Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-03-19, 19:54
  #37
Medlem
Voodooprastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Stackare, lever du kvar i dåtiden när allt avvikande anses som sjukdomar?
Vi måste leva efter satta normer annars är det anormalt.

Sjukdomen är snarare att vi är styrda som boskap, och därav anses ickestyrda personer som onormala.

Visst är det en sjukdom. Den är även ICD-märkt och har en diagnoskod.

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B...t%C3%B6rningar

Att terapin utgår ifrån könsbekräftande behandling samt eventuell könskorrigering går att diskutera huruvida lönsamt det är för både individen och ur sociologisk aspekt. Själv tror jag att det är kontraproduktivt att anpassa ett samhälle efter minoriteters önskemål där man kollektivt privilegierar vissa grupper baserad på deras "offerställning". Man tycker denna debatt ter sig lustig idag då den falang som skriker sig hesa över att kön är en "social konstruktion" samtidigt försvarar transsexualism och könsidentitet.
Citera
2018-08-09, 16:04
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Visst är det en sjukdom. Den är även ICD-märkt och har en diagnoskod.

https://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B...t%C3%B6rningar
...
Och så försvann den:
https://eu.usatoday.com/story/news/2...ion/717758002/



Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
...
Att terapin utgår ifrån könsbekräftande behandling samt eventuell könskorrigering går att diskutera huruvida lönsamt det är för både individen och ur sociologisk aspekt. Själv tror jag att det är kontraproduktivt att anpassa ett samhälle efter minoriteters önskemål där man kollektivt privilegierar vissa grupper baserad på deras "offerställning". Man tycker denna debatt ter sig lustig idag då den falang som skriker sig hesa över att kön är en "social konstruktion" samtidigt försvarar transsexualism och könsidentitet.

Inte då!

Den "falang som skriker sig hesa över att kön är en 'social konstruktion'" försvarar definitivt inte transsexualism och könsidentitet.

Ta t.ex. radikalfeminister (även kallade TERF) såsom Germaine Greer, Sheila Jeffreys, Janice Raymond et al. Dessa avfärdar transsexualism som mansvärldens försök att infiltrerar kvinnornas värld! Och avfärdar samtidigt kvinna-till-man-transsexuella som könsförrädare.
De påstår gärna att kön är en social konstruktion, men tillämpar ogenerat en strikt biologisk definition av kön närhelst det passar syftet.

Personer med kunskap om transsexualism och könsidentitet vet bättre.
__________________
Senast redigerad av GaussBonnet 2018-08-09 kl. 16:24.
Citera
2018-08-09, 16:21
  #39
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Transsexualism är en psykisk sjukdom med självmordsbenägenhet som ett av bi-symptomen. Man bör placera dessa på institution och ge dom vård istället för att bemöta och acceptera deras sjukdomsbild.
Det är ju svårt för oss att veta om de verkligen är sjuka (har vanföreställningar) eller faktiskt känner/vet/förstår att de är födda i fel köns kroppp...? Varför skulle inte en kvinnlig själ kunna hamna i en manlig kropp och vice versa, måste man klassa detta lite ovanliga fenomen som ett sjukdomstillstånd...?

Själv så har jag inga problem med att acceptera dem, även om jag finner dem lite udda, dock är detta inget som besvärar mig nämnvärt...
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback