Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 11:59
  #1
Medlem
H4C35G36s avatar
Finns detta? Så att jag slipper spara mina pappersfakturor jag får.

Hur digital är det mest digitala lösningen man kan ha i dagsläget?
Citera
2018-03-12, 12:11
  #2
Medlem
Googlade och fick flera träffar.

https://slipp.se/
Citera
2018-03-12, 12:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Finns detta? Så att jag slipper spara mina pappersfakturor jag får.

Hur digital är det mest digitala lösningen man kan ha i dagsläget?

Palette borde vara det du söker efter.
Citera
2018-03-12, 12:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Finns detta? Så att jag slipper spara mina pappersfakturor jag får.

Du bör fundera på om du uppfyller bokföringslagen krav på detta sätt. Vill minnas att man måste spara originalen oavsett om du har möjlighet att lägga in dom i elektronisk form.

Vad händer om du vill byta leverantör? Är leverantören stabil, får du tillgång till din bokföring då om de går omkull?

Många tänker inte på den risk ni utsätter er för när de lägger över ansvaret för bokföringens status på en extern leverantör. Jättesmidigt när det funkar men den dagen problem uppstår bör du nog ha en plan för det isf.
Citera
2018-03-12, 12:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullobill
Du bör fundera på om du uppfyller bokföringslagen krav på detta sätt. Vill minnas att man måste spara originalen oavsett om du har möjlighet att lägga in dom i elektronisk form.

Verifikat ska sparas i den form man fått det. Har man fått det i pappersform ska den sparas. Har man fått det via mail som PDF fil ska filen sparas.
  • Bokföringslagen 7 kap §1
    Dokument, mikroskrift och maskinläsbart medium med räkenskapsinformation som företaget har tagit emot från någon annan skall bevaras i det skick materialet hade när det kom till företaget.
  • Bokföringslagen 7 kap §6
    Ett företag får förstöra sådant material för bevarande av räkenskapsinformationen som avses i §1, om räkenskapsinformationen på ett betryggande sätt överföres till någon annat sådant material.
  • Om materialet är sådant som avses i §1, får det dock förstöras först från och med det fjärde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades.
Citera
2018-03-12, 14:58
  #6
Medlem
Någon med erfarenhet av Slipp? Kanske andra digitala firmor?
Citera
2018-03-13, 16:40
  #7
Medlem
Dooer är ett annat alternativ som fungerar väldigt bra, åtminstone så länge du håller dig inom det vanliga. Det fungerar sämre om du har massa specialupplägg på ditt företag och din bokföring.
Citera
2018-03-15, 12:12
  #8
Medlem
H4C35G36s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pekz0r
Dooer är ett annat alternativ som fungerar väldigt bra, åtminstone så länge du håller dig inom det vanliga. Det fungerar sämre om du har massa specialupplägg på ditt företag och din bokföring.

Fungerar det om man köper och säljer bostadsrätter i företaget? Eller är det för komplicerat för det?

Och jag kan slänga alla mina pappersfakturor jag får med detta system?
Citera
2018-03-15, 13:06
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H4C35G36
Fungerar det om man köper och säljer bostadsrätter i företaget? Eller är det för komplicerat för det?

Och jag kan slänga alla mina pappersfakturor jag får med detta system?

Som även framgår av annat inlägg i tråden så måste samtliga verifikat i pappersform sparas även om de kopieras och blir föremål för digital lagring.
Citera
2018-03-15, 13:16
  #10
Medlem
Trolltestets avatar
En tumregel som de flesta företagare borde leva efter är att bokföringen skall vara sökbar även vid ett strömavbrott.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback