni?
Är det fel att tänka om man stressar ihjäl sig och blir sjukskriven, då blir man ersatt på nolltid och företagen skiter fullständigt i en, life goes on liksom.
Eller jobbar ni så lite som möjligt utan att få sparken?

Även fast man givit sin själ åt ett företaget kan dom välja att flytta eller spara och ta bort din tjänst vilken sekund som helst. Dom glömmer allt man gjort.

Vad har ni för mindset under era dagar på jobbet?

Göra det man ska men hela tiden göra så lite man bara kan. På SEB tar det en ruskigt massa tid för att få något ordnat och där maskar man så att man inte får sparken. Sedan ska man ju hålla ett tag, onödigt att bli utsliten och vara lojal mot idioter med låg intelligens.
Citera
2018-03-18, 14:36
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hellodarkness
Göra det man ska men hela tiden göra så lite man bara kan. På SEB tar det en ruskigt massa tid för att få något ordnat och där maskar man så att man inte får sparken. Sedan ska man ju hålla ett tag, onödigt att bli utsliten och vara lojal mot idioter med låg intelligens.

Helt rätt, synd att det skall behöva vara så. Att man inte kan bli uppskattad för om man gör ett riktigt bra jobb och offrar sig för företaget. Utan istället bli latmaskarna befodrade..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback