Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 07:21
  #1
Medlem
Frukost vs träning, träning vs frukost.

För egen del så får jag ont i magen av för mycket fibrer, vilket gör att havregryn tyvär inte fungerar på morgonen. Ägg går däremot bra, medan bacon är gott (men kanske inte bör intas dagligen).

Så, vad ska man äta istället? Kör ofta pass tidigt på morgonen inom 1 timme efter att man klivit upp. Ska man nöja sig med säg en banan och två riskakor innan styrkepass och sen ta ordentlig frukost efteråt - eller köra tom mage? (Är dock oftast hungrig på morgonen, så känns inte som att man presterar då).

Brukar vanligtvis bara köra en shake med lite blandat innehåll, men frågan är ifall det räcker. Givetvis så är allt detta väldigt individuellt, men skulle vara intressant med feedback och fram för allt inspiration.

Vad äter ni? Hur mycket? När?

Angående min shake så innehåller den 2-3 råa ägg, mjölk, bär och banan. Står man sig på det? Bör man slänga ner något annat?

Vet att ägg bör kokas/stekas för att ta vara på allt nyttigt, men vad slänger man i shaken då i så fall?

Kan tillägga att jag är laktosintolerant, så att köpa laktosfri kvarg kostar skjortan - precis som allt annat snarlikt. Och precis som med havregryn så får jag ont i magen av mackor, spelar ingen roll ifall det exempelvis är glutenfritt.

Så, vad kan ni rekommendera? Bör vara något som är relativt snabbt och enkelt men fram för allt billigt, eftersom man ska äta det dagligen.
Citera
2018-03-12, 07:33
  #2
Medlem
gurkmajjas avatar
Koka ägg kvällen innan, ha dessa (3-4 stycken) på ett någorlunda grovt bröd. Drick vatten. Drick ev pwo ca 30 minuter innan passet.
Citera
2018-03-12, 08:25
  #3
Medlem
Havregrynsgröt och ägg en stabil frukost som går snabbt. Alternativt kefir med nötter och frön i. Bröd är bröd, vilket väldigt ofta innehåller mjöl av nån sort.
Citera
2018-03-12, 08:56
  #4
Medlem
Laxstofilens avatar
Det är väl inne med periodisk fasta så... en burk vatten med pressad citron kanske är den perfekta frukosten nuförtiden?
Citera
2018-03-12, 10:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Frukost vs träning, träning vs frukost.

För egen del så får jag ont i magen av för mycket fibrer, vilket gör att havregryn tyvär inte fungerar på morgonen. Ägg går däremot bra, medan bacon är gott (men kanske inte bör intas dagligen).

Så, vad ska man äta istället? Kör ofta pass tidigt på morgonen inom 1 timme efter att man klivit upp. Ska man nöja sig med säg en banan och två riskakor innan styrkepass och sen ta ordentlig frukost efteråt - eller köra tom mage? (Är dock oftast hungrig på morgonen, så känns inte som att man presterar då).

Brukar vanligtvis bara köra en shake med lite blandat innehåll, men frågan är ifall det räcker. Givetvis så är allt detta väldigt individuellt, men skulle vara intressant med feedback och fram för allt inspiration.

Vad äter ni? Hur mycket? När?

Angående min shake så innehåller den 2-3 råa ägg, mjölk, bär och banan. Står man sig på det? Bör man slänga ner något annat?

Vet att ägg bör kokas/stekas för att ta vara på allt nyttigt, men vad slänger man i shaken då i så fall?

Kan tillägga att jag är laktosintolerant, så att köpa laktosfri kvarg kostar skjortan - precis som allt annat snarlikt. Och precis som med havregryn så får jag ont i magen av mackor, spelar ingen roll ifall det exempelvis är glutenfritt.

Så, vad kan ni rekommendera? Bör vara något som är relativt snabbt och enkelt men fram för allt billigt, eftersom man ska äta det dagligen.

Om du står dig på en shake klarar du väl av att avgöra om du testar?

Det är åldersgräns 18 år på forumet och du har hunnit äta frukost i 18 år om du följer denna regel. Vad är det du inte hunnit lära dig på 18 år menar du? Din fråga är lite knepigt ställd. Känns som du ska försöka programera om dig själv och ändra dina vanor bara för att du läst en artikel på aftonbladet eller insta. Det är väl bara där man får höra skit om att man ska äta en speciell frukost.

Ät vad du vill. Tänk inte så mycket.
Citera
2018-03-12, 10:57
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Tränar alltid det första jag gör på morgonen på tom mage, äter frukost när jag kommer hem från gymmet, funkar utmärkt. Så om du kan träna på tom mage, även om du är hungrig, så träna och ät efteråt.

Angående din shake så skippa dom råa äggen.
Citera
2018-03-12, 19:44
  #7
Medlem
Jag har för mig att vid styrketräning på förmiddag/morgon så saknar frukost betydelse för just det passet, utan det är snarare viktigare vad du stoppat i dig kvällen innan.
Citera
2018-03-12, 20:35
  #8
Avstängd
Svarta.Panterns avatar
Periodisk fasta fungerar ypperligt om man orkar gå förbi de 1-3 veckor det ofta tar innan man har acklimatiserat sig. Annars kör en äggröra, en frokostwrap med keso, skinka, ost, sallad, tomat och annat.

Svälj en påse cashews. Ta enbart en shake med banan i. Det är väl inte så komplicerat att hitta på en hyffsat bra frukost?
Citera
2018-03-12, 20:41
  #9
Medlem
Du klarar av att träna på morgonen utan att äta. Och det har ingen som helst påverkan på dina gainz.

Det krånglig kan bara vara att få kroppen att vänja sig med att få sitt första mål mat lite senare. Och det kommer visa sig genom att du helt enkelt slutar vara hungrig när du normalt annars ätit.

Däremot kan en shake med lite prottepulver vara bra när du är klar även om det inte kommer spela så stor roll så länge du bara äter inom en rimlig tid efter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback