Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-11, 23:06
  #1
Medlem
Hej Flashbackare!

Jag är intresserad av att börja månadsspara i fonder, men jag är nybörjare (!) på detta. Jag vill även notera att jag har ingen möjlighet att gå in med en stor summa pengar i sparandet just nu. Men jag vill börja smått.

Jag har två ”vägar” att gå och undrar vad ni har för erfarenheter av dessa.

1. Banken jag har är Nordea, där kan jag
- använda mig utav tjänsten Månadsspara
- spara i ett Invensteringssparkonto
- spara i Strategafonder

Om någon har Nordea och erfaranhet av dessa metoder, hade det varit hjälpsamt!

2. Mitt andra alternativ är att spara utanför Nordea, via andra sidor.

(3. Istället spara i aktier?)

Av en uppsjö av information angående sparande och fonder, så är min fråga nu vad tycker ni är bäst utav alternativen, vad för typ av fond och varför?

Tacksam för svar!
Citera
2018-03-11, 23:42
  #2
Medlem
trailblasers avatar
Det första steget du ska ta är att skapa ett ISK på Avanza. Det tar några minuter med Bank-ID.
Avanza är överlägset på alla punkter, enligt mig.
Sedan så gäller det att söka information och bygga upp ett eget sinne för ditt sparande.
Du gör dig själv en tjänst med att själv söka upp information och få ett sinne för det, annars så kommer det bli ett väldigt hoppande mellan olika val om du bara lyssnar på andra. Du har all information tillgänglig framför mobil/datorskärmen.

När du bestämmer dig för sparstrategi så är det viktigaste att ha i åtanke:
- Hur lång tid vill jag spara och hur länge kan jag vara utan det insparade kapitalet.
- Vilken risknivå vill jag ligga på? Vart går din smärtgräns när det gäller förlust.

Lycka till!
Citera
2018-03-11, 23:50
  #3
Medlem
Phantom042s avatar
Jag kan bara hålla med om att Avanza är väldigt bra. De kan dessutom hjälpa dig ganska bra med en portföljgenerator som tar fram bra fonder för ditt behov. Du kan pröva dig fram här:

https://www.avanza.se/fonder/portfoljgeneratorn.html


Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback