Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-11, 22:46
  #1
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har en kamera jag vill fästa på en hjälm och alternativen som följde med kameran är dubbelsidig tejp och resårband, inget av det funkar särskilt bra så vad finns det för alternativ?
Hur illa skulle det vara att borra 2st små hål och använda M3 eller M4 nylonskruv?
/Arne.Anka
Citera
2018-03-11, 22:55
  #2
Medlem
Kanske illa ur en försäkringssynpunkt. Har du en go-pro? De kamerorna har en uppsjö med tillbehör, bl.a hjälmfäste.
Citera
2018-03-11, 22:58
  #3
Medlem
Pedan21s avatar
Om du gör det så räknas hjälmen som utdömd och du kan få böter för det. Mitt tips är att de finns sugpropp fästen för det. Har själv använt GoPro flera gånger då jag kört
Citera
2018-03-11, 23:01
  #4
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har en kamera jag vill fästa på en hjälm och alternativen som följde med kameran är dubbelsidig tejp och resårband, inget av det funkar särskilt bra så vad finns det för alternativ?
Hur illa skulle det vara att borra 2st små hål och använda M3 eller M4 nylonskruv?
/Arne.Anka
Är väl att en glasfiberhjälm lite lättare kan spricka vid krock.
Men du har inte funderat på att ha kameran lite lägre, typ med remmar eller nått så du får den på bröstet eller axeln? inspelningar med hjälmkamera blir lite för högt upp, enl min smak Sen så ser man ju ut som en teletubis med kameran på toppen Kanske bandstål (typ tunt smalt plåtband) som man har runtom och kan skruva ihop där de sen möts.
Funderar på epoxylim men det kan nog påverka glasfibern negativt.
Vad är det för typ av hjälm, mc skydd eller militär?
Citera
2018-03-11, 23:21
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolibo
Kanske illa ur en försäkringssynpunkt. Har du en go-pro? De kamerorna har en uppsjö med tillbehör, bl.a hjälmfäste.
Go-pro kopia.

Citat:
Ursprungligen postat av Pedan21
Om du gör det så räknas hjälmen som utdömd och du kan få böter för det. Mitt tips är att de finns sugpropp fästen för det. Har själv använt GoPro flera gånger då jag kört
Känner till att modifikationer inte är ok och är en risk jag är beredd att ta, funktion och form är mer prioriterat.

Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Men du har inte funderat på att ha kameran lite lägre, typ med remmar eller nått så du får den på bröstet eller axeln?
På bröstet skulle inte funka rent praktiskt.

Citat:
Kanske bandstål (typ tunt smalt plåtband) som man har runtom och kan skruva ihop där de sen möts.
Typ gigantisk slangklämma, funkar inte med formen på hjälmen.

Citat:
Funderar på epoxylim men det kan nog påverka glasfibern negativt.
Lim liksom tejper funkar inte med ytan som är på hjälmen, skum djävla färg som är klibbig.

Citat:
Vad är det för typ av hjälm, mc skydd eller militär?
"jethjälm" om det säger dig nånting, helt öppen framtill.
Citera
2018-03-11, 23:33
  #6
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
"jethjälm" om det säger dig nånting, helt öppen framtill.
Jodå, man har ju haft ett antal bågar genom åren

Kanske inte det bästa kvalitetsmässiga, de är som Hobbex var för en massa år sedan. Men kanske nått härifrån som passar.
Skall du ut och köra i skogen?
https://www.teknikmagasinet.se/sokre...A4lmf%C3%A4ste
Citera
2018-03-12, 03:55
  #7
Medlem
Gick ju sådär för Schumacher. Var försiktig.
Citera
2018-03-12, 04:42
  #8
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Skall du ut och köra i skogen?
Mer till vardags, folk kör som idioter och skiter i högerregel, rödljus etcetera nu sitter kameran på styret men vill hellre filma det jag ser än bara vad som finns framför en.

Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Gick ju sådär för Schumacher. Var försiktig.
Skidor är jag inte mycket för men blir nog en ny hjälm till sommaren, med alla kameror som finns idag finns det kanske rentav hjälmar med fäste som standard.
Citera
2018-03-12, 07:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Mer till vardags, folk kör som idioter och skiter i högerregel, rödljus etcetera nu sitter kameran på styret men vill hellre filma det jag ser än bara vad som finns framför en.


Skidor är jag inte mycket för men blir nog en ny hjälm till sommaren, med alla kameror som finns idag finns det kanske rentav hjälmar med fäste som standard.
Annars finns ju glasögon med kamera, minns inte vad dom heter, kollade för några år sedan och dom var lite dyra då, borde finnas billiga kinakopior vid det här laget.

Om du har en go-pro-kopia så borde väl deras fästen fungera, det är den vanligaste actionkameran alla kategorier, finns massor med hjälmfästen.

edit: sökning på gopro mount på ebay gav över 15000 resultat, det första; https://www.ebay.co.uk/itm/Helmet-Fr...QAAOSwqSVZsU2i
Citera
2018-03-12, 08:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har en kamera jag vill fästa på en hjälm och alternativen som följde med kameran är dubbelsidig tejp och resårband, inget av det funkar särskilt bra så vad finns det för alternativ?
Hur illa skulle det vara att borra 2st små hål och använda M3 eller M4 nylonskruv?
/Arne.Anka

Som sagt, borra hål skulle jag nog aldrig göra.

Men Go pros "tejp" sitter ju stenhårt. Kanske inhandla en bättre dubbelhäftande?
Citera
2018-03-23, 03:18
  #11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Men Go pros "tejp" sitter ju stenhårt. Kanske inhandla en bättre dubbelhäftande?
Tejp och dubbelhäftande tejp torde ingå i begreppet dekaler.


En skyddshjälm får inte användas om den utsatts för åtgärder som kan försämra hjälmens egenskaper.
Åtgärder som vidtas ska då överensstämma med hjälmens typgodkännande.

Allmänna råd
Exempel på åtgärder som kan försämra skyddshjälmens egenskaper är dekaler som satts på, utskjutande föremål eller överdrag, håltagning i hjälmskalet samt om hjälmen målats.
https://www.transportstyrelsen.se/TS...%202017_94.pdf
Citera
2018-03-31, 17:04
  #12
Medlem
StormaktRods avatar
Rekommenderar GoPro sido/toppfäste för hjälm, kostar ca 100-200 spänn och är välbeprövat eftersom det har några år på nacken. Finns även att köpa samma dubbelhäftande 3M VHB tejpkuddar i 3 pack för platta eller böjda ytor om man nu ska bygga ett fäste själv, de sitter väldigt bra så länge ytan på hjälmen inte är helt kaos.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback