Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-16, 15:01
  #13
Medlem
Prodelins avatar
Jag ser denna misshandel dagligen från inkompetena chefer, det största misstaget anställda gör att koppla in HR som stöd, de bryr sig bara om cheferna även fast de gjort fel, cheferna gör aldrig fel enligt HR, de är alltid föredömen även fast de är oftast källan till problemen.

Har en kollega som det gick snett för, duktig på jobbet men hade ideer som inte välkomnades av ledningen, han blev obekväm och mobbades ut genom, han tog sitt liv kort efter dem köpte ut honom.
Citera
2018-03-16, 15:03
  #14
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Samhället är ingenjörs-skapat på detta vis och det är ingen hemlighet att dagens ekonomisystem bygger på att det alltid måste finnas en arbetslöshet. Ingen vill tala om detta, varför?
.

Jag har funderat på detta mycket, det är lite konstigt att det nästan alltid finns ett antal sökande på varje jobbannons, varför? det visar att det finns för lite jobb och för många sökanden, har vi för många människor på planeten relativt antal jobb lediga?
Citera
2018-03-16, 17:26
  #15
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Jag har funderat på detta mycket, det är lite konstigt att det nästan alltid finns ett antal sökande på varje jobbannons, varför? det visar att det finns för lite jobb och för många sökanden, har vi för många människor på planeten relativt antal jobb lediga?


jaa och värre och värre blir det hela tiden, med effektiviseringar och automatisering.

Sedan så kan företag lättare flytta bort jobben utomlands då de kan kräma ut mer vinster där.
__________________
Senast redigerad av Jutt 2018-03-16 kl. 17:29.
Citera
2018-03-17, 19:55
  #16
Medlem
Tack alla för kloka synpunkter!

Och kul att tråden lever vidare - det visar att det finns ett engagemang i dessa frågor!

Jag börjar få lite mer konkreta idéer om hur man skulle kunna hjälpa de som drabbas innan det är försent. Jag provar idéerna här. Konstruktiv kritik mottages tacksamt:

En förening startas upp med syftet att fånga upp och hjälpa personer som blir utköpta från sina arbetsplatser. Vilka som blir utköpta vet både fack och arbetsgivare, så dessa uppgifter borde man kunna få från dem. Föreningen tar omgående kontakt med de som drabbats. Detta för att ge stöttning och råd samt fånga upp de som är självmordsbenägna och hjälper till så att dessa får proffesionell hjälp. Föreningen har regelbundna sammankomster för de som blivit utköpta och syftet är bryta ensamhet och hjälpa folk vidare i livet. På föreningens sammankomster kan man bjuda in olika föreläsare och olika intresseorganisationer, allt för att olika personer ska kunna hitta sin väg vidare i livet
Citera
2018-03-18, 10:12
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren-i-filen
Tack alla för kloka synpunkter!

Och kul att tråden lever vidare - det visar att det finns ett engagemang i dessa frågor!

Jag börjar få lite mer konkreta idéer om hur man skulle kunna hjälpa de som drabbas innan det är försent. Jag provar idéerna här. Konstruktiv kritik mottages tacksamt:

En förening startas upp med syftet att fånga upp och hjälpa personer som blir utköpta från sina arbetsplatser. Vilka som blir utköpta vet både fack och arbetsgivare, så dessa uppgifter borde man kunna få från dem. Föreningen tar omgående kontakt med de som drabbats. Detta för att ge stöttning och råd samt fånga upp de som är självmordsbenägna och hjälper till så att dessa får proffesionell hjälp. Föreningen har regelbundna sammankomster för de som blivit utköpta och syftet är bryta ensamhet och hjälpa folk vidare i livet. På föreningens sammankomster kan man bjuda in olika föreläsare och olika intresseorganisationer, allt för att olika personer ska kunna hitta sin väg vidare i livet

Haha foliehattarnas förening kanske kan bli namnet?
Varför skulle fackföreningarna lämna ut den infon? De flesta utköp som görs inkluderas omställningsstöd. Varför skulle denna foliehatt förening kunna bidra med något som inte fack eller omställningsföretag kan?
Citera
2018-03-18, 15:05
  #18
Medlem
@NilsD - Flera hundra personer begår självmord varje år för att de råkat illa ut i arbetslivet. Facken, arbetsgivarna och myndigheterna lyckas ju uppenbarligen inte nå ut till dem som behöver hjälpen allra mest.
För de som blir uppsagda pga arbetsbrist finns mycket av det du beskriver, dvs omställningsstöd etc. Ofta tar fack och omställningsföretag kontakt med dem och erbjuder hjälp. För de som blir utköpta däremot är det ofta en snabb och tyst utfasning från arbetsplatsen som gäller, och den som drabbats känner ofta skam och obehag. Ingen söker upp dessa och undrar hur de mår eller erbjuder hjälp. Lägg till att de som blir utköpta ofta haft en tuff resa innan de slutligen lämnar arbetsplarsen.

Jag tror alltså att det är fullt möjligt att vända trenden och få ner antalet självmord.
Citera
2018-03-19, 22:11
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren-i-filen
@NilsD - Flera hundra personer begår självmord varje år för att de råkat illa ut i arbetslivet. Facken, arbetsgivarna och myndigheterna lyckas ju uppenbarligen inte nå ut till dem som behöver hjälpen allra mest.
För de som blir uppsagda pga arbetsbrist finns mycket av det du beskriver, dvs omställningsstöd etc. Ofta tar fack och omställningsföretag kontakt med dem och erbjuder hjälp. För de som blir utköpta däremot är det ofta en snabb och tyst utfasning från arbetsplatsen som gäller, och den som drabbats känner ofta skam och obehag. Ingen söker upp dessa och undrar hur de mår eller erbjuder hjälp. Lägg till att de som blir utköpta ofta haft en tuff resa innan de slutligen lämnar arbetsplarsen.

Jag tror alltså att det är fullt möjligt att vända trenden och få ner antalet självmord.

Om man blir utköpt och man inte får det till en arbetsbrist situation då har man sannolikt gjort sig välförtjänt att bli av med jobbet.

Lägg energin på att få dessa att prestera på jobbet istället så slipper du hela situationen.
Citera
2018-03-20, 20:17
  #20
Medlem
@ NilsD - Att folk blir utköpta för att de inte presterar på jobbet är en myt. Det är precis tvärtom! Många gånger blir folk utköpta för att de är "för" duktiga. Chefen upplever att de duktiga medarbetarna konkurrerar med honom/henne, de känner sig helt enkelt hotade. Ett annat skäl till att folk blir utköpta är p.g.a mobbning, eller konflikter som det också kallas. Även här är det ofta duktiga medarbetare som drabbas eftersom alla inte uppskattar att få konkurrens av kompetenta personer. Ett tredje skäl till att folk blir utköpta är att kompetenta personer kanske ser sådant som andra har missat, eller inte velat se. Till exempel vågar kompetenta medarbetare utmana etablerade sanningar, och de kanke ser och påtalar missförhållanden eller oegentligheter som behöver åtgärdas. Ibland är det enklare för chefen att skjuta budbäraren än att ta tag i de verkliga problemen...

Jag tror inte att vare sig arbetsgivarna, facken eller myndigheterna är speciellt nöjda med att flera hundra personer avslutar sina liv varje år för att de farit illa på arbetsmarknaden. Jag tror att väldigt många tragiska självmord går att undvika!
Citera
2018-03-20, 20:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren-i-filen
@ NilsD - Att folk blir utköpta för att de inte presterar på jobbet är en myt. Det är precis tvärtom! Många gånger blir folk utköpta för att de är "för" duktiga. Chefen upplever att de duktiga medarbetarna konkurrerar med honom/henne, de känner sig helt enkelt hotade. Ett annat skäl till att folk blir utköpta är p.g.a mobbning, eller konflikter som det också kallas. Även här är det ofta duktiga medarbetare som drabbas eftersom alla inte uppskattar att få konkurrens av kompetenta personer. Ett tredje skäl till att folk blir utköpta är att kompetenta personer kanske ser sådant som andra har missat, eller inte velat se. Till exempel vågar kompetenta medarbetare utmana etablerade sanningar, och de kanke ser och påtalar missförhållanden eller oegentligheter som behöver åtgärdas. Ibland är det enklare för chefen att skjuta budbäraren än att ta tag i de verkliga problemen...

Jag tror inte att vare sig arbetsgivarna, facken eller myndigheterna är speciellt nöjda med att flera hundra personer avslutar sina liv varje år för att de farit illa på arbetsmarknaden. Jag tror att väldigt många tragiska självmord går att undvika!

Du får gärna backa upp dina påståenden här. Statistik på detta?
Om man är så bra som du beskriver borde inte ett nytt jobb vara så jävla svårt att få.

Om det vore som du säger, att företagen gör sig av med sina bästa, då skulle de gå i konkurs eftersom de då inte skulle utvecklas och vara konkurrenskraftig.

Om man är en foliehatt och inte lyssnar på vad ens chef säger eller inte lyckas få denne att se sina goda idéer. Men ändå väljer att jobba i annan riktining än företaget bestämt, ja då har man ingen plats kvar. Då blir man utköpt, har själv köpt ut massor av människor som inte presterar. De flesta har landat i arbetsbrist, eftersom facken ofta vill det. När det inte blir det, ja då föreligger personliga skäl som grund.

Oavsett kommer din folieförening både sakna medlemmar och syfte. Lycka till!
Citera
2018-03-20, 22:11
  #22
Medlem
Ett av syftena med föreningen skulle vara att få ner antalet självmord som är arbetsrelaterade. Dessa självmord skördar betydlig fler dödsoffer varje år jämfört med de "vanliga" arbetsplatsolyckorna. Statistik går att söka på nätet, se t.ex. SOU1999:69.

Det finns många arbetsgivare som inte är företag, t.ex. stat, kommun, landsting, ekonomiska föreningar, stiftelser etc. För dessa föreningar är resonemanget du för inte helt tillämpligt. Vidare är det ett faktum att ingen är oersättlig. Ett företag överlever förstås även om någon eller några blir utköpta då och då. Dock kanske vinsten inte blir riktigt lika hög och tillväxten kanske inte når den fulla potentialen om man gör sig av med kompetenta medarbetare...

Syfte är att fånga upp och stötta de som blivit utköpta. Få upp dem på banan igen och se till att de inte tappar fotfästet när tillvaron vänds upp och ner.
Citera
2018-03-20, 22:35
  #23
Medlem
Rabattfyllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filuren-i-filen
Jag har själv blivit utköpt (jag var både duktig och omtyckt men chefen blev avundsjuk när folk kom till mig och frågade om saker och ting, så jag skulle bara bort...).

Och du accepterade det? Var du inte med i facket?
Citera
2018-03-20, 23:04
  #24
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabattfyllan
Och du accepterade det? Var du inte med i facket?

Det är ju sjukt najs att få lön i säkert minst ett år efter att man lämnat, speciellt om man har en sådan kompetens att man snabbt hittar ett nytt jobb. Dubbel lön i nästan ett år om man hittar ett nytt jobb direkt, alternativt ett helt års betald semester.

Vem tackar nej till det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback