Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-11, 14:21
  #1
Medlem
Tjena allihopa!

Jag har haft ett problem under en längre tid, men det har förvärrats bra mycket sedan det senaste spelet som köptes. Jag kan inte spela i 10 minuter innan skärmen (/signalen tappas mellan gpu-skärm) blir svart.
Nu vet jag helt ärligt inte vad som är fel. Jag har ju googlat efter detta och det finns massvis med förslag på problemet, men inte mycket har fungerat nämligen.

Riggen bestod i början av:
Asus Z97-A ATX
1TB Seagate desktop HDD 7200rpm 64MB
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB
Intel Core i5 4690K 3,5 GHz, 6MB
Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP (Har därefter lagt till ytterligare 8GB)
Gigabyte GeForce GTX 780 Ti 3GB WindForce
Fractal Design Integra R2 650W 80+ Bronze
BitFenix Outlaw Svart USB 3.0 (chassi)
SilverStone Argon AR02 (cpu kylare)

Okej.. Sedan dess har jag köpt en ny GPU, nämligen 980 TI Poseidon (hybridkylare), jag kan inte med all säkerhet säga att problemet fanns innan jag bytte GPU. Men chansen finns. Jag kan tillägga att jag inte använder vattenkylningen till GPU, även om det går.

För någon månad sedan dog min PSU, den small... Så jag köpte en ny sådan en liknande med 650W Bronze serien.. Problemet fanns innan och efter byte av PSU. Detta var en av de större anledningarna till problemet enligt googlesökning.


Hur som helst... Det är värt att tillägga att min GPU går upp till 83C och fläktarna går på 100% och CPU går väl upp strax över 50C.

Så.. Vad tror ni problemet kan ligga på?
Kanske dags att köpa nytt chassi så jag kan installera vattenkylare - om det är temperaturen som är boven i problemet? Kan det vara en kass CPU? Vad ska återvinnas?
Eller kan det helt enkelt vara en för klen PSU?


Ha den fortsatt trevlig dag,
MVH
ntp
Citera
2018-03-12, 18:36
  #2
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NontoxicPlaydoh
Vad tror ni problemet kan ligga på?
Sätt i 780-kortet en stund igen och se om det blir bättre.
Blir det inte det så är det nåt annat, se t.ex över drivrutiner mm då.

Ett 980ti drar väldigt mycket ström och all den energin går ut i form av värme, som du ser med över 80 grader och fläktar på max. Det är verkligen inga bra temperaturer, även om kortet "ska" tåla något mer, men jag tror att det går för varmt.

Ett kort som en gång överhettat tenderar ofta göra det på allt lägre och lägre temperaturer sedan, så det KAN (obs "kan") bli värre om du inte fixar till problemet ganska snabbt.
Chassiet ser ut att stödja 240mm radiator i taket eller på dörren, så det borde inte behöva bytas. Du ser iofs bäst själv om det verkar finnas plats nog därinne, eller om du kanske kan leda ut slangar genom bakstammen och åsanissa dit en radiator utanpå, på nåt sätt.

650w räcker, men köp inte sådana där usla lågpris nätagg.
En stående rekommendation är guldcertifierade seasonic och evga's g2-g3 serie.
Citera
2018-03-17, 11:26
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Sätt i 780-kortet en stund igen och se om det blir bättre.
Blir det inte det så är det nåt annat, se t.ex över drivrutiner mm då.

Ett 980ti drar väldigt mycket ström och all den energin går ut i form av värme, som du ser med över 80 grader och fläktar på max. Det är verkligen inga bra temperaturer, även om kortet "ska" tåla något mer, men jag tror att det går för varmt.

Ett kort som en gång överhettat tenderar ofta göra det på allt lägre och lägre temperaturer sedan, så det KAN (obs "kan") bli värre om du inte fixar till problemet ganska snabbt.
Chassiet ser ut att stödja 240mm radiator i taket eller på dörren, så det borde inte behöva bytas. Du ser iofs bäst själv om det verkar finnas plats nog därinne, eller om du kanske kan leda ut slangar genom bakstammen och åsanissa dit en radiator utanpå, på nåt sätt.

650w räcker, men köp inte sådana där usla lågpris nätagg.
En stående rekommendation är guldcertifierade seasonic och evga's g2-g3 serie.
Hejsan! Jag får ursäkta mig för sent svar!

Jag tror nog att det kan vara strömmen som inte är tillräcklig kanske. Jag laddade ner MSI Afterburn och ändrade lite inställningar. Det vill säga så drog jag alla spalter så längst vänster jag kunde (på 0?) Och sen satte jag fläkten på 67%. Detta resulterade att datorn inte alls fick blackouts och jag kunde spela som vanligt... Eller.... Jag kunde spela i en aning lägre grafik ser det ut som.
Då låg tempen på ungefär 70. 75 som högst tror jag.

Men kan nog ändå köpa en sådan guld psu, tror du/ni att jag kan köra på som vanligt utan MSI Afterburn?

Mvh ntp
Citera
2018-03-17, 19:48
  #4
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NontoxicPlaydoh
ungefär 70. 75 som högst tror jag.
Man vet ju aldrig med lågkvalitativa nätagg, men drar du ner prestanda så går kortet svalare, därav tror jag mer på att det är tempen som orsakar detta ändå.
70 grader max, det kan accepteras, 75 tycker jag passerat gränsen, och går inte kylningen på 100% vid 70 grader så bör det rättas till.
Citera
2018-03-17, 20:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Man vet ju aldrig med lågkvalitativa nätagg, men drar du ner prestanda så går kortet svalare, därav tror jag mer på att det är tempen som orsakar detta ändå.
70 grader max, det kan accepteras, 75 tycker jag passerat gränsen, och går inte kylningen på 100% vid 70 grader så bör det rättas till.

Okej,
Men jag tycker att det är synd att jag måste dra ner prestandan när jag egentligen har "bra" stora komponenter, så vitt jag vet. Men jag är absolut ingen hajfena på det här med datorer. Jag har sällan tid att sitta och spela nu för tiden - men när jag väl gör det vill jag att det ska se bra ut och ska glida som en räkmacka.

Så jag antar att jag kan köpa en ny PSU i modellerna som du vänligt rekommenderade. Finns det något mer för övrigt du kan tipsa om? Kanske lägga till vattenkylning på grafikkortet när det ändå har en inbyggd brygga/kontakter (vad det nu kallas för). Men då är jag rädd för att det inte ska få plats i det nuvarande chassit - sista utvägen blir väl att köpa ett större när jag ändå är i farten om fallet är att jag måste köpa vattenkylning också. Hmm..

Och jag tackar så innerligt för hjälpen

Mvh ntp
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback