Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 12:58
  #1
Medlem
SANBIKInoSARUs avatar
När jag bodde i Tyskland, tränade jag en sorts realistisk självförsvar under flera år. Sen flyttade jag till Sverige. Det som jag tränade finns inte i Sverige, och det är det som jag vill träna, inget annat.

Jag skulle vilja hitta några som vill träna det här (det räcker med 4) och lära dem.


Jag har enormt abstinensbesvär, den enda möjligheten som jag kan tänka om är att jag lär andra så att jag kan få utöva själv. Mitt syfte är INTE att tjäna några pengar med detta. Jag har även spenderat ett år tidigare med att lära ut detta av just den anledningen, gratis också.


Problemet är: hur gör man för att hitta folk?

Finns det något sätt att göra det här oarrangerad? litet, utan fast schema? utan klubb, utan medlemsavgift?

Eller är att göra det för pengarna det enda sätt att hitta folk som är seriösa och verkligen engagerade?


Jag började träna kampsport för många år sen. Jag började med muay-thai (flera år), sen några månader BJJ. Men efter att jag har tränat detta självförsvar, kan jag inte gå tillbaka..

Jag menar… jag har provat M.M.A., men det finns så mycket i M.M.A. som är förbjudet, och inga vapen… det är bara en sport, ingenting realistisk. Jag menar inte något illa åt M.M.A., det är bara inte för mig, inte nu. När jag tränade M.M.A. det bara fick mig att bli frustrerad, och jag var engagerad bara med sparring.


någon förslag?
Citera
2018-03-12, 13:02
  #2
Avstängd
creepingdeaths avatar
även om du inte hittar en klubb som lär ut just det du vill ägna dig åt så borde det ju ändå rimligen finnas moment som är till nytta, allmän sparring, fys, styrka osv
sen lär du känna lite folk som vill prova eller kompletera med det du vill lära ut och då kan ni göra det vid sidan av klubbträningen.
Citera
2018-03-12, 13:12
  #3
Medlem
SANBIKInoSARUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
även om du inte hittar en klubb som lär ut just det du vill ägna dig åt så borde det ju ändå rimligen finnas moment som är till nytta, allmän sparring, fys, styrka osv
sen lär du känna lite folk som vill prova eller kompletera med det du vill lära ut och då kan ni göra det vid sidan av klubbträningen.

det har jag redan försökt, men tyvärr inte så många tycker om realistiska självförsvar. Folket verkar tycka om bara det som är helt kontrolerat. Du vet vad jag menar, eller hur?

"Gör inte så här, det är förbjudet/det gör ont"
"Nahh, det kommer inte att hända mig"
eller
"Men varför vill du träna med kniv? vi är i Sverige, ingen kommer att råna dig med en kniv. Och om det kommer att hända mig, jag bara springer därifrån"
Citera
2018-03-12, 13:15
  #4
Avstängd
creepingdeaths avatar
krav maga kör väl med kniv eller?
Citera
2018-05-02, 11:19
  #5
Medlem
SANBIKInoSARUs avatar
Till slut hittade jag några.

Vi har tillräckligt med "elever" just nu. Åtminstone tills vi börjar träna tekniker mot flera angripare. Det blir förstås desto mycket roligare, ju flera angripare.

I alla självförsvar stil är det bra att träna med så många olika människor som det är möjligt. Ingen viktklass på allvarliga verkliga situationer förstås. Om man tränar med tänkandet att behärska tekniker (inte bara för att ha skoj) så är det bra att byta träningskamrat så ofta som möjligt. Skulle vi bli flera, så skulle vi kunna träna på mer intressanta sätt, som t.ex. kombinerad kniv avväpning mellan två par “elever”: varje par kör ensam, men när någon blir obeväpnad och kniven ramlar på golvet, vem som helst kan ta den och angripa någon som inte är upptagen.

söker vidare...

Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
krav maga kör väl med kniv eller?

Jag är inte säker om det, men det verkar inte finnas någon "kniv mot kniv" hos Krav Maga.

Dessutom, att använda KM i en icke militär situation skulle kunna ge dig rättsliga problem, eftersom det är utvecklat för militära situationer där människor lagligt dödar varandra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback