Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 18:35
  #1
Medlem
Hej allesammans! Min första tråd här.

Nu är det såhär att jag fick en ny diskmaskin i julklapp. En bänkdiskmaskin från Scandomestic. Skitfin och ska tydligen vara danmarks version av elektrolux.

Till problemet - Installerade diskmaskinen med hjälp av en vän som är utbildad röris. Trodde allt vad frid och fröjd, självklart överlycklig att slippa diska för hand. Satte igång maskinen och allt gick som det skulle, ända tills den var färdig. Då började den pipa (30 gånger) och jag trodde självklart att det var normalt. Till min förvåning så var vattnet kvar när jag, efter den slutat pipa, öppnade maskinen. Började fundera på vad det skulle kunna vara för fel och kontaktade återförsäljaren. Då det är ett danskt företag så blev jag vidarebefodrad till deras svenska talesperson, som sedan skickade mig vidare till ett företag som har hand om reparationer och dylikt. Efter flertalet mail fram och tillbaka, olika tips och trix, felsökningar och potentiella problemlösningar (som jag fick testa som lekman) kom vi fram till att det måste vara fel på maskinen och jag skulle skicka tillbaka maskinen i utbyte mot en ny eller få pengarna tillbaka.

Glad över att problemet äntligen skulle vara över så sa jag att jag ville ha en ny maskin. När maskinen väl kommer så bestämmer jag mig för att installera den själv. Sätter på maskinen(tom) och väntar med iver på resultatet. Till min stora förvåning så funkar inte denna heller, och jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Summering och frågor
* Vatten till maskin antar jag funkar som det ska
* Den går som den ska ända tills den är "färdig" och ska tömma
* Kan det vara fel på mitt vattenlås? Har flera nipplar och testat samtliga.
* Enligt reparationsfirman så finns det en överbelastningsspärr av nåt slag som slår ut
* Går det att grena direkt ned i avloppet(går ganska lång väg)?
* Har någon varit med om liknande problem, och isåfall vad gjorde du?
* Ska jag helt enkelt kasta skiten, glömma allt vad diskmaskin är och handdiska resten av mitt liv?
Citera
2018-03-12, 18:43
  #2
Medlem
Du skriver att du har flera "nipplar" på vattenlåset.. De är inte pluggade alternativt behöver skäras upp?
Citera
2018-03-12, 18:44
  #3
Medlem
PTHJs avatar
Vi skaffade en ny maskin då den gamla inte längre fungerade, nu fungerade inte tömningen på den nya så vi kontrollerade avloppet, nog fan var det något som täppte till. Den gamla maskinen hade inte silar som dagens nyare maskiner så den hade lyckats pumpa ut en bit kork som fastnat efter avloppsslangen.
Citera
2018-03-12, 18:45
  #4
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillelit
Hej allesammans! Min första tråd här.

Nu är det såhär att jag fick en ny diskmaskin i julklapp. En bänkdiskmaskin från Scandomestic. Skitfin och ska tydligen vara danmarks version av elektrolux.

Till problemet - Installerade diskmaskinen med hjälp av en vän som är utbildad röris. Trodde allt vad frid och fröjd, självklart överlycklig att slippa diska för hand. Satte igång maskinen och allt gick som det skulle, ända tills den var färdig. Då började den pipa (30 gånger) och jag trodde självklart att det var normalt. Till min förvåning så var vattnet kvar när jag, efter den slutat pipa, öppnade maskinen. Började fundera på vad det skulle kunna vara för fel och kontaktade återförsäljaren. Då det är ett danskt företag så blev jag vidarebefodrad till deras svenska talesperson, som sedan skickade mig vidare till ett företag som har hand om reparationer och dylikt. Efter flertalet mail fram och tillbaka, olika tips och trix, felsökningar och potentiella problemlösningar (som jag fick testa som lekman) kom vi fram till att det måste vara fel på maskinen och jag skulle skicka tillbaka maskinen i utbyte mot en ny eller få pengarna tillbaka.

Glad över att problemet äntligen skulle vara över så sa jag att jag ville ha en ny maskin. När maskinen väl kommer så bestämmer jag mig för att installera den själv. Sätter på maskinen(tom) och väntar med iver på resultatet. Till min stora förvåning så funkar inte denna heller, och jag vet inte vad jag ska ta mig till.

Summering och frågor
* Vatten till maskin antar jag funkar som det ska
* Den går som den ska ända tills den är "färdig" och ska tömma
* Kan det vara fel på mitt vattenlås? Har flera nipplar och testat samtliga.
* Enligt reparationsfirman så finns det en överbelastningsspärr av nåt slag som slår ut
* Går det att grena direkt ned i avloppet(går ganska lång väg)?
* Har någon varit med om liknande problem, och isåfall vad gjorde du?
* Ska jag helt enkelt kasta skiten, glömma allt vad diskmaskin är och handdiska resten av mitt liv?

På många avloppsanslutningar för diskmaskin på ett vattenlås måste man skära av den yttersta änden, den är helt tät annars. Är du säker på att detta har gjorts korrekt?
Citera
2018-03-12, 18:54
  #5
Medlem
megacoolmans avatar
Japp som skrivits innan. Kolla om locket på anslutningen på vattenlåset är avskuren.
Ibland är själva nippeln avsmalnande i två steg för att passa en tunnare slang. Om man bara öppnar upp den lilla delen så kan maskinen strejka ändå.
Så se till att det är fullt öppet
Citera
2018-03-12, 19:00
  #6
Medlem
Uppskattar verkligen alla svar! Ska kolla anslutningarna direkt, återkommer med svar!
Citera
2018-03-12, 19:06
  #7
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillelit
Uppskattar verkligen alla svar! Ska kolla anslutningarna direkt, återkommer med svar!

Ta gärna en bild på hur den är inkopplad.
Citera
2018-03-12, 19:24
  #8
Medlem
Kollade diverse nipplar jag testat, och alla var igensatta. Tog en kniv och öppnade upp en av dem, drog slangen dit och satte igång maskinen. Håller tummarna nu! Blir lite pinsamt att förklara för familj och vänner, att felet jag letat efter i flera veckor, googlat och haft daglig kontakt med verkstaden visar sig vara att det helt enkelt inte finns nåt hål för vattnet att åka igenom

Åter igen, tack så jävla mycket! Detta har verkligen följt mig som en skugga de senaste månaderna

Maskin tar cirka en timme att bli klar, och funkar den så bjuder jag fan alla på en runda bärs
Citera
2018-03-12, 19:31
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillelit
Kollade diverse nipplar jag testat, och alla var igensatta. Tog en kniv och öppnade upp en av dem, drog slangen dit och satte igång maskinen. Håller tummarna nu! Blir lite pinsamt att förklara för familj och vänner, att felet jag letat efter i flera veckor, googlat och haft daglig kontakt med verkstaden visar sig vara att det helt enkelt inte finns nåt hål för vattnet att åka igenom

Åter igen, tack så jävla mycket! Detta har verkligen följt mig som en skugga de senaste månaderna

Maskin tar cirka en timme att bli klar, och funkar den så bjuder jag fan alla på en runda bärs

Ta inte åt dig för mycket. Du sa ju att maskinen installerades av en kompis som var utbildad rörkrökare. Om det var det här som var felet så borde han bjuda dig på bärs ett par år.
Citera
2018-03-13, 09:04
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ta inte åt dig för mycket. Du sa ju att maskinen installerades av en kompis som var utbildad rörkrökare. Om det var det här som var felet så borde han bjuda dig på bärs ett par år.

En yrkesman när han är som bäst!
Citera
2018-03-13, 15:31
  #11
Medlem
Sorry för sent svar!

Maskinen fungerar felfritt. Tack ännu en gång för hjälpen allesammans!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback