Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-11, 15:03
  #1
Medlem
Ambelains avatar
Koltrasten och Skatan ... det är praktiskt taget de enda fåglar jag kan identifiera på bara lätet.
Tja, även Sothönans "klonk" känner jag igen ... men det är ingen Sångfågel
Det är inte ankan heller, för den lustigkurre som tänkte föreslå den ...

Jag har alltså aldrig lyckats lära mig fåglarnas sånger.
Ändå har jag försökt lära mig flera gånger - genom att lyssna på internet.
Men, de flesta son har ngt slags "sång" på repertoaren, de låter ju till förvirring likartade.

Jag hade inte ens känt igen ens den så berömda Näktergalen ... !!!


Det finns helt enkelt allt för många fåglar som sjunger i parken samtidigt, och allt för lika varandra.

Så det jag undrar är om det finns någon slags "metod" man kan utgå från, för att lättare kunna lära sig att känna igen fåglar på sången.
Nu börjar ju ändå säsongen för detta året nu när som helst, så det vore bra om jag hade kunnat vara beredd.

Som tex, om det finns någon särskild Tid på dygnet om är bäst för en viss art, liksom datum på året?


Tex - I början av april kommer "x-trasten" att börja sjunga, det gör den när solen går ner, eller mitt på dagen, och den låter såhär.

Då går det ju att kunna förbereda sig och hålla utkik efter den. Det blir enklare att lära sig hur sången hörs då.


Det hade varit kul att känna igen åtminstone de vanligaste sångfåglarna.
Citera
2018-03-11, 15:36
  #2
Medlem
exoticspices avatar
Det finns ljudböcker med CD att köpa. Där lär du dig på ett enkelt sätt känna igen och artbestämma sjungande fåglar enbart på sången. Har själv sett och provat en jättebra bok där det fanns bilder på alla sjungande fåglar och med deras sång inspelade för varje fågel. Kommer tyvärr inte ihåg vad boken heter men fråga i bokhandeln, dom vet säkert.

Lycka till och vilken trevlig hobby du har.
Citera
2018-03-11, 16:04
  #3
Moderator
najass avatar
En bra metod är att vara ute på våren när flyttfåglarna anländer allteftersom. Nu tex i Södra Sverige så har ju grönfink, nötväcka, blåmes, talgoxe, stare och sånglärka börjat sjunga. Ut och nöt in dessa så du inte förvirras av dom när nya arter anländer. Sen kommer så småningom fler av våra stannfåglar igång, tex grönsiska, bofink m.fl. Använd alltså tiden f.o.m. nu fram tills mitten på april för att lära dig de vanliga stannfåglarnas sång.

Sedan i april så kommer ju insektsätarna pö om pö. Först brukar lövsångare och gransångare vara. Sen trillar tex svarthätta, svartvit flugsnappare, grönsångare in i mitten/slutet av april.

Fördelen med att satsa på inlärning på våren är dels som sagt att man kan lära sig de nya arterna när de kommer hitt efterhand, då man plötsligt hör en ny art i sångrepertoaren. Dels är det relativt enkelt att få syn på dem på våren innan lövsprickningen vilket gör att man alltså enkelt kan koppla lätet med utseendet.

Generellt har ju morgnar mest aktivitet vad gäller fågelsång och nu på våren även om det plötsligt blir mildväder efter en tids kyla, då går dom igång alla på en gång oavsett tidpunkt.
Citera
2018-03-11, 16:54
  #4
Medlem
N.Dongos avatar
Det är väl att nöta på som med allt annat. I skolan fick vi lära oss massa fåglars läten (bor på landet så man hörde ju dem i verkligheten också) men idag kan jag bara talgoxe, trana, skata, kråka, gök, berguv, korp och ev. nån enstaka till.
Citera
2018-03-11, 17:12
  #5
Avstängd
creepingdeaths avatar
du måste umgås med dom.

det är inte konstigare än att du efter några veckor i göteborg kan identifiera göteborgska.
Citera
2018-03-11, 19:20
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Koltrasten och Skatan ... det är praktiskt taget de enda fåglar jag kan identifiera på bara lätet.
Klarar du att skilja koltrast och rödhake finns i alla fall lite hopp för dig.

Ofta är det någon detalj man kan haka upp sig på. Taltrasten brukar t ex till skillnad från koltrasten upprepa samma fras två tre gånger innan den fortsätter med något nytt. Grönfinken har ett karakteristiskt surrande, och börjar dessutom mycket tidigt på året när det inte är så mycket konkurrens. När alla sångarna anländer blir det svårt. Svarthätta, trädgårdssångare osv kunde jag en gång i tiden, men inte numera. Ja, svarthättan är ju som namnet antyder lätt att känna igen när man ser den, men inte på sången.
Citera
2018-03-13, 09:17
  #7
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Klarar du att skilja koltrast och rödhake finns i alla fall lite hopp för dig.

Ofta är det någon detalj man kan haka upp sig på. Taltrasten brukar t ex till skillnad från koltrasten upprepa samma fras två tre gånger innan den fortsätter med något nytt. Grönfinken har ett karakteristiskt surrande, och börjar dessutom mycket tidigt på året när det inte är så mycket konkurrens. När alla sångarna anländer blir det svårt. Svarthätta, trädgårdssångare osv kunde jag en gång i tiden, men inte numera. Ja, svarthättan är ju som namnet antyder lätt att känna igen när man ser den, men inte på sången.
Ja det är ju klart att det är lättare att känna igen fåglar som låter så olika varandra som koltrasten och rödhaken.

Men det är ju sällan det är lika dramatisk skillnad.
Särskilt när man går i parken och lyssnar på kakafonin bland bladen.

På marken går trastar och starar omkring och sprätter, och bland trastfåglarna kan det ju vara svårt att bara SE skillnad på dem.
När jag lyssnar på dem på internet (https://www.fågelsång.se/kategorier/ ) så blir jag ju bara förvirrad.
Om man inte tittat direkt på fågeln så verkar det ju omöjligt att skilja dem åt bara på sången.



Men, jag börjar nu med:

Blåmes (skrik skrik kvittkvittkvitt)
Talgoxe (TittUtTittUtTittUt ... )
Bofink (svårt att beskriva, kort kvittersång med avrundad avslut).
Nötväcka (som en mänsklig vanlig vissling - schwuit schwuit schwuit ... ).

Citera
2018-03-13, 12:28
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
JPå marken går trastar och starar omkring och sprätter, och bland trastfåglarna kan det ju vara svårt att bara SE skillnad på dem.
När jag lyssnar på dem på internet (https://www.fågelsång.se/kategorier/ ) så blir jag ju bara förvirrad.
Fast du sa ju just att du kunde skilja på två av dem, koltrast och rödhake, och de låter mer lika än många andra i gruppen. Börja med att få en koll på vilka som finns där du bor så du kan fokusera på dem. Taltrast är som sagt lätt på att den upprepar samma fras ett par gånger. Näktergal förstår jag inte hur du kan ha svårt med, bara volymen är rätt avslöjande. Rödvingetrasten var helt ohörbar i din inspelning, SR:s inspelning är bättre, man får dock tänka på att den är väldigt dialektal så det varierar lite beroende på var man bor även om karaktären är densamma.


Citat:
Blåmes (skrik skrik kvittkvittkvitt)
Talgoxe (TittUtTittUtTittUt ... )
Både blåmes och talgoxe har varierande läten som jag tycker överlappar varandra en hel del.
Citat:
Bofink (svårt att beskriva, kort kvittersång med avrundad avslut).
Och slutar den utan den där knorren bofinken har är det (antagligen) en lövsångare.

Gärdsmyg är en tidig fågel som är lätt att lära sig för att det inte finns mycket att blanda ihop den med tidigt på året Ofta rätt lätt att få syn på också med sin uppåtspretande stjärt trots sin litenhet.

Kolla sen också om det finns några guidade fågelturer i närheten. Det underlättar att ha någon som kan tala om vad det är man hör i verkligheten och inte bara som inspelat.
Citera
2018-03-15, 13:46
  #9
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Fast du sa ju just att du kunde skilja på två av dem, koltrast och rödhake, och de låter mer lika än många andra i gruppen. Börja med att få en koll på vilka som finns där du bor så du kan fokusera på dem. Taltrast är som sagt lätt på att den upprepar samma fras ett par gånger. Näktergal förstår jag inte hur du kan ha svårt med, bara volymen är rätt avslöjande. Rödvingetrasten var helt ohörbar i din inspelning, SR:s inspelning är bättre, man får dock tänka på att den är väldigt dialektal så det varierar lite beroende på var man bor även om karaktären är densamma.



Både blåmes och talgoxe har varierande läten som jag tycker överlappar varandra en hel del.

Och slutar den utan den där knorren bofinken har är det (antagligen) en lövsångare.

Gärdsmyg är en tidig fågel som är lätt att lära sig för att det inte finns mycket att blanda ihop den med tidigt på året Ofta rätt lätt att få syn på också med sin uppåtspretande stjärt trots sin litenhet.

Kolla sen också om det finns några guidade fågelturer i närheten. Det underlättar att ha någon som kan tala om vad det är man hör i verkligheten och inte bara som inspelat.
Ja, men nu tror jag mig ha lyckats identifiera det första fågelskrället på bara lätet.

Nötväckan nämligen ...

Jag stod och förde ett samtal med en väninna när jag plötsligt kunde lystra till ett läte som jag tyckte mig känna igen. Och eftersom jag skrivit upp de 4 arter jag först vill lära mig i min telefon, så tog jag upp texten och jämförde det med lätet.
Väninnan höll också med mig om att det förmodligen borde vara just Nötväckans läte vi hörde.

Det kan vara bra att ha med sig ett par extra öron, helt klart.


Nu hoppas jag bara på Talgoxe och Bofink också.
Jag har för mig att jag har hört Talgoxen i trädgårdarna i närheten av mitt hem för inte så länge sedan, så jag hoppas på en repris nu när jag är förberedd och allt.

Bofinken är nog lite mer trixigt.
För att inte tala om Blåmesen ...

Men åtminstone Talgoxe borde jag väl ändå kunna pricka in.
Så hemsk svårt verkar det ju inte bara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback