Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-13, 14:12
  #1
Medlem
Vilken väljer man?
Citera
2018-03-13, 14:15
  #2
Medlem
Alltid Saab 😉
Citera
2018-03-13, 14:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theghostewriter
Alltid Saab 😉
Okej! Kan du motivera lite varför också
Citera
2018-03-13, 14:57
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auxiliary
Vilken väljer man?

Beror väl på, jag vet ingenting om Volvo så själv hade jag valt saaben.
9-3 är en mycket bra bil.
Sen att den är flera gånger snyggare än Volvon gör ju inget heller.
Citera
2018-03-13, 15:04
  #5
Medlem
2560ps avatar
Svår fråga att svara på, eftersom jag inte känner till dina preferenser.

Dock, jag har jobbat på både Volvo och Saab och känner till bilarna rätt väl. Saaben upplever jag som "sportigare" (stötigare och väsnas mer), Volvon är avsevärt bekvämare. Mindre problem med Volvon generellt. Modellen är äldre än Saaben, om det har någon betydelse.

Jag hade alla gånger valt Volvon (med sportstolarna, de är fantastiska), men det är som sagt mycket en smaksak. Jag vill åka bekvämt
Citera
2018-03-13, 15:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Svår fråga att svara på, eftersom jag inte känner till dina preferenser.

Dock, jag har jobbat på både Volvo och Saab och känner till bilarna rätt väl. Saaben upplever jag som "sportigare" (stötigare och väsnas mer), Volvon är avsevärt bekvämare. Mindre problem med Volvon generellt. Modellen är äldre än Saaben, om det har någon betydelse.

Jag hade alla gånger valt Volvon (med sportstolarna, de är fantastiska), men det är som sagt mycket en smaksak. Jag vill åka bekvämt

Mycket bra svar! Hur är det med barnsjukdomar vanliga brister/fel på de båda bilarna?
Citera
2018-03-13, 15:11
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Beror väl på, jag vet ingenting om Volvo så själv hade jag valt saaben.
9-3 är en mycket bra bil.
Sen att den är flera gånger snyggare än Volvon gör ju inget heller.

Några bra och sämre saker med 9-3an?
Citera
2018-03-13, 15:21
  #8
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auxiliary
Mycket bra svar! Hur är det med barnsjukdomar vanliga brister/fel på de båda bilarna?

Det här blir nog lite orättvist, för jag jobbade med olika saker på de olika företagen. På Saab kom jag i kontakt med kvalitetsbrister, och därför tycker jag nog att de bilarna är sämre än vad de är. Det är dessutom många år sedan, så minnet är inte så klart. Massvis med för mig underliga motorproblem, vilket jag tyckte var konstigt. Har haft bilar av andra märken som jag kört uppemot 50000 mil utan problem, så jag tyckte det var konstigt att Saabs motorer skulle krångla så mycket.

Dock, jag fick bara höra om bilarna som krånglade, alla som fungerade felfritt gick mig förbi. Så det kan som sagt vara ett orättvist omdöme.

Kommer jag ihåg det så kan jag kolla lite när jag kommer hem, har mängder med teknisk dokumentation kring återkallelser och servicetips på någon gammal hårddisk.

Volvos P2-plattform upplever jag som väldigt problemfri. Såg i mitt jobb på Volvo frekvent bilar med NED-dieseln som gått närmare 100000 mil (budbilar och taxi). Men som sagt, där var jag inte involverad i kvalitetsproblem, så där kan bilden bli orättvis åt andra hållet 5-cylmotorn är dock mycket bra, hade en 850 en gång som jag sålde när den gått 45000 mil. Aldrig ett motorproblem hade jag, och den gick fortfarande fint när den såldes.
Citera
2018-03-13, 15:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det här blir nog lite orättvist, för jag jobbade med olika saker på de olika företagen. På Saab kom jag i kontakt med kvalitetsbrister, och därför tycker jag nog att de bilarna är sämre än vad de är. Det är dessutom många år sedan, så minnet är inte så klart. Massvis med för mig underliga motorproblem, vilket jag tyckte var konstigt. Har haft bilar av andra märken som jag kört uppemot 50000 mil utan problem, så jag tyckte det var konstigt att Saabs motorer skulle krångla så mycket.

Dock, jag fick bara höra om bilarna som krånglade, alla som fungerade felfritt gick mig förbi. Så det kan som sagt vara ett orättvist omdöme.

Kommer jag ihåg det så kan jag kolla lite när jag kommer hem, har mängder med teknisk dokumentation kring återkallelser och servicetips på någon gammal hårddisk.

Volvos P2-plattform upplever jag som väldigt problemfri. Såg i mitt jobb på Volvo frekvent bilar med NED-dieseln som gått närmare 100000 mil (budbilar och taxi). Men som sagt, där var jag inte involverad i kvalitetsproblem, så där kan bilden bli orättvis åt andra hållet 5-cylmotorn är dock mycket bra, hade en 850 en gång som jag sålde när den gått 45000 mil. Aldrig ett motorproblem hade jag, och den gick fortfarande fint när den såldes.

Skitbra information är ute efter diesel i båda fallen vill jag tillägga
Citera
2018-03-13, 15:46
  #10
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auxiliary
Skitbra information är ute efter diesel i båda fallen vill jag tillägga

Ska du ha Saaben med diesel rekommenderar jag Z19DTH-motorn. DTR'en hade ganska stora problem med virvelspjällen, de lossnade från axeln och sögs in i motorn med haveri som följd. Det hände flera gånger i veckan, dock på hela den europeiska marknaden så det rörde ju sig om ganska många bilar.

Det var något skumt med DT'n också har jag för mig, men den var ganska ovanlig och jag kommer inte ihåg vad det var.

Alla tre varianterna hade problem med regenereringen av partikelfällan, samt EGR-ventilen (kärvade ihop, gick oftast att göra rent). Mest på bilar som körts korta sträckor i stan, såklart. Med normal "dieselkörning" så var det inte så farligt. Antar att detsamma gäller för Volvon, systemet är snarlikt.
Citera
2018-03-13, 15:51
  #11
Medlem
Provocative2.0s avatar
Har ägt en Saab 9-5 av samma årsmodell samt två äldre S60 än denna.
Med detta har jag bara ägt en Saab i hela mitt liv o den blev inte långvarig. Jag sålde den med en medveten förlust bara för att slippa alla framtida kostnader som den snålle besiktningskillen berättade om o då hade jag redan haft tre verkstadsbesök som täcktes av en köpt garanti.

Mina två S60 var jag så nöjd med att jag vill köpa en till att ha som extrabil. Den körglädjen o obefintliga skruvande gjorde att de är de bästa bilar jag ägt.

Så, du förstår nog vilken bil jag förordar😄
Citera
2018-03-13, 15:54
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det här blir nog lite orättvist, för jag jobbade med olika saker på de olika företagen. På Saab kom jag i kontakt med kvalitetsbrister, och därför tycker jag nog att de bilarna är sämre än vad de är. Det är dessutom många år sedan, så minnet är inte så klart. Massvis med för mig underliga motorproblem, vilket jag tyckte var konstigt. Har haft bilar av andra märken som jag kört uppemot 50000 mil utan problem, så jag tyckte det var konstigt att Saabs motorer skulle krångla så mycket.

Dock, jag fick bara höra om bilarna som krånglade, alla som fungerade felfritt gick mig förbi. Så det kan som sagt vara ett orättvist omdöme.

Kommer jag ihåg det så kan jag kolla lite när jag kommer hem, har mängder med teknisk dokumentation kring återkallelser och servicetips på någon gammal hårddisk.

Volvos P2-plattform upplever jag som väldigt problemfri. Såg i mitt jobb på Volvo frekvent bilar med NED-dieseln som gått närmare 100000 mil (budbilar och taxi). Men som sagt, där var jag inte involverad i kvalitetsproblem, så där kan bilden bli orättvis åt andra hållet 5-cylmotorn är dock mycket bra, hade en 850 en gång som jag sålde när den gått 45000 mil. Aldrig ett motorproblem hade jag, och den gick fortfarande fint när den såldes.

Om jag stod i detta val skulle jag välja Volvo pga Saabs ökända motorkrångel. Det finns ju en bakgrund till att det inte säljs några nya Saab idag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback