Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 21:14
  #1
Medlem
D_V_Ss avatar
Film: allmänt och Film: listor finns. Film allmänt är om själva filmerna - exv senaste Star Wars, och Film listor är av typen - Vilken Star Wars-film är bäst?

Bulken av film vi har sett kommer från 1900-talet. Det är ett obestridligt faktum. De flesta klassiker kommer från 1900-talet.

Jag gissar att många som skriver i filmforumet eller läser där är ute efter filmer gjorda detta året eller förra. Väldigt väldigt modern film m.a.o.

Men dessa kanske bara är s.k. "filmtittare" och inte folk som faktiskt älskar film eller har det som faktiskt hobby - annat än att döda tid eller slappa till.

Problemet blir ju om man ska flytta filmerna till det nya underforumet. Låter minst sagt bökigt.

Men jag tycker ändå det är en bra idé.
Citera
2018-03-12, 22:02
  #2
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Det... När det handlar om exempelvis litteratur så hade jag - även om jag fortfarande hade varit emot förslaget - kunnat se en rimlighet i att dela upp forumet enligt epoker, förutsatt att det hade funnits underlag för det. Men film är ett modernt medium, som till skillnad från litteratur inte har en lång historisk förankring i alla möjliga kulturer jorden runt. Jag kan se din poäng, men eftersom jag själv bevistar filmforumet relativt ofta, så tror jag snarare att detta handlar om en form av elitism: riktiga filmentusiaster versus slötittare. Man skulle kunna göra en liknelse till diskussioner om fin- och fulkultur.

Jag kan inte se att det finns något konkret underlag för en sådan indelning, annat än gissningen att de mer seriösa diskussionerna kommer att fokuseras till 1900-talsforumet och de mer ytliga diskussionerna kommer att fokuseras till moderna filmverk (grovt generaliserat, självklart kommer det inte bli så utan även i 1900-talsforumet så kommer "slötittare" att dyka upp och proklamera i "Pulp Fiction" (1993)-tråden vilken "fett cool film" den är, "särskillt senen när en person får huvet avblåst i en bil ".

Jag har noterat och deltagit i seriösa diskussioner om mycket moderna och sentida filmer. Problemet som jag ser är, som sagt, att jag inte kan se underlaget för ett sådant forum och att syftet med 1900-talsforumet i så fall skulle vara elitistiskt; i teorin skulle det bli som ett kulturellt finrum i filmforumet, avsett för mer seriösa diskussioner, men i praktiken skulle det bli på samma sätt som utan en uppdelning. Dessutom känns det inte förenligt med yttrandefrihetsprincipen, även om det är implicit, outtalat, att förvänta sig att en viss sorts användare skall hålla sig borta från "de seriösa diskussionerna."
Citera
2018-03-12, 22:15
  #3
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det... När det handlar om exempelvis litteratur så hade jag - även om jag fortfarande hade varit emot förslaget - kunnat se en rimlighet i att dela upp forumet enligt epoker, förutsatt att det hade funnits underlag för det. Men film är ett modernt medium, som till skillnad från litteratur inte har en lång historisk förankring i alla möjliga kulturer jorden runt. Jag kan se din poäng, men eftersom jag själv bevistar filmforumet relativt ofta, så tror jag snarare att detta handlar om en form av elitism: riktiga filmentusiaster versus slötittare. Man skulle kunna göra en liknelse till diskussioner om fin- och fulkultur.

Jag kan inte se att det finns något konkret underlag för en sådan indelning, annat än gissningen att de mer seriösa diskussionerna kommer att fokuseras till 1900-talsforumet och de mer ytliga diskussionerna kommer att fokuseras till moderna filmverk (grovt generaliserat, självklart kommer det inte bli så utan även i 1900-talsforumet så kommer "slötittare" att dyka upp och proklamera i "Pulp Fiction" (1993)-tråden vilken "fett cool film" den är, "särskillt senen när en person får huvet avblåst i en bil ".

Jag har noterat och deltagit i seriösa diskussioner om mycket moderna och sentida filmer. Problemet som jag ser är, som sagt, att jag inte kan se underlaget för ett sådant forum och att syftet med 1900-talsforumet i så fall skulle vara elitistiskt; i teorin skulle det bli som ett kulturellt finrum i filmforumet, avsett för mer seriösa diskussioner, men i praktiken skulle det bli på samma sätt som utan en uppdelning. Dessutom känns det inte förenligt med yttrandefrihetsprincipen, även om det är implicit, outtalat, att förvänta sig att en viss sorts användare skall hålla sig borta från "de seriösa diskussionerna."

Jag tycker inte att någon ska hålla sig borta, tvärtom. Att mer entusiaster kanske ansluter sig. Elitism är bra..

Men 1900-talet är över, 2000-talet tuggar vidare. Jag personligen hade gärna sett en uppdelning.

F.ö. är Pulp Fiction från 1994. Tycker man borde veta det om man gillar film; är ett väldigt känt och renommerat år nämligen. Men det är väl elitistiskt att kunna årtal, som folk som diskuterar historia lite käckt kan kläcka ur sig.
Citera
2018-03-13, 14:24
  #4
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Jag tycker inte att någon ska hålla sig borta, tvärtom. Att mer entusiaster kanske ansluter sig. Elitism är bra..

Men 1900-talet är över, 2000-talet tuggar vidare. Jag personligen hade gärna sett en uppdelning.

F.ö. är Pulp Fiction från 1994. Tycker man borde veta det om man gillar film; är ett väldigt känt och renommerat år nämligen. Men det är väl elitistiskt att kunna årtal, som folk som diskuterar historia lite käckt kan kläcka ur sig.

Okej, jag drog ett årtal fritt ur minnet och träffade fel. Men på vilket sätt spelar det någon roll? Du framför inte några fler argument, men förolämpar mig lite halvsubtilt genom att mena att jag inte är en riktig filmentusiast eftersom av alla filmer som jag har sett genom åren, så prickade jag fel med ett år när det kom till just den här filmen. Elitism åsido, så handlar det om att ett nytt underforum måste motiveras på ett bättre sätt än "[...] 1900-talet är över, 2000-talet tuggar vidare. Jag personligen hade gärna sett en uppdelning."

Riktlinjerna som presenteras här-----> (FB) Forumen (2015-03-14) , är uppenbarligen inte applicerbara i det här fallet eftersom du lätt skulle kunna länka till trettio (sannolikt många, många fler) hyfsat aktuella trådar i Film: Allmänt som berör filmer från 1900-talet.

Citat:
Q: Jag tycker det saknas ett del- eller underforum. Hur gör jag för att ni ska starta nytt del/underforum?
A: Kolla först i 'Sammanställning av alla föreslagna nya forum och underforum'. Finns förslaget redan med så fortsätt argumentera i en befintlig tråd. Om inte så är det bara att starta en ny tråd där förslaget presenteras. Tumregeln för att ett nytt forum ska övervägas är att man kan presentera 30 befintliga och hyfsat aktuella trådar som kan platsa där.

Så i slutändan kommer ditt argument ner till just elitism. Man skulle kunna vända begreppet till någonting positivt, eftersom en teori är att filmelitistiska diskussioner skulle höja kvaliteten på diskussioner. Men jag har redan förklarat i mitt tidigare inlägg varför jag är tämligen övertygad om att den uppdelning som du föreslår inte skulle ha önskad effekt - om den önskade effekten är högre kvalitet på diskussionerna. Men även här uppstår frågan varför 1900-talsfilmer skall diskuteras på ett mer seriöst sätt än 2000-talsfilmer, eftersom vissa har subjektiva åsikter som säger att 1900-talsfilmer är klart överlägsna.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2018-03-13 kl. 14:28.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback