Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-13, 11:07
  #1
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Socialdemokraterna vill förbjuda religiösa friskolor och ombilda dem som redan finns.

Anna Ekström och Ardalan Shekarabi menar att det handlar om att minska segregationen i Sverige.

– Vi har sett fall med systematisk könsuppdelning och av åsikter som inte hör hemma i svensk skola, säger Ekström.

Judiska skolor ska undantas från förbudet.

Citat:
S har sedan tidigare ett kongressbeslut om att förbjuda alla religiösa inslag i skolan och civilministern skrev i går en debattartikel på ämnet i Aftonbladet.

Han menar att dagens besked tydliggör kongressbeslutet.

– Vi vill söka väljarnas stöd för att i nästa mandatperiod genomföra det här. Vi ser det som en prioriterad fråga, vi måste bryta skolsegregationen och se till att stå upp för värderingar som vi vill ska prägla vårt samhälle, säger han.

Citat:
De judiska skolorna har förekommit i debatten kring ett förbud av religiösa friskolor. Men enligt de båda ministrarna har dessa skolor ingenting att frukta.

– Det finns särskilda regler för de minoriteter vi har i Sverige. Den judiska minoriteten skyddas i den lagstiftningen och det innebär att de kommer att kunna behålla sin struktur med särskilda utbildningar, säger Shekarabi.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...iosa-friskolor

Bra eller dåligt? Vad är era tankar och åsikter om detta? Varför specialbehandlas vissa religiösa skolor på det här sättet? Är inte alla religioner lika värda?
__________________
Senast redigerad av Ordpistolen 2018-03-13 kl. 11:20.
Citera
2018-03-13, 11:10
  #2
Medlem
NAVYSEALTEAM6s avatar
Den islamska skolan är ett eget kapitel, det bör förbjudas.
Citera
2018-03-13, 11:29
  #3
Medlem
Vi har idrott på idrotten, svenska på svenskan, matte på matte, vetenskap på vetenskap, så nog fan ska religion ligga under religion och inte vara ett övergripande ämne i alla andra ämnen.
Citera
2018-03-13, 11:41
  #4
Medlem
Har verkligen kristna friskolor könsuppdelning, detta är väl muslimerna ensamma om?
Citera
2018-03-13, 11:46
  #5
Medlem
Bra förslag. Religion kan sorteras in under ämnet historia eftersom religionen spelat stor roll i hur samhällens byggts upp men ej ska spela roll nu.
Judiska skolor kan gott vara kvar.
Citera
2018-03-13, 12:03
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Det här var bland det dummast jag hört. Religionen skall bort från skolan men inte för judar? Där har vi sosse-hyckleriet på normalnivå hos Socialdemokraterna.

ALLA religiösa friskolor skall naturligtvis bort.

Ärligt talat så framstår verkligen sossar som klapp-mongon. Går det att bli tokigare än en sosse? Allt dom säger baserar sig på hyckleri. Tro fan att dom vill tysta alternativmedia som belyser deras dumhet endast genom att ta skärmdumpar på deras egna uttalanden.

Citera
2018-03-13, 12:04
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...iosa-friskolor

Bra eller dåligt? Vad är era tankar och åsikter om detta? Varför specialbehandlas vissa religiösa skolor på det här sättet? Är inte alla religioner lika värda?
Jag gillade förslaget fram till nu.
Allt som har med religion o skattemedel ska förbjudas. Eftersom du nu belyste att judiska skolor ska undantas så går det helt emot vad jag tror på o min tro är att alla ska behandlas lika inom politiken.
O med det kan islamistiska friskolor få fortsätta i samma omfattning som de judiska eller än värre de kristna.
Citera
2018-03-13, 12:06
  #8
Medlem
Ett bra förslag inte en dag för tidigt. Nästan så S får min röst. Det är viktigt att religionskunskap finns.Undervisning i Etik är också viktigt.
Citera
2018-03-13, 12:09
  #9
Medlem
Jag ger mig fan på att detta slutar med att det enda som blir förbjudet är kristna friskolor.
Någon som gissar på annat?
Citera
2018-03-13, 12:09
  #10
Medlem
Skafferns avatar
Och Sd är alltså emot förslaget.

"Att förbjuda väl fungerande skolor för att några få inte sköter sig, och inte följer att utbildningen skall grundas på icke konfessionell grund samt västerländska kristna värderingar, är ett skämt", skriver Stefan Jakobsson, skolpolitisk talesperson, i ett pressmeddelande."

Bra, då vet vi det.
__________________
Senast redigerad av Skaffern 2018-03-13 kl. 12:12.
Citera
2018-03-13, 12:12
  #11
Medlem
Charlemanges avatar
Varför skall judarna undantagas?

Varför fick Israel var med i den gamla riktiga melodifestivalen
alltså Eurovisions schlagerfestivalen?
Citera
2018-03-13, 12:13
  #12
Medlem
Omar Abu Helal, Växjö Islamiska skolas biträdande rektor:

"– Deras förslag strider mot Europakonventionen, att alla har rätt att utöva sin religion. Det här kan vi inte acceptera"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sm...iosa-friskolor

Öhm... på vilket sätt hindrar detta förbud allas rätt att utöva sin religion?? Det går väl alldeles utmärkt att vara religös och utöva sin religion vilken skola man än går på?

Så länge man inte frivilligt vill avbryta lektioner för att slänga sig på golvet i underkastelse stup i kvarten så vad är problemet? Det är väl bara att anpassa sig och be när man kan?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback