Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-11, 00:43
  #1
Medlem
Jag tittar mycket på gamla serier på DVD och Blu-ray som till exempel star trek. Gamla serier brukar ha 4:3 formatet då det är fyrkantigt med svarta områden höger och vänster om bilden, som jag tycker är irriterande. När jag ser på DVD så kan jag ändra inställningar på teven att fylla ut hela bilden, vilket jag är mer van vid. Men med blu ray så verkar det inte fungera. Så vet någon hur man gör för att få bilden av en blu ray att fylla bilden på skärmen såsom jag kan med DVD?
Citera
2018-03-11, 01:01
  #2
Avstängd
Det går inte.....filmen eller serien är skapad i vad det är...du kan zooma men det ger inte bra resultat.
Är filmen i 1280 × 720 vilket är vanligt på bio så förblir den så. Med svarta kanter som följd.
Tv gör oftast i 16.9...gamla serier i 4.3 ...och filmer i 21:9 ....vilket inte alltid passar din tv.
__________________
Senast redigerad av bul-11-33 2018-03-11 kl. 01:13.
Citera
2018-03-11, 01:31
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Det går inte.....filmen eller serien är skapad i vad det är...du kan zooma men det ger inte bra resultat.
Är filmen i 1280 × 720 vilket är vanligt på bio så förblir den så. Med svarta kanter som följd.
Tv gör oftast i 16.9...gamla serier i 4.3 ...och filmer i 21:9 ....vilket inte alltid passar din tv.
Men på min blu rar omslag står det 16:9 och 4:3 så varför kan jag inte byta mellan dem?
Citera
2018-03-11, 16:49
  #4
Medlem
janwindahls avatar
Helt fel forumdel.

Tv-serier och tv-program --> TV-, bild- och mediautrustning
/Moderator
Citera
2018-03-11, 17:49
  #5
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggyus
Jag tittar mycket på gamla serier på DVD och Blu-ray som till exempel star trek. Gamla serier brukar ha 4:3 formatet då det är fyrkantigt med svarta områden höger och vänster om bilden, som jag tycker är irriterande. När jag ser på DVD så kan jag ändra inställningar på teven att fylla ut hela bilden, vilket jag är mer van vid. Men med blu ray så verkar det inte fungera. Så vet någon hur man gör för att få bilden av en blu ray att fylla bilden på skärmen såsom jag kan med DVD?

Är det inte mer irriterande att ta bort 30% av bilden? Släck ner rummet så det blir svart så kommer inte de svarta fälten störa dig. Sluta zooma och stretcha bilden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback