Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-13, 11:28
  #1
Medlem
NoNames84s avatar
Hej om man har pengar på sitt privata bankkonto som man sparat ihop. Vill skicka dom utomlands i detta fall Libanon för att köpa ett sommarhus. Vi pratar om cirka 250k finns det några risker med detta gentemot skatteverket att dom kollar upp ens företag osv i Sverige som man bedriver?
Citera
2018-03-13, 11:44
  #2
Medlem
Överföringar över 150k SEK motsvarande in/ut rapporteras direkt till SKV.

Så finns så klart risk dom frågar om pengarna. Men om summan ser rimligt ut motsvarande tidigare års deklarationen lär det inte vara problem.

Problem blir om summan är hög motsvarande senaste åren deklarde inkomster.
Citera
2018-03-13, 11:50
  #3
Medlem
Banken kanske också kommer bry sig lite mer än vanligt om det nu är Libanon du hade tänkt skicka pengar till med tanke på pengatvätt och terroristfinansiering-lagar
Citera
2018-03-13, 11:50
  #4
Medlem
NoNames84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Överföringar över 150k SEK motsvarande in/ut rapporteras direkt till SKV.

Så finns så klart risk dom frågar om pengarna. Men om summan ser rimligt ut motsvarande tidigare års deklarationen lär det inte vara problem.

Problem blir om summan är hög motsvarande senaste åren deklarde inkomster.
Dessa pengar är sparade från min lön och plus lite sido business som inte är skattade. Dock är mestadelen från lönen såklart. Kanske ska minska summan man skickar då?
Citera
2018-03-13, 11:53
  #5
Medlem
NoNames84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Banken kanske också kommer bry sig lite mer än vanligt om det nu är Libanon du hade tänkt skicka pengar till med tanke på pengatvätt och terroristfinansiering-lagar
har skickat förut till Libanon utan som helst problem aldrig några frågor dock varit lite mindre summor typ typ 100k.
Citera
2018-03-13, 11:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoNames84
Dessa pengar är sparade från min lön och plus lite sido business som inte är skattade. Dock är mestadelen från lönen såklart. Kanske ska minska summan man skickar då?

Lagen säger även mindre överföringar som motsvarar över 150k SEK ska räknas ihop.

Hur olika banker hanterar det är olika rent tekniskt. Ofta handlar det om viss tidsintervall mot samma mottagare. Eller om referens är motsvarande.

Men om du gör 2 överföringar till samma mottagare inom kort period ändå risk räknas ihop.
Citera
2018-03-13, 11:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hubbabubblor
Banken kanske också kommer bry sig lite mer än vanligt om det nu är Libanon du hade tänkt skicka pengar till med tanke på pengatvätt och terroristfinansiering-lagar

Bank baserar risk efter KYC profil, summor och vilket land tas även med i beräkning.


Visst Libanon ligger så klart på högre risknivå av länder än många andra men ändå inte extrem risk.

Har själv konto i Libanon, iofs har jag konton världen över men ändå. Men banker har spärrlistor över vissa namn / företag etc även. Så om summor inte så höga normalt aldrig problem om övriga KYC profil stämmer.
Citera
2018-03-13, 12:16
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Bank baserar risk efter KYC profil, summor och vilket land tas även med i beräkning.


Visst Libanon ligger så klart på högre risknivå av länder än många andra men ändå inte extrem risk.

Har själv konto i Libanon, iofs har jag konton världen över men ändå. Men banker har spärrlistor över vissa namn / företag etc även. Så om summor inte så höga normalt aldrig problem om övriga KYC profil stämmer.
Att helt plötsligt skicka en ännu högre summa lär dock öka risken för kontroll. Nu har ju bankerna det lite hemligt. Men jovisst är KYCen mycket men de tittar ju på så mycket olika saker. Men har ts gjort det innan antar jag att det inte blir några bekymmer
Citera
2018-03-13, 12:24
  #9
Medlem
1) köp bitcoin för kontanter, Swish eller Banköverföring

2) växla till motsvarande valuta på localbitcoins.com.
Citera
2018-03-13, 13:33
  #10
Medlem
NoNames84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
1) köp bitcoin för kontanter, Swish eller Banköverföring

2) växla till motsvarande valuta på localbitcoins.com.
Jag funderar på att plocka ut det kontant genom automat med jämna mellanrum sen tar jag med skiten ner, måste väl funka?
Citera
2018-03-17, 09:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoNames84
Jag funderar på att plocka ut det kontant genom automat med jämna mellanrum sen tar jag med skiten ner, måste väl funka?


Skicka hälften med banköverföring och ta resten cash känns som en hyfsad kompromiss. Det tar ju dock några veckor att plock ut 100k< genom bankomat pga de hysteriska reglerna som bankerna har för att förhindra oss att använda kontanter.
Citera
2018-03-18, 18:24
  #12
Medlem
NoNames84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Skicka hälften med banköverföring och ta resten cash känns som en hyfsad kompromiss. Det tar ju dock några veckor att plock ut 100k< genom bankomat pga de hysteriska reglerna som bankerna har för att förhindra oss att använda kontanter.
Hur är det med att ta ut större summor kontanter har banken med det att göra? Eller måste jag ha en förklaring?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback