Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 12:37
  #1
Medlem
Revelationss avatar
Tänkte hyra bil i ett par dagar och bila runt i Phuket och kanske lite längre norrut.

Har ni några tips vilka ställe man ska besöka för att t.ex. fota?

Utgångspunkten är Patong, tänkte ta mig söder till Karon Viewpoint, sen kanske till The Big Budha, men efter det är jag lite osäker vart jag ska ta vägen.
Tanken är dock att köra hela vägen söder, sen ta mig till östra deler av Phuket ön, passera Phuket Town och köra norrut, för att sedan lämna Phuket och se lite av Thailand utanför Phuket.
Citera
2018-03-12, 14:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Tänkte hyra bil i ett par dagar och bila runt i Phuket och kanske lite längre norrut.

Har ni några tips vilka ställe man ska besöka för att t.ex. fota?

Utgångspunkten är Patong, tänkte ta mig söder till Karon Viewpoint, sen kanske till The Big Budha, men efter det är jag lite osäker vart jag ska ta vägen.
Tanken är dock att köra hela vägen söder, sen ta mig till östra deler av Phuket ön, passera Phuket Town och köra norrut, för att sedan lämna Phuket och se lite av Thailand utanför Phuket.

Nice plan. Jag hade dock gjort följande. Patong - karon - Kata view point - rawai till krungtep cape view point - chalong till big Buddha. Skippa phuket town och åter till patong- Kamala view point surin beach - naithon beach till flyg platsen - östra sidan bang pea waterfall sedan tillbaka till patong eller vart du nu vill. Skulle lätt kunna dela upp på 2-3 dagar och bada lite på några av nämda stränder och slippa stressen.
Citera
2018-03-12, 15:26
  #3
Medlem
Jag och en polare tog var sin motorcykel (de små vanligaste såklart) och åkte runt halva Phuket, Några viewpoints, ut på den låååååånga piren som ligger rakt österut från Big Buddha, fortsätter du med linjal på kartan österut hittar du Phuket Aquarium, det va även intressant. Vi stannade även till för att skjuta lite på en shooting range.
Vid ett annat besök så körde vi ATV, och det kan jag starkt rekommendera. Gäller dock att hitta rätt ställe där man får en bra upplevelse.

Av nyfikenhet, vart i Patong bor ni? Stannar alltid vid ett och samma hotell när jag är där.
Citera
2018-03-14, 02:14
  #4
Medlem
Revelationss avatar
Tacksam för svar

Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Av nyfikenhet, vart i Patong bor ni? Stannar alltid vid ett och samma hotell när jag är där.

Bor på The Front.
Citera
2018-03-14, 02:20
  #5
Medlem
dobbelinas avatar
Phuket är en överexploaterad öken.
Lämna Phuket och åk mot Phang nga och Krabi istället.
Citera
2018-03-14, 08:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revelations
Tacksam för svar



Bor på The Front.


Det finns ett skönt litet hotell i norra delen som heter Seven Seas, ligger nära stora Novotel. Schysst personal, glad attityd, lagom lugnt och ändå inte långt från allt annat. Finns en liten Tuktuk "station" precis i hörnet om man går gatan ut mot beachroad.
Citera
2018-03-14, 15:47
  #7
Medlem
Miekkalinnas avatar
Håller med föreg skribent att det finns inte mycket att kolla på i Phuket.
När jag själv var i Phuket hyrde jag en bil och körde till en stor national park, Khao sok där vi badade med elefanter, såg apor, ormar och badade vid vattenfall.
Citera
2018-03-29, 01:12
  #8
Medlem
Revelationss avatar
Khao Sok var jag på guidad tour innan jag hyrde bilen. Det var riktigt vackert (och jag körde även igenom Khao Sok)

Jag tog bilen och körde till Lumpee Waterfall, sen norr till Khao Sok och efter det till Krabi och sedan hela vägen till Trang, Phatthalung och vidare till Songkhla.
Vägen norr om Songkhla är mindre rolig (bara typ en rak sträcka utan berg eller något roligt att se) men Khao Luang är fint! Tog 4015 vägen ungefär igenom berget.
Till vänster av Khao Luang på kartan finns det två sjöar, Khlong Ding Daeng och Kathun. Jag hamnade där av ren slump men det var tur för där var det riktigt fin utsikt!
Körde söder om Khlong och norr om Kathun. Mycket att se om man är intresserad av naturen.
Sen hamnade man i några små byar där folk troligtvis aldrig har sett västlänningar men de var trevliga och mat åt god mat
Tog ca 3 dagar och jag övernattade i Krabi och Songkhla.

Jag har besökt i stort sätt alla öar som man borde besöka när man är i Phuket/Krabi (Surin, Similan, Phi Phi, Maiton, Ko Hong, Racha, Coral, Rok, Khao Yao Yai & Noi och minns inte ens alla) men det absolut bästa var ju själva bilresan.
__________________
Senast redigerad av Revelations 2018-03-29 kl. 01:16.
Citera
2018-03-31, 10:43
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Miekkalinna
Håller med föreg skribent att det finns inte mycket att kolla på i Phuket.
När jag själv var i Phuket hyrde jag en bil och körde till en stor national park, Khao sok där vi badade med elefanter, såg apor, ormar och badade vid vattenfall.
Ingick det i priset att se hur dom behandlar elefanterna som så glatt badar med de naiva turisterna?
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2925043

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback