Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-14, 18:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lightfish
Är bolag 2 helägt av bolag 1 kan du flytta pengar via ett koncernbidrag. Påverkar varken vinst eller skatt.
Tack!

Så, min revisor skulle kunna flytta vinsten från dotterbolaget till moderbolaget och vinsten betalas i moderbolaget?

En annan fråga nu när vi ändå är inne i detta.

Låt oss säga att dotterbolaget gör inga vinster och vill ändå göra koncernbidrag till moderbolaget, skulle man kunna utföra detta även om dotterbolaget går i förslut?
Citera
2018-03-14, 20:23
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaHorHouseAB
Tack!

Så, min revisor skulle kunna flytta vinsten från dotterbolaget till moderbolaget och vinsten betalas i moderbolaget?

En annan fråga nu när vi ändå är inne i detta.

Låt oss säga att dotterbolaget gör inga vinster och vill ändå göra koncernbidrag till moderbolaget, skulle man kunna utföra detta även om dotterbolaget går i förslut?

Ja, men vad är poängen?
Citera
2018-03-15, 06:49
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ja, men vad är poängen?
Poängen... att man ”sparar” pengar från dotterbolaget till moderbolaget.

Har läst många fall, det senaste med Jamie Oliver, där hans dotterbolag konkade men hans moderbolag hade hunnit ta många miljoner ut trots att hans dotterbolag gick dålig under en period.

Det är det jag undrar, oavsett hur firman går, kan jag göra koncernbidrag till moderbolaget även om det inte blir några vinster i dotterbolaget?
Citera
2018-03-15, 09:48
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaHorHouseAB
Poängen... att man ”sparar” pengar från dotterbolaget till moderbolaget.

Har läst många fall, det senaste med Jamie Oliver, där hans dotterbolag konkade men hans moderbolag hade hunnit ta många miljoner ut trots att hans dotterbolag gick dålig under en period.

Det är det jag undrar, oavsett hur firman går, kan jag göra koncernbidrag till moderbolaget även om det inte blir några vinster i dotterbolaget?

Så länge dotterbolagets egna kapital inte understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet så kan koncernbidrag ges. Men det ger ingen skatteminskning i DB om DB inte går med vinst, och MB måste betala skatt på bidraget. Och om dotterbolaget inte kan föra över några pengar till sitt MB så kommer MB bara att ha en fordran på DB. Jag tror inte den är prioriterad vid en konkurs.
Citera
2018-04-27, 14:48
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaHorHouseAB
Hej!

Söker lite hjälp då bolaget har avslutat sitt första räkneskapsperiod.

Den 31 Dec 2017, har bolaget ca 328 000 kr på konto och inga låner att betala.

Hur beräknar jag skatt på vinsten?

328K minus 50K= 278K SEK.

Jag har ett moderbolag som jag vill skicka vinsten vidare till. Kommer jag behöva betala några skatter på att skicka vinsten vidare till moderbolaget?

Tanken är återanvända vinsten skickad i moderbolaget till att finansiera ett nytt verksamhet.

Du kan skicka dotterbolagets vinst skattad till moderbolag utan problem.
Du behöver bara 2 bolag.
Citera
2018-04-27, 15:45
  #18
Medlem
Stygotiuss avatar
I tillägg till allt som sagt kan det väl vara läge att konstatera att vad du har på kontot inte har någon direkt koppling till det beskattningsbara resultatet.....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback