• 1
  • 2
2018-03-11, 19:58
Medlem
HeltHarams avatar
Jag sålde för en tid sedan en tröja till en kund på ebay. Nu har köparen öppnat en dispute och påstår att tröjan är fake. Jag har kvitto på inköpet som jag visat bild på men det skiter han i. Han säger även att jag ska betala returfrakten på motsvarande ca 200kr, en kostnad som gör det ganska ovärt för mig att få tillbaka varan (vilket antagligen är hans mening).

Mina alternativ:
1. Skita i tröjan, betala tillbaka pengarna och därmed gå miste om sådär 350kr.
2. Eskalera och blanda in ebay. Jag riskerar dock att få mitt konto avstängt om de väljer att gå köparens linje.

Mitt enda bevis är alltså ett screenshot på en orderbekräftelse som tyvärr inte är i mitt eget namn. Skulle detta räcka för ebay?
Citera
2018-03-11, 20:11
Medlem
Ta det som en läxa, att sälja på ebay som privat är självmord. Finns de som öppnar dispute bara för att slippa betala.

Som på Wish, du kan köpa 20 prylar och säga att 10 aldrig dök upp, du får igen pengarna direkt.
Citera
2018-03-11, 20:13
Medlem
Jag skulle blandat in ebay. Om du kan skicka screenshot på orderbekräftelsen så bör ebay vända sig till köparen och be hen att skicka en bild på tröjan som bevisar att den är fejk.
Citera
2018-03-11, 20:36
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18swecun
Jag skulle blandat in ebay. Om du kan skicka screenshot på orderbekräftelsen så bör ebay vända sig till köparen och be hen att skicka en bild på tröjan som bevisar att den är fejk.

Och om köparen har köpt en fake-tröja från Kina och skickar en bild på den istället...?
Citera
2018-03-11, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Och om köparen har köpt en fake-tröja från Kina och skickar en bild på den istället...?

Då blir det problematiskt men låter långsökt att utföra ett sådant bedrägeri som skulle innebära att köparen alltid "köper" samma typ av tröja som skulle väcka misstankar hos ebay om fler än denna säljare anmäler. Plus att köparen kan endast vända sig till en väldigt liten målgrupp för att utföra sitt bedrägeri.
Citera
2018-03-11, 20:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Då blir det problematiskt men låter långsökt att utföra ett sådant bedrägeri som skulle innebära att köparen alltid "köper" samma typ av tröja som skulle väcka misstankar hos ebay om fler än denna säljare anmäler.

Det är ju bara för köparen att skaffa nytt konto efter första bestridandet.
Citera
2018-03-11, 20:44
Medlem
Citat:
Det är ju bara för köparen att skaffa nytt konto efter första bestridandet.

Olika konton och olika betalningsalternativ varje gång? Hur många bankkort tror du köparen har att tillgå?
Citera
2018-03-11, 20:46
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Olika konton och olika betalningsalternativ varje gång? Hur många bankkort tror du köparen har att tillgå?

Är det en professionell storskalig scamverksamhet så har man verktyg för att lösa sådant. Är det bara någon som försökte få en enstaka tröja gratis, så finns det inget problem att lösa från början.
Citera
2018-03-11, 20:50
Medlem
swebarbs avatar
Tror du är rätt så körd om du inte har mer bevis? ebay skyddar ju oftast köparna och inte säljarna, såklart finns det idioter som sätter saker i system ,fake item, not arrived osv... du kan ju försöka stå på dig men du har knappast oddsen på din sida tyvärr men visst kan du försöka stå emot om du vet att tröjan inte är fake så kör på det och idioten som köpte får bevisa motsatsen..

Du blir däremot knappast avstängd om du skulle få ett rött omdöme, det krävs ett antal röda omdömen för att bli avstängd och inte bara ett..

här ett exempel på en säljare som satte i system senate månaden att inte skicka några varor när jag köpte en batteriladdare som aldrig kom, nu är säljaren avstängd, och kolla alla negativa omdömen en efter en.. jag fick såklart pengarna tillbaka utan problem,

https://feedback.ebay.com/ws/eBayISA...30.m2531.l4585
Senast redigerad av swebarb 2018-03-11 kl. 20:54.
Citera
2018-03-11, 20:51
Medlem
Citat:
Är det en professionell storskalig scamverksamhet så har man verktyg för att lösa sådant. Är det bara någon som försökte få en enstaka tröja gratis, så finns det inget problem att lösa från början.

Är det en storskalig scamverksamhet med tillgång till olika bankomatkort finns det betydligt enklare sätt att få ut pengar på än att försöka blåsa någon på tröjor för struntsummor.

Jag sa inte att personen bara försökte få en tröja. Antagligen gör personen samma sak med flera personer runt dessa struntsummor för att de flesta tillfredställer köparens krav men att tro att det är en "professionell storskalig scamverksamhet" så tror jag man får tänka om.
Citera
2018-03-11, 20:53
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Är det en storskalig scamverksamhet med tillgång till olika bankomatkort finns det betydligt enklare sätt att få ut pengar på än att försöka blåsa någon på tröjor för struntsummor.

Jag sa inte att personen bara försökte få en tröja. Antagligen gör personen samma sak med flera personer runt dessa struntsummor för att de flesta tillfredställer köparens krav men att tro att det är en "professionell storskalig scamverksamhet" så tror jag man får tänka om.

Det tror jag inte det är, jag säger bara att en sådan skulle kunna lösa det. Om det inte är en sådan, vad gör det scammern om det inte är hållbart i längden? Det var den egentliga poängen.
Citera
2018-03-11, 20:57
Medlem
Citat:
Det tror jag inte det är, jag säger bara att en sådan skulle kunna lösa det. Om det inte är en sådan, vad gör det scammern om det inte är hållbart i längden? Det var den egentliga poängen.

Hur skulle den lösa det?

Då kommer personen på en ny scam? Förstod inte riktigt den frågeställningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här