Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-11, 15:13
  #1
Medlem
Revelationss avatar
Jag har svårt att hitta skrotbilar här i Phuket. Ärligt talat finns det fler skrotbilar i en liten håla i Sverige än på hela Phuket ön.
Och inte bara det, utan alla Toyotas och Hondas (90% av alla bilar här) är så rena att man kan lugnt slicka dem och nästan alltid stylade.
Nu snackar vi 4 avgasrör på en Toyota.

Tydligen lever Thais i Phuket rätt bra på farang pengar. Toyota och Honda är dock billiga i drift, och de har troligtvis inte råd för en riktig show bil (har sett väldigt få BMW/Merces/Lexus här).
Citera
2018-03-11, 15:50
  #2
Medlem
Fattar du vilka skulder dom sätter sej i?
Galna lån för att flasha. Guld, bilar osv.
Vem betalar?
No probs! Skickar syrran och dotter till baren. Hon känner ansvar och gör det. Medan brorsorna och föräldrarna inte lyfter ett finger för att betala.
Brorsorna är riktiga svin som bara spelar och super bort pengarna.
Var snäll mot flickorna!
Citera
2018-03-11, 19:55
  #3
Medlem
cyckelpolisens avatar
Tsunami! Det är förklaringen
Citera
2018-03-11, 21:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hapoel
Fattar du vilka skulder dom sätter sej i?
Galna lån för att flasha. Guld, bilar osv.
Vem betalar?
No probs! Skickar syrran och dotter till baren. Hon känner ansvar och gör det. Medan brorsorna och föräldrarna inte lyfter ett finger för att betala.
Brorsorna är riktiga svin som bara spelar och super bort pengarna.
Var snäll mot flickorna!

Sorry men du har noll koll om vad du snackar om.

Phuketianer har det ganska gott ställt jämfört med Isaan där typ 99% av alla har/bar brudar kommer ifrån. Väldigt ovanligt att en infödd Phuket brud skulle hora.

Sedan är det ganska lätt att betala av dessa bilar, lånen är förmånliga så att säga och en fet suv har många råd till numera.

Ang europeiska bilar så är det 300% skatt så en Volvo eller M&B blir löjligt dyr men tycker jag ser rätt många bilar endå i 3-5 millioners klassen.
Citera
2018-03-12, 06:29
  #5
Medlem
nittontrettons avatar
Sen har alla 22" fälgar på deras pickuper som är arbetssfordon . Måste antagligen vara riktigt billigt med sånt där eller så köper dem utan att tänka sig för?
Citera
2018-03-12, 16:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashcash

Sorry men du har noll koll om vad du snackar om.

Phuketianer har det ganska gott ställt jämfört med Isaan där typ 99% av alla har/bar brudar kommer ifrån. Väldigt ovanligt att en infödd Phuket brud skulle hora.

Sedan är det ganska lätt att betala av dessa bilar, lånen är förmånliga så att säga och en fet suv har många råd till numera.

Ang europeiska bilar så är det 300% skatt så en Volvo eller M&B blir löjligt dyr men tycker jag ser rätt många bilar endå i 3-5 millioners klassen.
Ok! You've got a point there! Drog paralleller med Isaan, där det många gånger är på så sätt som jag nämnde, iaf med tanke på dom brudar och kompisar jag träffat. / sorry
Citera
2018-03-13, 14:58
  #7
Medlem
Josasps avatar
Det är ganska enkelt, bilarna är ganska billiga och det är lätt att få lån.
Styla grejerna kostar småpengar, lite leds och fälgar är inte dyrt.
Kostar nästan ingenting att tvätta bilarna heller, så därför är de rena.

Begagnade bilar ska man undvika, de är oftast dåligt eller inte servade, dyra och man får en massa problem. Det vet även thaiarna, så de köper en bil på avbetalning för dyra pengar och sen betalar de av det i många år.

Eftersom de är drivna på status och impuls, dessutom inte räknar på saken så köper de utan att tänka igenom det och sen får de betala.

Exempelvis så om de bor med flickvännen och de båda tjänar normal minimumlön och bor i ett Thairum för 4,000฿/m. Då har de en kombinerad inkomst på ungefär 24,000฿/m.

Får de för sig att köpa en bil så kan de köpa en bil för 1,2m฿ för 10,000฿/m i 10år.
Utan att betala särskillt mycket vid köpet. Sen tar de alla pengar de har över och stylar den med.

Tjänar de över 20,000฿/m då kan de dessutom få kreditkort och köpa bilstereo etc på avbetalning. Det är ganska lika Sverige så sett, skillnaden är bara att de är mycket mer oansvariga och har inget konsekvenstänk när det kommer till skulder.
Citera
2018-03-13, 23:42
  #8
Medlem
u_n_mes avatar
Redan 2001 reagerade jag på antalet fina bilar och motorcyklar i Thailand. På den tiden när vi åkte tåget till flygplatsen från Bangkok så fanns det inte en bro på vägen dit där det inte bodde folk. Det var absolut inte som det är nu men till och med utanför broarna stod det splitter nya bilar och motorcyklar så min slutsats var att de hellre lägger pengar på att se flashiga ut än hur de faktiskt bor.
Citera
2018-03-14, 07:27
  #9
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av u_n_me
Redan 2001 reagerade jag på antalet fina bilar och motorcyklar i Thailand. På den tiden när vi åkte tåget till flygplatsen från Bangkok så fanns det inte en bro på vägen dit där det inte bodde folk. Det var absolut inte som det är nu men till och med utanför broarna stod det splitter nya bilar och motorcyklar så min slutsats var att de hellre lägger pengar på att se flashiga ut än hur de faktiskt bor.
Vilket tåg åkte du med till flygplatsen ifrån Bkk år 2001?

Dom som bor under broar har nog väldigt sällan bil, knappt en moped...
Phuket är den dyraste provinsen i Thailand
Citera
2018-03-14, 07:58
  #10
Medlem
u_n_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Vilket tåg åkte du med till flygplatsen ifrån Bkk år 2001?

Dom som bor under broar har nog väldigt sällan bil, knappt en moped...
Phuket är den dyraste provinsen i Thailand

Ingen aning vilket tåg det var. Enda jag minns från den tågresan var att vi köpte andra klass biljetter utan att veta att det bara var thailändare som brukade köpa 2a klassbiljetter. Tåget var så överfullt att de satt på taket och mellan vagnarna. Jag och min kompis fick knappt plats på tåget men i sista stund när tåget skulle gå tryckte vi oss på trappan och satt med väskan mellan benen utanför själva tåget. Inte riktigt samma standad som när man varit där på senare år.

Vet bara vad jag såg. Kanske inte var deras mc som stod där men det var så det verkade.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2924775

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback