Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-13, 14:28
  #1
Medlem
Sleepysuns avatar
Som titeln lyder söker jag misantropiska verk, böcker där författaren formulerar antingen genom sig själv eller sina karaktärer: personer som avskyr mänskligheten och föraktar den. Viktigt att påpeka är att jag inte söker böcker i stil med Hitlers Mein Kampf eller litteratur som är grundat i rasism eller ur en hierarkis synvinkel. Jag söker romaner med hat för hela mänskligheten, som känner avsmak och avsky. Mitt egna bidrag till tråden är Patrick Süskind's debut Parfymen.
Citera
2018-03-13, 14:47
  #2
Medlem
lampross avatar
Texten till Molières skådespel Misantropen (Le misanthrope, 1666).
Citera
2018-03-13, 14:52
  #3
Medlem
Resa till nattens ände
Citera
2018-03-13, 16:57
  #4
Medlem
Dvärgen av Pär Lagerkvist kanske?
Citera
2018-03-13, 17:08
  #5
Medlem
Clint Ruins avatar
Det mesta av Nikanor Teratologen.
Citera
2018-03-13, 20:18
  #6
Medlem
PiusXIIIs avatar
Jag försöker undvika sådana böcker, men läste Jerzy Kosińskis "Den målade fågeln" som ung, och den passar definitivt in.
Citera
2018-03-14, 03:52
  #7
Medlem
lampross avatar
Av författare som debuterat på 60-talet vet jag en som inte är misantrop: Lars Gustafsson (1936-2016).

Annars är det, i hela världen idag, vänster som höger, regel att författare är pessimister, defaitister och misantroper. Ta första bästa bok och du ser en immanent predikan om elände, undergång och död. Och människan som en usel skapelse.

Ta vilken Nobelpristagare som helst som debuterat från 60-talet och framåt. Misantropiskt, defaitistiskt, nedbrytande elände. Müller, Jelinek och bla-bla-bla.

Ta även sf och fantasy. Bland de högprofilerade författare som debuterat på cirka 60-talet och framåt är misantropisk ateist-nihilism regel, som Harlan Ellison, GRR Martin och William Gibson. Och är de inte uttryckligt misantropiska så nog f-n avhåller de sig från att framhålla människan som en överlag förunderlig, imponerande och heroisk varelse.

Så TS, gå in i en bokhandel, gå fram till romanhyllan, blunda och ta en bok: voilà, den är med säkerhet misantropisk.
Citera
2018-03-14, 13:17
  #8
Medlem
Hjalmar Söderbergs "Doktor Glas" borde kvala in här. Huvudpersonen spyr ut sitt gnälliga hat över det mesta, inklusive sina medmänniskor. Sen kan man kanske diskutera om doktorn är misantrop, eller om han bara är en whiny bitch i största allmänhet (pan-trop?).
Citera
2018-03-14, 17:30
  #9
Medlem
Slottsherres avatar
Den svarta humorn i William Burroughs Naked Lunch är rejält misantropisk.
Citera
2018-03-14, 18:42
  #10
Medlem
B0B0s avatar
Jag skulle rekommendera Carl Panzrams självbiografi.
Citera
2018-03-14, 18:56
  #11
Medlem
Lord Of The Flies av William Golding
Citera
2018-03-14, 20:15
  #12
Medlem
B0B0s avatar
Jag kan även tipsa om "Hogg" av Samuel R. Delaney. Både romanen i sig och dess titulära huvudperson ger uttryck för exakt det suveräna förakt du eftersöker, i synnerhet gentemot kvinnor.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback