Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-12, 09:56
  #1
Medlem
I sommar kommer jag starta ett aktiebolag och sälja konsulttjänster. Jag behöver 50 000 kr till aktiekapitalet. Pengarna i sig är inga problem, "problemet" är att dom är investerade och jag vill helst inte röra pengarna just nu. Det är högintressanta tider i bolagen som pengarna finns placerade. Att ta ett blancolån hos en bank är väl då den enklaste lösningen. Men det är ju ganska hög ränta. Kan följande scenario fungera:?

1. Jag lånar 50 000 kr hos en bank.
2. När mitt aktiebolag har 50 000 kr i överskott så lånar jag som ägare 50 000 kr av bolaget och betalar tillbaka direkt till banken.
3. Jag slipper nu bankens ränta och kan betala tillbaka till mitt företag med nettolöneavdrag i den takt jag själv vill.
Citera
2018-03-12, 10:01
  #2
Medlem
FelixSotizs avatar
Vore det inte lättare att starta enskild firma, sedan ombilda till AB när du har tillräckligt med aktiekapital?
Citera
2018-03-12, 10:07
  #3
Medlem
Bolaget kommer ha 50 000 kr i överskott på två månader. Känns som att det blir mer besvär att gå vägen via EF, även om jag förstår din poäng.
Citera
2018-03-12, 10:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
I sommar kommer jag starta ett aktiebolag och sälja konsulttjänster. Jag behöver 50 000 kr till aktiekapitalet. Pengarna i sig är inga problem, "problemet" är att dom är investerade och jag vill helst inte röra pengarna just nu. Det är högintressanta tider i bolagen som pengarna finns placerade. Att ta ett blancolån hos en bank är väl då den enklaste lösningen. Men det är ju ganska hög ränta. Kan följande scenario fungera:?

1. Jag lånar 50 000 kr hos en bank.
2. När mitt aktiebolag har 50 000 kr i överskott så lånar jag som ägare 50 000 kr av bolaget och betalar tillbaka direkt till banken.
3. Jag slipper nu bankens ränta och kan betala tillbaka till mitt företag med nettolöneavdrag i den takt jag själv vill.

I praktiken så kan du göra detta om det är ditt egna företag, det är då dina regler. Jag tog ut ett bra mycket större lån när jag startade AB, dock skulle pengarna gå till massor av annat med, men det va inte svårt att få lån även om jag precis fått anställning via arbetsförmedlingens subventionerade anställningar. Senare när jag fått fast jobb så tog jag bara ett nytt lån som täckte det gamla med hade mindre ränta, sänkte min månadsbetalning med 500:-
Hör med en ekonom/revisor om du är osäker.


Citat:
Ursprungligen postat av FelixSotiz
Vore det inte lättare att starta enskild firma, sedan ombilda till AB när du har tillräckligt med aktiekapital?

Det är större personlig säkerhet med AB.
Citera
2018-03-12, 10:16
  #5
Medlem
Hade jag bara läst på Skatteverkets hemsida innan jag skrev här så hade tråden aldrig skapats. Det skulle klassas som ett förbjudet lån. https://www4.skatteverket.se/rattsli....6/338347.html
Citera
2018-03-12, 13:08
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Hade jag bara läst på Skatteverkets hemsida innan jag skrev här så hade tråden aldrig skapats. Det skulle klassas som ett förbjudet lån. https://www4.skatteverket.se/rattsli....6/338347.html

Just precis. Du kan däremot göra en engångsutbetalning av lön om du vill.
Citera
2018-03-12, 14:05
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Just precis. Du kan däremot göra en engångsutbetalning av lön om du vill.
Ja, så skulle man kunna göra så klart. Frågan är vad som skulle vara billigast. 50 000 kr netto skulle väl innebära en bruttolön på en bit över 80 000 kr. Jag tänkte lägga mig strax under brytgränsen för statlig inkomstskatt, och vill helst inte sänka min inkomst övriga månader trots den höga engångsutbetalningen. Vad skulle dessa ~80 000 kr kosta mig i extra skatt jämfört med räntan på blancolånet?
Citera
2018-03-12, 14:49
  #8
Medlem
Känns som att du krånglar till det. Varför låna 50k, sedan låna av ditt företag ..osv.

Låna 50k PÅ bolaget helst. När pengarna finns betalar du bara av skulder på bolaget. Vips finns du inte med i ekvationen.
Citera
2018-03-12, 14:57
  #9
Medlem
Ärligt du har noll koll, vad tror du att du får betala i ränta på ett lån på 50k? 2%, 100kr i månaden, alltså ingenting. dina investeringar bör ju överstiga 10% avkastning minst om det nu är högintressant att ha kvar dom. Du leker enligt mig, motbevisa gärna. Sen som du ser kan du inte låna ur ditt AB, och för att få ut 50 i lön så får du först lägga på kommunskatt, sociala avg, arb giv avgifter, vilket gör att du får casha ca 100 allt som allt
Citera
2018-03-12, 15:17
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iStupid
Känns som att du krånglar till det. Varför låna 50k, sedan låna av ditt företag ..osv.

Låna 50k PÅ bolaget helst. När pengarna finns betalar du bara av skulder på bolaget. Vips finns du inte med i ekvationen.
Låna 50k på bolaget? Bolaget är inte startat.
Citera
2018-03-12, 15:30
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chris-moneymaker
Ärligt du har noll koll, vad tror du att du får betala i ränta på ett lån på 50k? 2%, 100kr i månaden, alltså ingenting. dina investeringar bör ju överstiga 10% avkastning minst om det nu är högintressant att ha kvar dom. Du leker enligt mig, motbevisa gärna. Sen som du ser kan du inte låna ur ditt AB, och för att få ut 50 i lön så får du först lägga på kommunskatt, sociala avg, arb giv avgifter, vilket gör att du får casha ca 100 allt som allt
- Noll koll är väl att ta i, men jag skriver ju här av en anledning. Jag har inte startat något företag tidigare och tänkte ta erfarenheten som finns här till hjälp. Om du ska svara så skadar det inte att ha en lite mer ödmjuk attityd.
- Du får gärna ge exempel på en bank som erbjuder blancolån till en ränta på 2%.
- Att jag inte kan låna ur mitt eget AB är klarlagt innan du skrev.
- Att jag får lägga på arbetsgivaravgifter och dra bort inkomstskatt vet jag naturligtvis.
- Frågan handlar om hur den statliga inkomstskatten blir i relation till räntan.
__________________
Senast redigerad av Carl_X 2018-03-12 kl. 15:57.
Citera
2018-03-12, 16:24
  #12
Medlem
FelixSotizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wr4p
Det är större personlig säkerhet med AB.

Jag kör eget AB så är mycket väl medveten om ansvarsfriheten med AB. Menade bara att om du kör och fakturerar från EF i två månader tills du fått ihop 50 000kr + en administrativ avgift till bolagsverket så slipper du ta lån. Eller tror du att det finns en risk att du kör firman i konkurs under två månader med EF så kanske ett lån till aktiebolag kanske är smartare, men då får du fundera en vända till på din affärsidé.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback