Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 13:42
  #1
Medlem
Är en 19 årig pöjk utan jobb eller gymnasieutbildning. Morsan avled för ett tag sedan och känner att jag inte kan stanna här längre. Vill flytta söderut men har inte pengar för det och har aldrig flyttat tidigare så jag har ingen koll hur det funkar. Undrade om något som sos kan hjälpa till med detta? Eller finns det något annat ställe man kan få stöd/vägledning av?
Citera
2018-03-12, 13:45
  #2
Medlem
AF om du fixar jobb på annan ort. Annars nej.
Hur ska du ordna bostad?
Citera
2018-03-12, 13:53
  #3
Medlem
kimdah2002s avatar
Det finns lite olika vägar att gå.

Om du är inskriven på Arbetsförmedlingen och söker jobb kan du få flyttstöd ifall du hittar jobb på en annan ort t.ex.
https://www.arbetsformedlingen.se/Om...ande-okar.html

Du kan vända dig till kommunens ungdomsrådgivning (nu vet jag inte var du bor så jag tog en i mängden)
https://sundsvall.se/omsorg-och-hjal...sradgivningen/

Känner du någon på orten du skall flytta till fråga dom om bostadssituationen och om det finns gott om lediga jobb.

Jag skulle nog börja med att gå till kommunens ungdomsrådgivning dom hjälper dig säkert med mer information åtminstone så du kan ta nästa steg.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-12 kl. 13:56.
Citera
2018-03-12, 16:37
  #4
Medlem
SophieNeveus avatar
Eftersom att du inte har någon inkomst så kan du utesluta att få något lån från banken. De bästa alternativet jag kan rekommendera dig är att söka till komvux för att plugga upp din gymnasiekompetens och samtidigt ta studielån. Om du ändå vill flytta söderut kan du söka komvux på valfri ort tror jag.
Att hitta lägenheter som hyrs ut i andrahand är inte särskilt svårt i dagsläget men det är ganska dyrt, särskilt runt de större städerna.
Fick du något arv från din morsa som kan täcka de första månaderna av hyra och disposition?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback