Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 22:37
  #1
Medlem
Har flyttat in i en hyresrätt och ungefär 1/3 av alla skåp/garderober lider i mer eller mindre grad av kassa magneter. Någon enstaka vägrar helt hållas stängd och somliga är lite 50/50... tips för att lösa detta?! Tar det helst inte med hyresvärden
__________________
Senast redigerad av tjuyat 2018-03-12 kl. 22:41.
Citera
2018-03-12, 22:42
  #2
Medlem
Det borde väl gå att återställa magneterna med lite hederlig elektricitet?
Citera
2018-03-12, 22:56
  #3
Medlem
ps870s avatar
Sitter de rätt? Kanske missar magneten metallplatan eller så är dörren för skev och avståndet blir för stort.
Testa att flytta magneter och plattan till ett bättre ställe.
Citera
2018-03-12, 23:07
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Sitter de rätt? Kanske missar magneten metallplatan eller så är dörren för skev och avståndet blir för stort.
Testa att flytta magneter och plattan till ett bättre ställe.
Magneterna sitter rätt, jag tror att antingen är magnetena svaga eller så är dörrarna lite skeva. Antagligen är det en kombination av båda, en skåpslucka i köket trilskades så jag böt plats på den med en annan, den fortsatte då trilskas (på en plats som tidigare fungerade!)

Så magneterna har säkert fungerat när allt var linjerat perfekt, men det var ju ett tag sen.
Tänker mig någon sorts magnet jag kan klistra på båda sidorna, men då måste jag väl ha 2st olika.. alltså så dom har olika laddning?
Citera
2018-03-12, 23:32
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Magneterna sitter rätt, jag tror att antingen är magnetena svaga eller så är dörrarna lite skeva. Antagligen är det en kombination av båda, en skåpslucka i köket trilskades så jag böt plats på den med en annan, den fortsatte då trilskas (på en plats som tidigare fungerade!)

Så magneterna har säkert fungerat när allt var linjerat perfekt, men det var ju ett tag sen.
Tänker mig någon sorts magnet jag kan klistra på båda sidorna, men då måste jag väl ha 2st olika.. alltså så dom har olika laddning?
Magneter tappar i styrka med tiden. Det är entropi, en universalag. Termodynamikens andra huvudsats.

Så med tiden kommer positionen att fungera sämre om du inte tillför ny energi. Och var är här min idé kom in. Som du ignorerade😢

Du kan också tillföra ny energi med andra magneter. Det är väl samma elektromagnetism oavsett

Magneter har alltid olika laddning. Alltid, så det spelar ingen roll vad du köper (förutsatt att deras form är lika).

Allt är magnetiskt. Men med olika entropi. Vad vi kallar magnetiskt är väl vara typ där den elektromagnetistiska riktiknen är ordnad. Men den kommer alltid att tappa ordning, med tiden kommer riktningarna att bli allt mer slumpmässiga. När entropin är tillräcklig hög så kommer det vara ungefär lika riktningar åt alla håll så att du inte varken märker någon attraktiv eller repulsiv kraft
__________________
Senast redigerad av Daudodidi 2018-03-12 kl. 23:40.
Citera
2018-03-12, 23:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Magneter tappar i styrka med tiden. Det är entropi, en universalag. Termodynamikens andra huvudsats.

Så med tiden kommer positionen att fungera sämre om du inte tillför ny energi. Och var är här min idé kom in. Som du ignorerade😢

Du kan också tillföra ny energi med andra magneter. Det är väl samma elektromagnetism oavsett

Magneter har alltid olika laddning. Ena sidan är negativ och andra är positiv, alltid, så det spelar ingen roll vad du köper (förutsatt att deras form är lika)
Haha. Ja jag har googlat mig runt lite och kommit fram till precis det du säger, men vafan.. ska jag köpa magneter och läsa på om det för att hoppas att det fungerar.. när jag istället kan köpa extra magneter?
För jag gissar att det knappast räcker med att köpa någon slags booster-magnet (ehrmm... är trött ok) och hålla den mot dom kassa magneterna? Eller är det så enkelt..?

Tänkte mig något i stil med https://www.clasohlson.com/se/Magnet...5llare/31-3569 men just en sån hade väl inte fungerat då det bara är en magnet.. behöver väl 2 med olika laddning?

2:a huvudsatsen: Ingen cyklisk process ger som enda resultat att... Clausius: ...värme överförs från en kallare till en varmare kropp. Kelvin-Planck: ...värme från en enda värmekälla helt omvandlas till mekaniskt arbete.
Så står det i min fysikaliska formelsamling, gissar dock att det även finns en annan tolkning till det.
Citera
2018-03-12, 23:42
  #7
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjuyat
Magneterna sitter rätt, jag tror att antingen är magnetena svaga eller så är dörrarna lite skeva. Antagligen är det en kombination av båda, en skåpslucka i köket trilskades så jag böt plats på den med en annan, den fortsatte då trilskas (på en plats som tidigare fungerade!)

Så magneterna har säkert fungerat när allt var linjerat perfekt, men det var ju ett tag sen.
Tänker mig någon sorts magnet jag kan klistra på båda sidorna, men då måste jag väl ha 2st olika.. alltså så dom har olika laddning?

Permanentmagneter försämras inte nämnvärt med tiden, dock har jag sett att det säljs "dörrmagneter" med olika dragkraft på exempelvis Clas Ohlson. Tröttnade på en garderobsdörr som hela tiden öppnade sig för minsta lilla, bytte mot en kraftigare variant. Problemet löst!

Exempel på en kraftig magnet som funkar.
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-03-12 kl. 23:45.
Citera
2018-03-12, 23:51
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Permanentmagneter försämras inte nämnvärt med tiden, dock har jag sett att det säljs "dörrmagneter" med olika dragkraft på exempelvis Clas Ohlson. Tröttnade på en garderobsdörr som hela tiden öppnade sig för minsta lilla, bytte mot en kraftigare variant. Problemet löst!

Exempel på en kraftig magnet som funkar.
Meningslös tråd nu när jag tänker efter, haha. Att det finns nya magneter att köpa visste jag ju, men jag ville spara tid. Inser nu att det tar typ 5minuter att byta ut alla magneter..
Citera
2018-03-13, 08:12
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daudodidi
Magneter tappar i styrka med tiden. Det är entropi, en universalag. Termodynamikens andra huvudsats.

Så med tiden kommer positionen att fungera sämre om du inte tillför ny energi. Och var är här min idé kom in. Som du ignorerade😢

Du kan också tillföra ny energi med andra magneter. Det är väl samma elektromagnetism oavsett

Magneter har alltid olika laddning. Alltid, så det spelar ingen roll vad du köper (förutsatt att deras form är lika).

Allt är magnetiskt. Men med olika entropi. Vad vi kallar magnetiskt är väl vara typ där den elektromagnetistiska riktiknen är ordnad. Men den kommer alltid att tappa ordning, med tiden kommer riktningarna att bli allt mer slumpmässiga. När entropin är tillräcklig hög så kommer det vara ungefär lika riktningar åt alla håll så att du inte varken märker någon attraktiv eller repulsiv kraft

Entropi?
Citera
2018-03-15, 02:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Entropi?
Ett mått på kaoset helt enkelt.

Som sagt, köp de starkare magnetlåsen i metall. Shmack. De vita i plast är älldeles förklena.

Kan krävas att man flyttar fram det någon nanometer också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback