Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 08:41
  #1
Medlem
SameOldStorys avatar
Hej,

Mina morföräldrar har precis flyttat till lägenhet och jag fick det ärofyllda uppdraget att köpa en ny tv åt dem i samband med flytten och jag valde en LG (se nedan länk till Elgigantens hemsida). I samma veva köpte jag en ny antennkabel. Jag trodde jag skulle hitta grundutbudet efter en kanalsökning men icke och jag förstår inte varför. Jag har kollat runt på nätet och det enda jag hittar är snack om DVB-C mottagare och liknande, är det här ett ev. fel ligger? Snälla, hjälp mig.

https://www.elgiganten.se/product/lj...rt-tv-55sj810v

Tack!
Citera
2018-03-12, 09:33
  #2
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Har du ställt in rätt "source", dvs TV som "källa"?
Kan du välja mellan analog, digital antenn - kabel eller satellit? Vad är det i huset?

Idag är det en hel del man måste välja mellan när man kopplar in en TV.....
Citera
2018-03-12, 10:04
  #3
Medlem
sk33s avatar
Ja, vad är det i huset? Vi har nån digital comhem-skit med egen box ansluten till nåt data-uttag, den är gratis från hyresvärden, men jag föredrar "gammeldags" TV via luften så jag satte upp en bokhylleantenn som tar in alla fria kanaler. Tror väldigt få hyresvärdar kör analogt längre (och gör de det är de tokiga), få hyresvärdar kör öppen DVB också vad det verkar. Kanske kan kolla med någon granne vad som gäller om inte hyresvärd/vaktmästare kan svara på frågor.
Citera
2018-03-12, 10:04
  #4
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordHoratioNelson
Har du ställt in rätt "source", dvs TV som "källa"?
Kan du välja mellan analog, digital antenn - kabel eller satellit? Vad är det i huset?

Idag är det en hel del man måste välja mellan när man kopplar in en TV.....

Ja, det ska jag ha gjort. Jag kan välja ovanstående och jag har sökt på alla dem också (även om jag fattar att det inte är satellit). Vilket bolag det är i huset menar du? Det är Sappa. Dem pratade jag med igår och eftersom det inte är trubbel med en box tex kunde dem inte göra nåt.

Ja, verkligen.
Citera
2018-03-12, 18:28
  #5
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SameOldStory
Vilket bolag det är i huset menar du? Det är Sappa.

Sappa IPTV eller Sappa kabel-TV? I det förstnämnda fallet måste du ha en box. Då ansluter du dig inte heller via ett antennuttag utan ett nätverksuttag. Du får nog kolla upp det hela lite noggrannare, kolla med grannarna tex.
Citera
2018-03-15, 07:27
  #6
Medlem
Bluebeast72s avatar
Antennuttagen slutade fungera förra året. Du behöver nu en digitalbox med abbonemang alternativt antenn med boxer eller fri avkodad box.

Med fri avkodad box får du in 1,2,4,7. MED Antenn .." bordsantenn "

Med abonemang kan du får upp till 300 kanaler.


Det du nu saknar är signal, så box, digitalkort eller fri antenn.
Citera
2018-03-15, 21:38
  #7
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Antennuttagen slutade fungera förra året.

Det där är något som möjligtvis gäller för mindre delar av landet. Känns konstigt att du uttalar dig tvärsäkert om något utan att veta var TS morföräldrar bor? Eller det kanske du gör?
Citera
2018-03-15, 21:53
  #8
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kabeltattaren
Det där är något som möjligtvis gäller för mindre delar av landet. Känns konstigt att du uttalar dig tvärsäkert om något utan att veta var TS morföräldrar bor? Eller det kanske du gör?
Nej du, det har fasats ut i nästan hela landet så har denne antenn uttag kvar..fine! Men 99% säkerpå där felet ligger.
Citera
2018-03-15, 21:59
  #9
Medlem
Kabeltattarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Nej du, det har fasats ut i nästan hela landet

Eh, nej. Du har uppenbarligen ingen som helst koll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback