Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-12, 06:29
  #1
Medlem
ViTolis avatar
Hej, tänkte fråga er som håller på med plåt/lack ifall man kan våtslipa lacken på bilen med typ 2000 papper, tex. ett stenskott som man har fyllt i med lackstift. Ett ifyllt stenskott syns alltid, ytan blir "skrovlig" (ojämn), tanken var att jämna till ytan med möjligtvis något riktigt fint papper (2000).
Citera
2018-03-12, 07:33
  #2
Medlem
Bunsofsteels avatar
Kommer aldrig bli så bra som du vill ha det. Gör det inte.

Gör så här för bästa resultat utan att lacka om hela plåten:

Lagom stort hål i en kartong som du håller framför skadan.
Spraylacka med kartongen som mask. Tunna skikt. Håll inte sprayburken still när du lackar utan spraya i en svepande rörelse så spraystrålen sveper över hålet i kartongen.

Låt det nylackade torka och härda.

Runt den nylackade området kommer det finnas en halo med lack som inte flytit ut.
Torka bort det försiktigt med luddfri trasa eller örontops som doppats i lite aceton.

Acetonet tar bara bort det du har lackat, inte fabrikslacken (den är värmehärdad och tål fan så mycket mer).

Blir du inte nöjd med resultatet torkar du bara bort allt med aceton och provar igen.
__________________
Senast redigerad av Bunsofsteel 2018-03-12 kl. 07:36.
Citera
2018-03-12, 11:34
  #3
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViToli
Hej, tänkte fråga er som håller på med plåt/lack ifall man kan våtslipa lacken på bilen med typ 2000 papper, tex. ett stenskott som man har fyllt i med lackstift. Ett ifyllt stenskott syns alltid, ytan blir "skrovlig" (ojämn), tanken var att jämna till ytan med möjligtvis något riktigt fint papper (2000).
Det går väl.
Avslutar du det hela med en rubbing så brukar det bli ok.

Jag brukar slipa ner det.
Tejpa och lägga på en grund.
Våtslipa.
Tejpa om och lägga på topp några gånger.
Har då egen kompressor men sprayburk funkar ok det med i.o.m att du slipar och rubbar lacken.

Sedan slipar jag ner lackkanterna och avslutar med en rubbing.
__________________
Senast redigerad av MeanME 2018-03-12 kl. 11:38.
Citera
2018-03-12, 23:22
  #4
Medlem
Fuzzs avatar
Nu sa du sten skott då kanske en mall är att föredra när man ska lacka men är det en tex en skärmkant får man bäst resultat på frihand så man kan dimma ut och inte få skarpa kanter. Sedan våtslipa och till sist polera.
Citera
2018-03-12, 23:25
  #5
Medlem
Charlemanges avatar
400 papper räcker gott 2000 nej och nej igen.
Citera
2018-03-18, 14:13
  #6
Medlem
Zippo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
400 papper räcker gott 2000 nej och nej igen.
400 papper för att våtslipa?? tycker du inte det är lite väl grovt?
Citera
2018-03-18, 14:28
  #7
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zippo666
400 papper för att våtslipa?? tycker du inte det är lite väl grovt?
Det användes på SAAB i måleriet. SAAB hade mycket bra kvalite på lacken kom högt upp i JD powers mätningar lika bra som Lexus och BMW. Tro mig grejen är att kornstorleken på pappret påverkar ju även att ytan tar emot färgen om du har för fint alltså som du ville 2000 finns knappt ens så är risken stor mycket stor att färgen bara rinner av.
Citera
2018-03-18, 14:59
  #8
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlemange
Det användes på SAAB i måleriet. SAAB hade mycket bra kvalite på lacken kom högt upp i JD powers mätningar lika bra som Lexus och BMW. Tro mig grejen är att kornstorleken på pappret påverkar ju även att ytan tar emot färgen om du har för fint alltså som du ville 2000 finns knappt ens så är risken stor mycket stor att färgen bara rinner av.

Finns högre korn än 2000. Jag bättrade och slipade en lack på en svart bil..använde 3000 papper (abralon) och sedan rubbing och polish. Gick inte se skillnaden mellan de punkter jag lagt i och övrig lack.
Använde dessutom en "lukta gott" 2-komponetslack som inte behövde klarlack som topplager.

Som sista våtslip innan polering så är 2-3000 utmärkt.-. man kan gå högre ändå men det behövs i regel inte på vanliga bilar. Abralon pappret finns även i 4000 korn ev högre om man söker det.
Citera
2018-03-18, 19:48
  #9
Medlem
Charlemanges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Finns högre korn än 2000. Jag bättrade och slipade en lack på en svart bil..använde 3000 papper (abralon) och sedan rubbing och polish. Gick inte se skillnaden mellan de punkter jag lagt i och övrig lack.
Använde dessutom en "lukta gott" 2-komponetslack som inte behövde klarlack som topplager.

Som sista våtslip innan polering så är 2-3000 utmärkt.-. man kan gå högre ändå men det behövs i regel inte på vanliga bilar. Abralon pappret finns även i 4000 korn ev högre om man söker det.
Är det samma som 400 var förr i tiden förmodligen är det gånger tio då
Citera
2018-03-21, 21:46
  #10
Medlem
det ska vara 2000
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback