Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-10, 23:10
  #1
Medlem
Hej, har en volvo 945 D24tic 122hk -93a Tysk import.
Den är Jätte lättstartad i alla tempraturer och har varit inlämnad på serice till 27k mil (den har gått 30k nu) Nu till det viktiga: När den är kall så lyser aldrig oljetryckslampan, inte ens på tomgång, när den börjar bli ljummen typ halvägs till arbetstemp så lyser den på tomgång men det räcker att hålla den på typ 1300 varv så lyser den inte. När den är i arbetstemp slocknar den aldrig typ, vid kke 3,5k varv halv lyser den och blinkar och vid 4k varv lyser den inte.

Jag trodde inte det var några större problem utan bara att olja+filter var gammalt (det var det också) så bytte det till kvalitets grejer Castlrol semi syntetisk olja och bosch filter. Men det har inte blivit nån skillnad, den har kanske vart igång 15min sen olje och filter bytet.


Det är inga märkvädiga läckage förutom vid oljetrycksgivaren pressas det kanske ut en droppe olja per mil men ja, inget märkvärdigt.

Vad kan det vara för fel på den?? Oljetrycksgivaren? Motorn är inte slut, mkt fräsh d24.

Jag har provat torka rent på olja på olje locket på insidan och sen startat och kollat och då var det ju olja på där igen iallafall.

Motorn går inte dåligt eller något sådant.

Tacksam för svar!!
__________________
Senast redigerad av Diffat 2018-03-10 kl. 23:14.
Citera
2018-03-10, 23:16
  #2
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diffat
Hej, har en volvo 945 D24tic 122hk -93a Tysk import.
Den är Jätte lättstartad i alla tempraturer och har varit inlämnad på serice till 27k mil (den har gått 30k nu) Nu till det viktiga: När den är kall så lyser aldrig oljetryckslampan, inte ens på tomgång, när den börjar bli ljummen typ halvägs till arbetstemp så lyser den på tomgång men det räcker att hålla den på typ 1300 varv så lyser den inte. När den är i arbetstemp slocknar den aldrig typ, vid kke 3,5k varv halv lyser den och blinkar och vid 4k varv lyser den inte.

Jag trodde inte det var några större problem utan bara att olja+filter var gammalt (det var det också) så bytte det till kvalitets grejer Castlrol semi syntetisk olja och bosch filter. Men ingen skillnad har kanske vart igång 15min sen olje och filter bytet.


Det är inga märkvädiga läckage förutom vid oljetrycksgivaren pressas det kanske ut en droppe olja per mil men ja, inget märkvärdigt.

Vad kan det vara för fel på den?? Oljetrycksgivaren? Motorn är inte slut, mkt fräsh d24.

Tacksam för svar!!

Skulle kunna sätta min ena strumpa på att det är oljetrycks givaren. Hade det inte varit oljetryck hade motorn rasat
Citera
2018-03-10, 23:19
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Skulle kunna sätta min ena strumpa på att det är oljetrycks givaren. Hade det inte varit oljetryck hade motorn rasat

Aa det vore ju skönt om det är så lätt, kanske ska köpa mig en ny givare då

Men oljetryckslampan tänds väl inte när det är 0 i tryck eller när tänds den?
Citera
2018-03-10, 23:29
  #4
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diffat
Aa det vore ju skönt om det är så lätt, kanske ska köpa mig en ny givare då

Men oljetryckslampan tänds väl inte när det är 0 i tryck eller när tänds den?

Det var en i en annan tråd om just oljetryck som jag skrev i minns jag inte fel tänds lampan på 0.5 kilo och trycket sjunker ett kilo för varje meter i höjd. I så fall om lampan lyser på halvt kilo och det är en halv meter upp till kamaxel skulle det inte vara någon olja där. Jag kan ha fel och har inte haft tid att kolla om det stämmer. Men som du skrev finns olje skvätt på insidan oljelocket borde det vara tryck
Citera
2018-03-10, 23:36
  #5
Medlem
skaffa en oljetrycksmätare från biltema eller ngt liknande, det ser ut som om det vore motorn som är utsliten.
se till att den passar innan du köper den
Citera
2018-03-10, 23:41
  #6
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diffat
Aa det vore ju skönt om det är så lätt, kanske ska köpa mig en ny givare då

Men oljetryckslampan tänds väl inte när det är 0 i tryck eller när tänds den?

När du har tändningen på skall den lysa, när du startar så skall den slockna så fort du får ett tryck. Om det lyser på tomgång och försvinner när du gasar till låter det lite som att oljepumpen inte mår bra... Eller som det står i en av länkarna att filtret vid oljepumpen kan vara igensatt.


Här är länk där du kan hitta en massa svar.
http://www.jagrullar.se/forum/

hitta en vid en snabb sökning.
http://www.jagrullar.se/forum/viewto...slampa#p749764

Lycka till.

ps. ring nån mindre verkstad och kolla om det är ett vanligt fel, tror du kan få ett svar även från nån bilskrot för de är rätt kunniga med.
Ringer du en Volvo verkstad vill de bara att du åker dit.
Citera
2018-03-10, 23:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
När du har tändningen på skall den lysa, när du startar så skall den slockna så fort du får ett tryck. Om det lyser på tomgång och försvinner när du gasar till låter det lite som att oljepumpen inte mår bra... Eller som det står i en av länkarna att filtret vid oljepumpen kan vara igensatt.


Här är länk där du kan hitta en massa svar.
http://www.jagrullar.se/forum/

hitta en vid en snabb sökning.
http://www.jagrullar.se/forum/viewto...slampa#p749764

Lycka till.

ps. ring nån mindre verkstad och kolla om det är ett vanligt fel, tror du kan få ett svar även från nån bilskrot för de är rätt kunniga med.
Ringer du en Volvo verkstad vill de bara att du åker dit.


Tack för snabbt svar!

Den lyser med tändningen på, vid kall start lyser den inte alls max 1sek efter start slocknar sen utan att jag gasar. När motorn blir varm lyser den hela tiden:/
Citera
2018-03-10, 23:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
skaffa en oljetrycksmätare från biltema eller ngt liknande, det ser ut som om det vore motorn som är utsliten.
se till att den passar innan du köper den

Ska nog göra det, vet du om deras analoga mätare passar? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...re-2000028539/
Citera
2018-03-11, 00:05
  #9
Medlem
beaver_ses avatar
Men slå gärna en snabb signal till nån verkstad och fråga innan du börjar köpa delar, så kan du spara pengar.
Citera
2018-03-11, 10:17
  #10
Medlem
Jag vet inte om den passar
Anledningen att den inte lyser när oljan är kall är att den då är mer trög och behåller trycket bättre.

jag kan inte siffrorna men generellt
oljetryckslampan börjar lysa vida ca 0,5 - 1 bar
När motorn går skall oljetrycket vara kanske 3 bar på en kall motor och 2 bar när den varm på tomgång pch alltid kanske 4 bar vid driftvarvtal
men det finns säkert minsiffror någonstans i någon verkstadshandbok etc
Oljetrycket får inte ligga strax över oljelampans min gräns kontinuerligt

Men om det är oljepumpen som är felaktig eller lager som är utslitna eller någonting annat det är nästa steg

Men att gå till en verkstad för att kolla upp trycket är väl ingen dum ide, är det fel fattar man ändå inte själv vad det är.
Citera
2018-03-11, 22:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Men slå gärna en snabb signal till nån verkstad och fråga innan du börjar köpa delar, så kan du spara pengar.

Aa får göra det imorrn👍🏻
Citera
2018-03-11, 22:30
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batshake
Jag vet inte om den passar
Anledningen att den inte lyser när oljan är kall är att den då är mer trög och behåller trycket bättre.

jag kan inte siffrorna men generellt
oljetryckslampan börjar lysa vida ca 0,5 - 1 bar
När motorn går skall oljetrycket vara kanske 3 bar på en kall motor och 2 bar när den varm på tomgång pch alltid kanske 4 bar vid driftvarvtal
men det finns säkert minsiffror någonstans i någon verkstadshandbok etc
Oljetrycket får inte ligga strax över oljelampans min gräns kontinuerligt

Men om det är oljepumpen som är felaktig eller lager som är utslitna eller någonting annat det är nästa steg

Men att gå till en verkstad för att kolla upp trycket är väl ingen dum ide, är det fel fattar man ändå inte själv vad det är.

Okej, tack så mycket. Ska nog köpa en mätare på biltema i veckan👍🏻
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback