Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 20:50
  #1
Medlem
Skullknights avatar
Jag köpte nyligen denna kokosolja, något jag gjort förr: https://www.bodystore.com/kokosfett-extra-virgin-500-g

Denna gång märkte jag att kokosoljan såg missfärgad ut när jag öppnade burken. Delar av den ser mörk ut ovanpå, och jag vet inte varför. Är den gammal/dålig på något vis eller är missfärgningen naturlig? Den är bäst före 2019 någon gång...

Tacksam för svar.
Citera
2018-03-12, 21:20
  #2
Medlem
jpettersson1991s avatar
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att den är dålig, men dumt att chansa, det är inte omöjligt att den blivit dålig trotts att produkten inte gått ut ännu. Det står ju dock på sidan du länkade:
Citat:
Färgen på kokosfettet kan variera beroende på dess naturliga egenskaper.

Så kan ju vara naturligt också, upp till dig hur du vill göra. Alternativt kontakta dom.
Citera
2018-03-13, 19:58
  #3
Medlem
Skullknights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Det behöver ju inte nödvändigtvis vara så att den är dålig, men dumt att chansa, det är inte omöjligt att den blivit dålig trotts att produkten inte gått ut ännu. Det står ju dock på sidan du länkade:

Så kan ju vara naturligt också, upp till dig hur du vill göra. Alternativt kontakta dom.
Hmm, baserat på vad jag läst här så kan kokosoljan helt enkelt vara av dålig kvalitet:
https://www.healingnaturallybybee.co...y-coconut-oil/

High quality virgin coconut oil should be snow white in color when it is solid and water clear when liquid. If you see any shade of yellow or gray it is of an inferior quality. Pure coconut oil is colorless. Any discoloration is a sign of contamination. Contamination can be from mold or smoke residue.

If old or sun-dried coconuts are used to make oil it will almost always contain mold. The mold isn’t considered harmful because temperatures used in processing are high enough to essentially sterilize it. If the heat used comes from open flames from wood or gas fuel smoke can be absorbed into the oil.
Citera
2018-03-13, 20:10
  #4
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skullknight
Hmm, baserat på vad jag läst här så kan kokosoljan helt enkelt vara av dålig kvalitet:
https://www.healingnaturallybybee.co...y-coconut-oil/

High quality virgin coconut oil should be snow white in color when it is solid and water clear when liquid. If you see any shade of yellow or gray it is of an inferior quality. Pure coconut oil is colorless. Any discoloration is a sign of contamination. Contamination can be from mold or smoke residue.

If old or sun-dried coconuts are used to make oil it will almost always contain mold. The mold isn’t considered harmful because temperatures used in processing are high enough to essentially sterilize it. If the heat used comes from open flames from wood or gas fuel smoke can be absorbed into the oil.
Mycket möjligt att så är fallet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback