2006-01-25, 22:56
Medlem
Engelbreckts avatar
Jag är inte helt säker på vad trådskaparen syftar på, men kan det vara de tyska överskottsjackorna? De är gröna med en tyska flagga på varje arm. Sådana är ju ganska vanliga och dessutom, enligt mig, ganska snygga. Själv har jag en kamomönstrad i samma stuk som jag köpte när jag var i Berlin.

Dessutom, att automatiskt förknippa Tyskland med nazism är ju ganska fördomsfullt och förolämpande. Det är ju inte ens samma flagga som nazi-tyskland använde som är på jackorna.
Citera
2006-01-25, 23:01
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sthlms_lejonet
Den skiljer sig något från dem jackor som åsyftas av topic-skaparen...

okay sorry mitt fel
Citera
2006-01-25, 23:10
Medlem
hEikis avatar
Tycker dom verkar snygga o jag är absolut inte nazist!
Jag tycker det är trångsynt av trådskaparen (som någon skrev innan) att automatiskt koppla ihop tysk flagga med nazism..!

EDIT: Såg att trådskaparen inte ens nämnt nazism utan att det var trebby, riktar därför min kritik mot honom/henne istället.
Citera
2006-01-25, 23:22
Medlem
NoTruces avatar
Det softa är att samma nissar hade inte kunnat gå runt i jackor med svenska flaggan, för DÅ hade de varit nazister.
Citera
2006-01-25, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Jag är inte helt säker på vad trådskaparen syftar på, men kan det vara de tyska överskottsjackorna? De är gröna med en tyska flagga på varje arm. Sådana är ju ganska vanliga och dessutom, enligt mig, ganska snygga. Själv har jag en kamomönstrad i samma stuk som jag köpte när jag var i Berlin.

Dessutom, att automatiskt förknippa Tyskland med nazism är ju ganska fördomsfullt och förolämpande. Det är ju inte ens samma flagga som nazi-tyskland använde som är på jackorna.

Låter precis som jackorna jag sett, vad är det som är så snyggt med dessa jackor?
Citera
2006-01-25, 23:30
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Det softa är att samma nissar hade inte kunnat gå runt i jackor med svenska flaggan, för DÅ hade de varit nazister.

Been there, done that, got the scars to prove it. (Nåja, inte riktigt kanske.) Ja, det finns gott om idioter som anser att man är nazist om man bär en svensk flagga på kläderna, men då frågar man bara var hakarna på korset sitter och så står de där som gapande fån när man går därifrån.
Citera
2006-01-25, 23:37
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauser
Låter precis som jackorna jag sett, vad är det som är så snyggt med dessa jackor?

Jag kan inte riktigt argumenterar för varför jag anser att saker är snygga eller fula, eller jag har i alla fall svårt för att göra det. Jag vet bara vad jag gillar och inte gillar.

De tyska arméjackorna har en färg som tilltalar mig. Jag gillar deras raka snitt. Dessutom är de billiga i förhållande till hur hållbara de är. Dessutom är de otrendiga vilket gör att man kan behålla dem genom alla trendskiftningar, man är alltid lika otrendig. Dessutom är de en symbol för alla oss som av olika skäl, ekonomiska, estetiska eller ideologiska, inte vill/kan följa de skiftande trenderna.

De finns även som vanliga skjortor och inte bara som skjortor. Jag ville helst ha haft en grön, men hittade bara en kamofärgad tyvärr. Den är varm och skön att ha på sig om hösten, särskilt i skogen, och den har många bra och stora fickor.

Titta nästa gång du ser en tyskjackad om han dessutom bär converse!
Citera
2006-01-26, 01:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
Jag kan inte riktigt argumenterar för varför jag anser att saker är snygga eller fula, eller jag har i alla fall svårt för att göra det. Jag vet bara vad jag gillar och inte gillar.

De tyska arméjackorna har en färg som tilltalar mig. Jag gillar deras raka snitt. Dessutom är de billiga i förhållande till hur hållbara de är. Dessutom är de otrendiga vilket gör att man kan behålla dem genom alla trendskiftningar, man är alltid lika otrendig. Dessutom är de en symbol för alla oss som av olika skäl, ekonomiska, estetiska eller ideologiska, inte vill/kan följa de skiftande trenderna.

De finns även som vanliga skjortor och inte bara som skjortor. Jag ville helst ha haft en grön, men hittade bara en kamofärgad tyvärr. Den är varm och skön att ha på sig om hösten, särskilt i skogen, och den har många bra och stora fickor.

Titta nästa gång du ser en tyskjackad om han dessutom bär converse!

Skulle köpa jackan, om det inte vore för den irriterande tyska flaggan, känns som en nördstämpel.
Ingen risk du bor ju ner mot Jönköping...
Citera
2006-01-26, 02:45
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mauser
Skulle köpa jackan, om det inte vore för den irriterande tyska flaggan, känns som en nördstämpel.
Ingen risk du bor ju ner mot Jönköping...

Linköping till vardags, men det spelar mindre roll. Flaggan är det ju bara att sprätta bort. Hur lätt som helst om vi tänker på samma sorts jackor. Själv bär jag helst enfärgade byxor och kängor som komplement.
Citera
2006-01-27, 09:57
Medlem
I Canada är fenomenet med utbytta flaggor stort, framförallt Etiopiens flagga istället för den tyska. När jag gjorde min sista UK-resa fann jag en affär som sålde färdiga kit för att byta ut flaggan själv, komplett med sprätt,nål,tråd och ny flagga.
Citera
2006-01-27, 12:23
Medlem
De personerna jag har sett bära en sådan jacka ser ut som såna där som köper sina kläder på second hand affärer, är veganer och är med i green peace.
Citera
2006-01-27, 14:25
Medlem
Alexanderias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aboo_re
De personerna jag har sett bära en sådan jacka ser ut som såna där som köper sina kläder på second hand affärer, är veganer och är med i green peace.

skulle va intressant att se vad ni som kritiserat bär, säkerligen en orginell canada goose jacka med nåt överhypat dyrt märke.. eller så är ni ÖB luffare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in