• 1
  • 2
2018-03-11, 20:29
Medlem
musaks avatar
Hejhej--
Som rubriken säger, Jag har ev en Bmw 520d xdrive på G
Mil ca 14000
Årsmodell-2015
Skick -bra/ fint
Pris-Någorlunda rätt
Nu mina frågor, Törs man köpa en Bmw diesel på dom milen? med tanke på milen etc vad kommer den att kosta mig under en period av ca 5år? i form av servis etc..Är det ett dåligt köp? Skulle ni avstå? Vad bör man se upp med på den modellen?
Tacksam för lite input
Citera
2018-03-11, 20:43
Medlem
Mr.Swedens avatar
Kör en 520D 2011. Mil ca 16.000.

Det du ska se upp med är...

EGR ventilen som kocksar igen och behöver bytas.
Bälgarna till luftfjädringen bak. Först går vänster, sedan höger.

Kolla att detta är gjort eller räkna 8.000 för bälgarna och lika mycket för ventilen.
I övrigt - en fantastisk bil. Två ton bränslesnål komfort.
Citera
2018-03-11, 21:40
Medlem
Tjena. Jag köpte en Bmw 520d f11 2013 som rullat 12000mil.

Hade den i 1,5år och under den tiden fick jag byta luftbälgarna samt byta några ventiler kan hända att de är samma som mr.sweden menar.

Med dom milen hade jag inte köpt.
Citera
2018-03-11, 22:11
Medlem
musaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobafet
Tjena. Jag köpte en Bmw 520d f11 2013 som rullat 12000mil.

Hade den i 1,5år och under den tiden fick jag byta luftbälgarna samt byta några ventiler kan hända att de är samma som mr.sweden menar.

Med dom milen hade jag inte köpt.
Tack för input, Ser nu att dessutom har bilen gått närmare 16000 så avstår nog, men jäkligt fin är den .
pssss, Hur mycket har du lagt ner i pengar på den till dags dato?
Senast redigerad av musak 2018-03-11 kl. 22:17.
Citera
2018-03-11, 22:14
Medlem
musaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Kör en 520D 2011. Mil ca 16.000.

Det du ska se upp med är...

EGR ventilen som kocksar igen och behöver bytas.
Bälgarna till luftfjädringen bak. Först går vänster, sedan höger.

Kolla att detta är gjort eller räkna 8.000 för bälgarna och lika mycket för ventilen.
I övrigt - en fantastisk bil. Två ton bränslesnål komfort.
Tack för den infon ( värdefullt ) Japp jag hade gärna köpt om det inte vore så osäkert vad som kommer att hända, kan inte se i papper från service att något av det skulle vara bytt, Inga garantier ingenting ,så vågar inte men trevlig bil--hade gärna ägt "om".
Citera
2018-03-11, 23:43
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musak
Tack för den infon ( värdefullt ) Japp jag hade gärna köpt om det inte vore så osäkert vad som kommer att hända, kan inte se i papper från service att något av det skulle vara bytt, Inga garantier ingenting ,så vågar inte men trevlig bil--hade gärna ägt "om".

En nyare 5 serie som rullat 14000 mil är ju ingenting, bilarna är gjorda för att rulla 40-50.000 mil, minst!

Men naturligtvis måste man ta med löpande kostnader i beräkningen, precis som på alla andra bilar.

Och även om du blir tvungen att byta en del slitdelar pga av miltalet, så har du ju gett mindre för bilen när du köpte den, jämfört med vad du hade fått betala för en lågmilare som rullat 10.000 mil mindre.
- denna mellanskillnad är ren förtjänst och kanske får du inga extra reparationer, men skulle du få det så är det ju inom ramen för normala driftskostnader!

Själv kör jag en Mercedes E klass som jag köpte ny år 2010, den har nu rullat 21.000 mil, och är forfarande i perfekt skick.
Det har även varit billiga mil, jag har inte haft några dyra reparationer utan bara bytt vanliga slitdelar som bromsar och sånt.

När du räknar måste du ju slå ut alla kostnader, i det långa loppet.
Och om vi då räknar på en nyare BMW 5 serie som rullat 14.000 mil idag, så bör du kunna köra minst 10-15.000 mil till med den bilen innan du får några dyrare reparationer.
Sen kan man ju alltid ha otur och att något dyrt går sönder, men det kan ju hända alla bilar oavsett miltal och ålder.
Citera
2018-03-12, 21:21
Medlem
glemmys avatar
Äldre årsmodeller hade problem med kamkedjan.
Det fixades dock från årsm 2013 och framåt, så borde vara lugnt. Men tänkte ifall någon skriver det i tråden.

Bortsett från EGR och bälgar (som du faktiskt kan byta själv på ett 1-2 timmar till en kostnad på kanske 2000kr, om du inte har tummen mitt i handen), så finns en del att se upp med:

*Vattenläckage vid öppningsbara bakrutan, som gör att det samlas vatten i reservhjulsbaljan, kan leda till elfel då det finns lite elektronik där.
*Fyrhjulsdriften är känslig för olika rullomkrets på hjulen, precis som hos många andra märken. Se till att ha riktiga dimensioner.
*Glappkontakt i baklampor som gör att delar släcks, förmodligen inte så vanligt men kan hända.
*Metallinlägg på instegslisterna är dåligt limmade och kan lossna
*Det blir lätt stenskott på dörrar och sidokjolar

I övrigt är det en riktigt komfortabel premiumbil. Tror inte 16000 mil är så mycket.
Om du kör 2000 mil om året borde du kunna ha den i 5 år utan stora utgifter.
Som BAB7 skriver så kostar en lågmilare mycket mer, jag uppskattar att den kostar cirka 100k mer.
Efter 5 år har den tappat 100k medan din kanske tappar 50k, medan du kanske får reparera för 20k mer.
Citera
2018-03-13, 08:25
Medlem
Jag skulle inte köpa dieselbil öht nu. Om ett par år är den osäljbar.
Citera
2018-03-13, 09:58
Medlem
Citat:
Tack för input, Ser nu att dessutom har bilen gått närmare 16000 så avstår nog, men jäkligt fin är den .
pssss, Hur mycket har du lagt ner i pengar på den till dags dato?

Det är en ju en riktigt fin bil. Billig i drift, säker samt att komforten är helt underbar. Men jag var inte beredd på saker som kunde gå sönder vid dom milen så för mig kom det som en smäll. Ventilen fick jag bytt på garanti utav försäljaren. Han sa att det skulle gått på mellan 7500-8500kr för mig annars. Bälgarna betalade jag 5500kr för.

Kan berätta min historia..

Jag hade en passat 2012a som rullat 4500mil bytte till Bmw 520 f11 2013. Hade den i 1,5år efter allt som behövde bytas under den tiden tröttnade jag och ville byta innan fler saker skulle behöva åtgärdas.

Så jag bytte till en Passat 2015 igen. Super nöjd med bilen. Nu ska jag byta till en Touran för att familjen växer.
Citera
2018-03-13, 10:01
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av b2583216
Jag skulle inte köpa dieselbil öht nu. Om ett par år är den osäljbar.
Skitsnack. Om ett par år så är Dieselbilen helt plötsligt en "miljöbil" igen...
Citera
2018-03-13, 12:53
Medlem
rejvgudruns avatar
Citat:
Hejhej--
Som rubriken säger, Jag har ev en Bmw 520d xdrive på G
Mil ca 14000
Årsmodell-2015
Skick -bra/ fint
Pris-Någorlunda rätt
Nu mina frågor, Törs man köpa en Bmw diesel på dom milen? med tanke på milen etc vad kommer den att kosta mig under en period av ca 5år? i form av servis etc..Är det ett dåligt köp? Skulle ni avstå? Vad bör man se upp med på den modellen?
Tacksam för lite input

Citat:
Ursprungligen postat av glemmy
Äldre årsmodeller hade problem med kamkedjan.
Det fixades dock från årsm 2013 och framåt, så borde vara lugnt. Men tänkte ifall någon skriver det i tråden.

Bortsett från EGR och bälgar (som du faktiskt kan byta själv på ett 1-2 timmar till en kostnad på kanske 2000kr, om du inte har tummen mitt i handen), så finns en del att se upp med:

*Vattenläckage vid öppningsbara bakrutan, som gör att det samlas vatten i reservhjulsbaljan, kan leda till elfel då det finns lite elektronik där.
*Fyrhjulsdriften är känslig för olika rullomkrets på hjulen, precis som hos många andra märken. Se till att ha riktiga dimensioner.
*Glappkontakt i baklampor som gör att delar släcks, förmodligen inte så vanligt men kan hända.
*Metallinlägg på instegslisterna är dåligt limmade och kan lossna
*Det blir lätt stenskott på dörrar och sidokjolar

I övrigt är det en riktigt komfortabel premiumbil. Tror inte 16000 mil är så mycket.
Om du kör 2000 mil om året borde du kunna ha den i 5 år utan stora utgifter.
Som BAB7 skriver så kostar en lågmilare mycket mer, jag uppskattar att den kostar cirka 100k mer.
Efter 5 år har den tappat 100k medan din kanske tappar 50k, medan du kanske får reparera för 20k mer.

Angaende rullomkrets: xDrive är inte sa känslig. Själv var jag tvungen att byta ett däck efter en bula. Var mycket orolig eftersom de de resterande var ca 75% nya och jag hade ingen större lust att punga ut för fyra nya däck. Tillochmed däckförsäljaren som hade all möjlighet i världen att kränga 4 däck försäkrade mig att det inte var nagot problem.
Resultat: inga som helst problem.

Angaende EGR: Inte bara EGR som blir igensotad, hela insuget blir kacka. Det maste monteras ner, läggas ner i en balja och lösas upp i en speciell vätska.

Stralkastare: Vet inte om F10/11 har samma konstruktionsfel som F01. Grejen är att det med tiden bildas en spricka i nederkanten av stralkastaren som kan släppa in fukt. Om det inte atgärdas (läs byts ut) kan bade stalkastaren och styrenheten brännas.

BTW: Var noga med att kontrollera innan köp att allt elektriskt funkar.
Citera
2018-03-13, 19:50
Medlem
glemmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejvgudrun
Angaende rullomkrets: xDrive är inte sa känslig. Själv var jag tvungen att byta ett däck efter en bula. Var mycket orolig eftersom de de resterande var ca 75% nya och jag hade ingen större lust att punga ut för fyra nya däck. Tillochmed däckförsäljaren som hade all möjlighet i världen att kränga 4 däck försäkrade mig att det inte var nagot problem.
Resultat: inga som helst problem.

Angaende EGR: Inte bara EGR som blir igensotad, hela insuget blir kacka. Det maste monteras ner, läggas ner i en balja och lösas upp i en speciell vätska.

Stralkastare: Vet inte om F10/11 har samma konstruktionsfel som F01. Grejen är att det med tiden bildas en spricka i nederkanten av stralkastaren som kan släppa in fukt. Om det inte atgärdas (läs byts ut) kan bade stalkastaren och styrenheten brännas.

BTW: Var noga med att kontrollera innan köp att allt elektriskt funkar.

Olika slitage bör inte vara några problem. BMW säger (inofficiellt) att 1% skillnad i rullomkrets är okej, och på mönsterdjup motsvarar detta drygt 3mm om däcken är identiska, så i ditt fall så hade du nog mindre skillnad än 3mm i mönsterdjup eftersom dina var 75% kvar.

Det kan skiljer i rullomkrets mellan olika tillverkare på samma däckdimensioner, sen finns även folk som sätter olika profil mellan bak och fram, och då kan det bli trubbel.
Men det är inte extremt känsligt som det kanske lät i mitt inlägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in