Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-11, 20:05
  #13
Medlem
Lämna aldrig handpenning till dispositören, endast till ägaren av varan du köper.
Det spelar egentligen ingen roll att du skriver att handpenningen skall återbetalas, han kan lätt blåsa dig ändå, finns åtskilliga exempel på blåögda svenskar som betalat handpenning till privatpersoner samt skrivit kontrakt om ägarbyten från bilar till båtar för att sedan aldrig se röken av varan.
Citera
2018-03-11, 20:22
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proctorian
Lämna aldrig handpenning till dispositören, endast till ägaren av varan du köper.
Det spelar egentligen ingen roll att du skriver att handpenningen skall återbetalas, han kan lätt blåsa dig ändå, finns åtskilliga exempel på blåögda svenskar som betalat handpenning till privatpersoner samt skrivit kontrakt om ägarbyten från bilar till båtar för att sedan aldrig se röken av varan.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------

Nu var det väl en seriös företagare han skulle köpa bilen av?

Är det inte en bilhandlare eller privatperson så är risken låg att bli lurad.
Citera
2018-03-11, 20:30
  #15
Medlem
Kan inte nog understryka hur viktigt det "proctorian" skriver är

Lämna aldrig handpenning till någon som inte äger varan (i detta fall bilen) Du kommer att gå i sorgen om du gör det. Finns MASSVIS med luriga företagare som INTE är ärliga. Se till att inte göra något dumt.

Alldeles för många är immuna mot kontrakt och moral. Betala inte en krona innan registreringsbeviset BEVISAR vem som är ägare och DÅ (och först då) ska du fundera på en ev handpenning.

Av det du skrivit hittills finns alldeles för mycket av att du inte vet farorna du ger dig in på !

Tänk dig för !
Citera
2018-03-11, 20:53
  #16
Medlem
Haubits77Bs avatar
Fast nu är det mycket här...

1. Det är en leasingbil, och leasingbilar kan överlåtas.

2. Köparen har budat in en bil med leasing kvar, och då får han betala den aktuella summan till säljaren, samt sedan DEN MÅNATLIGA SUMMAN TILL BILFIRMAN (ofta 3000-8000 kr/månad).

3. Sedan skall bilen återlämnas till bilfirman, och då får den nye ägaren betala för ev. övermil och oönskat slitage, alt. köpa ut bilen för det restvärde som bilfirman begär.

Detta mina vänner, är nog en riktigt dålig affär.

Det är en sak att överta ett relativt nytt leasingavtal, men att ta över ett på slutet......
Citera
2018-03-11, 21:01
  #17
Medlem
supremanics avatar
Men snälla lilla TS förstår du inte hur dum den här idén låter? Du skriver tydligt att du inte fattar vad en affär som denna innebär men att säljaren "verkar seriös"... Som upplagt för att du ska bli ordentligt blåst. Ditt kontrakt kommer väga väldigt lätt i din hand när det går upp för dig vilken process det kommer innebära för att få en eventuell upprättelse.
Citera
2018-03-11, 21:16
  #18
Medlem
Karwamittens avatar
Håller med om att risken är hög. Företaget är också så pass litet att det inte går att vara säker något egentligen.

Min begränsade hjärna innehåller definitivt en förmåga till fartblindhet. Bra att det finns andra som inte består av samma nivå av naivitet.

Tråkigt att eventuellt förlora bilen men får nog avvakta tills allt är fixat på ett fullständigt säkert sätt.
Citera
2018-03-11, 21:56
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Nu är du tyvärr inne på ett lie vanskligt område. Givetvis kan du oftast lösa ett leasingavtal. Men skall du sedan äga fordonet måste du även köpa detta av leasingföretaget.
Ett leasingkontrakt handlar om att man i princip hyr fordonet. Skall inte förväxlas med att ta ett lån med ett fordon som säkerhet. Dock brukar man kunna förhandla fram en affär med leasingföretaget men den affären skall avslutas. När man leasar ett fordon så hyr man det.

Det är ju precis det jag skriver. Finansiell leasing innebär i princip att du hyr objektet en avtalad tid, sedan förbinder dig att köpa för ett bestämt restvärde.
Citera
2018-03-11, 22:12
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karwamitten
Håller med om att risken är hög. Företaget är också så pass litet att det inte går att vara säker något egentligen.

Min begränsade hjärna innehåller definitivt en förmåga till fartblindhet. Bra att det finns andra som inte består av samma nivå av naivitet.

Tråkigt att eventuellt förlora bilen men får nog avvakta tills allt är fixat på ett fullständigt säkert sätt.

Där fattade du ett av ditt bästa beslut i livet, det kan jag garantera dig.

Den där lilla firman försöker blåsa dig utav bara helvete !

Jag tror nog att du egentligen förstår, men du tycker att ett guldläge uppstått - Det HAR DET INTE.

Du kommer tacka oss för att vi hjälpte dig när du får allt klart för dig.

PS Om du inte litar på oss så köp en timme av en kunnig jurist på banken (kostar max en tusenlapp) så kommer han eller hon ge dig samma råd
Citera
2018-03-12, 00:06
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast nu är det mycket här...

1. Det är en leasingbil, och leasingbilar kan överlåtas.

2. Köparen har budat in en bil med leasing kvar, och då får han betala den aktuella summan till säljaren, samt sedan DEN MÅNATLIGA SUMMAN TILL BILFIRMAN (ofta 3000-8000 kr/månad).

3. Sedan skall bilen återlämnas till bilfirman, och då får den nye ägaren betala för ev. övermil och oönskat slitage, alt. köpa ut bilen för det restvärde som bilfirman begär.

Detta mina vänner, är nog en riktigt dålig affär.

Det är en sak att överta ett relativt nytt leasingavtal, men att ta över ett på slutet......

Så går det alltså INTE till när det gäller finansiell leasing, det ni beskriver liknar det upplägg som är vanligt vid privat leasing.
Citera
2018-03-12, 00:13
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Där fattade du ett av ditt bästa beslut i livet, det kan jag garantera dig.

Den där lilla firman försöker blåsa dig utav bara helvete !

Jag tror nog att du egentligen förstår, men du tycker att ett guldläge uppstått - Det HAR DET INTE.

Du kommer tacka oss för att vi hjälpte dig när du får allt klart för dig.

PS Om du inte litar på oss så köp en timme av en kunnig jurist på banken (kostar max en tusenlapp) så kommer han eller hon ge dig samma råd

Jättebra råd. Bra grejer! Kan vi inte skapa en Sticky tråd i detta forum?

Off-topic: Är det bara att valsa in på banken/boka möte i förväg & man får tillgång till jurist?

Tack på förhand.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback