Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-11, 21:02
  #1
Medlem
AliciaicilAs avatar
Hej!

Jag har ingen möjlighet att dra 50 meter lång USB förlängning och vill alltså dela en USB-enhet över LAN.

Jag hittade några program "USB-over-Network" och "USB Network Gate". Programmen är oehört dyra och jag misstänker att det finns billigare alternativ.

Testade trial versionen på övan nämnda program men problemet är att USB-enheten försvinner från serverdatorn och görs tillgänglig för klient-datorn när programmet körs. Det är alltså en Bluetooth adapter jag vill dela och datan som tas emot i adaptern ska alltså bli tillgänglig på klient-datorn.

För att förtydliga: Bluetooth adaptern sitter i serverdatorn. Jag vill att adaptern görs tillgänglig i en annan dator över LAN, så att det serverdatorn tar emot, går ut i LAN och in i klientdatorn.

Några förslag?
Citera
2018-03-11, 21:24
  #2
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
Hej!

Jag har ingen möjlighet att dra 50 meter lång USB förlängning och vill alltså dela en USB-enhet över LAN.

Jag hittade några program "USB-over-Network" och "USB Network Gate". Programmen är oehört dyra och jag misstänker att det finns billigare alternativ.

Testade trial versionen på övan nämnda program men problemet är att USB-enheten försvinner från serverdatorn och görs tillgänglig för klient-datorn när programmet körs. Det är alltså en Bluetooth adapter jag vill dela och datan som tas emot i adaptern ska alltså bli tillgänglig på klient-datorn.

För att förtydliga: Bluetooth adaptern sitter i serverdatorn. Jag vill att adaptern görs tillgänglig i en annan dator över LAN, så att det serverdatorn tar emot, går ut i LAN och in i klientdatorn.

Några förslag?

Usboverip ingår som standard i linuxkärnan. Så ingen kostnad där om du väljer en sådan lösning.

Och nej, du kan inte ha den tillgänglig både på enheten som har den fysiskt ansluten och samtidigt på en klient.

Andra alternativ, virtualhere kostar inte många kronor.

Annars kan man köpa en hårdvaruenhet som gör det du vill för ett par hundralappar på EBay.
__________________
Senast redigerad av EckiEcki 2018-03-11 kl. 21:28.
Citera
2018-03-11, 22:23
  #3
Medlem
AliciaicilAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Annars kan man köpa en hårdvaruenhet som gör det du vill för ett par hundralappar på EBay.


Tack för infon och tipsen.
Är det en repeater du syftar på? Liknande Wi-Fi repeater?
Citera
2018-03-12, 00:51
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
Tack för infon och tipsen.
Är det en repeater du syftar på? Liknande Wi-Fi repeater?

Självklart inte. Det är en usb till ethernet. Inget annat. Man kan inte använda Repeaters för usb på det sättet som du troligen menar med repeater.
Citera
2018-03-12, 02:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Självklart inte. Det är en usb till ethernet. Inget annat. Man kan inte använda Repeaters för usb på det sättet som du troligen menar med repeater.

Det är bra att känna till att en del säljer usb-förlängningar över ethernet-kabel. Till dessa kan man använda en vanlig nätverkskabel. Men någon omvanling till ethernet handlar det inte om i de fall jag tänker på, så det går t.ex. inte att använda en ethernet-switch.
Citera
2018-03-12, 08:18
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Om man har en Synology NAS så finns det en plugin VirtualHere som gör precis det du vill. Man ansluter sin usb enhet i Nas'en och den är sedan tillgänglig i hela nätverket.

Ser på deras hemsida http://www.virtualhere.com/ att man även kan använda en Raspberry Pi jag har inte testat det så jag vet inte om det fungerar, kanske något man kan labba med en regnig dag när man inte har något annat för sig tror jag har en och annan Pi liggandes :-)

Edit: Den skall tydligen fungera på en pc med windows med så testa det och återkom med feedback hur det gick... dock verkar det kosta $49 all låsa upp trial

Jag har inte betalt något för min licens på min Synology Nas men ser nu att det står att man måste göra det efter 10 dagar om man fortsätter att använda den vilket jag missade när jag installerade den för ett år sedan, den fungerar dock fortfarande i "full" mode.
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2018-03-12 kl. 08:28.
Citera
2018-03-12, 11:08
  #7
Medlem
AliciaicilAs avatar

Har ett par Pi'er liggandes så ska absolut testa VirtualHere!
Tack för rådet och jag återkommer när jag får resultat.

Ytterliggare en fråga jag vill ställa i denna tråd: Kan man direkt dela en Bluetooth-ansluten enhet över nätverket utan att ta omvägen att dela hela Bluetooth-USB-dongeln?
Citera
2018-03-12, 11:26
  #8
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA

Har ett par Pi'er liggandes så ska absolut testa VirtualHere!
Tack för rådet och jag återkommer när jag får resultat.

Ytterliggare en fråga jag vill ställa i denna tråd: Kan man direkt dela en Bluetooth-ansluten enhet över nätverket utan att ta omvägen att dela hela Bluetooth-USB-dongeln?
Hur tänker du då? Bluetooth är ju från början trådlös så du kan ansluta vilken annan Bluetooth apparat som helst till den?
Citera
2018-03-12, 11:38
  #9
Medlem
AliciaicilAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Hur tänker du då? Bluetooth är ju från början trådlös så du kan ansluta vilken annan Bluetooth apparat som helst till den?


Jag befinner mig för långt ifrån datorn som ska mottaga Bluetooth signalen.

Det optimala vore om min raspberry pi kan ta koppla upp sig till BT-enheten och dela ut själva enheten på nätverket, så att den blir synlig som vanlig bluetooth enhet för klientdatorer.
Jag förstår att klientdatorn måste köra nåt program för att tolka utdelningen...
Alternativt att servern är Windows PC och körs tillfälligt.

Frustrationen med att googla lösningar är att jag enbart, verkligen ENBART får resultat angående "share internet connection over bluetooth", "how to connect bluetooth device" osv.
Blir galen!
Citera
2018-03-12, 11:43
  #10
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
Jag befinner mig för långt ifrån datorn som ska mottaga Bluetooth signalen.

Det optimala vore om min raspberry pi kan ta koppla upp sig till BT-enheten och dela ut själva enheten på nätverket, så att den blir synlig som vanlig bluetooth enhet för klientdatorer.
Jag förstår att klientdatorn måste köra nåt program för att tolka utdelningen...
Alternativt att servern är Windows PC och körs tillfälligt.

Frustrationen med att googla lösningar är att jag enbart, verkligen ENBART får resultat angående "share internet connection over bluetooth", "how to connect bluetooth device" osv.
Blir galen!
Sök efter "bluetooth range extender lan" jag hade en "bluetooth extender" innan till min bärbara telefon i hemmet innan jag skrotade den och körde med enbart mobil.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback