Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-10, 17:43
  #1
Medlem
Hej,

Någon som har erfarenhet av någon metod att ta bort /minska djupare acneärr? Eller vet vilken som sägs vara den bästa? Har läst lite om Fraxel repair och Fraxel restore, någon som testat?

Tacksam för svar!
Citera
2018-03-10, 17:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av siass
Hej,

Någon som har erfarenhet av någon metod att ta bort /minska djupare acneärr? Eller vet vilken som sägs vara den bästa? Har läst lite om Fraxel repair och Fraxel restore, någon som testat?

Tacksam för svar!

Börja raka med hyvel...hyvlar bort lite skinn varje dag och efter 3 år så är ärren borta.
Citera
2018-03-10, 18:05
  #3
Avstängd
IPOOPALOTs avatar
Försök med A vitamin kräm. Annars fråga din läkare. Drick massor med vatten.
Citera
2018-03-10, 18:52
  #4
Medlem
Irrelefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siass
Hej,

Någon som har erfarenhet av någon metod att ta bort /minska djupare acneärr? Eller vet vilken som sägs vara den bästa? Har läst lite om Fraxel repair och Fraxel restore, någon som testat?

Tacksam för svar!

Har du gropiga små ärr? Fraxel funkar egentligen bäst på hypertrofiska ärr men jag kan funka på små gropar. Försök helst med andra grejer först då Fraxel kan påverka fettet och spänsten i huden, och vissa blir pigmentskadade.

Jag har testat CO2 Fraxel och det hade minimal effekt på mitt medelstora innåtgående ärr.
Citera
2018-03-11, 15:45
  #5
Medlem
Mm, det är gropiga ärr. Svårt att tro att a-vitamin kräm och vatten fungerar. Tack ändå!

Tråkigt att höra att det inte fungerade på dig, tanken om Fraxel var mitt sista hopp efter att ha läst lite om det. Och vad gäller pigmentering har jag redan lite sådant pga solskadad hy förmodligen. Ex på överläppen, mellan läpp och näsa, så då låter inte det något bra... Hmm. Ingen annan metod någon då känner till. Ärren är inte jättedjupa men tillräckligt för att jag alltid kommer bry mig om att de finns där. Har nu även ätit roaccutan, isotretionin så jag får nu ingen ny akne...

Vad man får ångra nu att man förstört sin hy av att pilla finnar och solat 🙄
Citera
2018-03-11, 15:56
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irrelefant
Har du gropiga små ärr? Fraxel funkar egentligen bäst på hypertrofiska ärr men jag kan funka på små gropar. Försök helst med andra grejer först då Fraxel kan påverka fettet och spänsten i huden, och vissa blir pigmentskadade.

Jag har testat CO2 Fraxel och det hade minimal effekt på mitt medelstora innåtgående ärr.

Har du testat något annat än den metoden om det gjorde sådan minimal skillnad för dig?
Citera
2018-03-11, 20:31
  #7
Medlem
Irrelefants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siass
Har du testat något annat än den metoden om det gjorde sådan minimal skillnad för dig?

Satt med silikonkräm ett tag som en idiot utan att inse att det är för andra sorters ärr. Annars har jag inte prövat någonting.

Det finns ju visserligen rekonstruktiv kirurgi som kan förbättra ärr. Men det är nog svårt att både få tillgång till och ha råd med.

Fillers kan hjälpa, men vilken kille vill gå och tänja huden på skönhetsklinik två ggr per år för 2000 kr... En mer permanent lösning skulle kunna vara sk. "fatgraft". Då transplanterar man in fett under den skadade huden som töjer ut den och minskar synligheten och får ett fylligare utseende. Men jag vet inte tillräckligt om fatgraft för att kunna säga för och nackdelar.
Citera
2018-03-26, 16:35
  #8
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siass
Hej,

Någon som har erfarenhet av någon metod att ta bort /minska djupare acneärr? Eller vet vilken som sägs vara den bästa? Har läst lite om Fraxel repair och Fraxel restore, någon som testat?

Tacksam för svar!

Köp en derma roller och kör över ärren ett par gånger i veckan. Smörj in med A-vitamin kräm och/eller Repair kräm efteråt.

Finns olika längd på nålarna så köp två olika längder.

Jag har själv använt på både ansiktsärr och operationsärr med bra resultat.

Finns bra o billiga dermarollers på t ex Ebay.
Citera
2018-03-26, 16:39
  #9
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av showdown
Köp en derma roller och kör över ärren ett par gånger i veckan. Smörj in med A-vitamin kräm och/eller Repair kräm efteråt.

Finns olika längd på nålarna så köp två olika längder.

Jag har själv använt på både ansiktsärr och operationsärr med bra resultat.

Finns bra o billiga dermarollers på t ex Ebay.

Minst 1.0 mm nålar bör du köra med.
Köp 1.0 och en 1.5 eller 2.0 och börja med.
Citera
2018-03-30, 14:04
  #10
Medlem
Är det inte riskabelt att köra med det själv då jag har noll erfarenhet? Inte ngn före efter bild hur det blev för dig?
Citera
2018-04-01, 22:10
  #11
Medlem
showdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siass
Är det inte riskabelt att köra med det själv då jag har noll erfarenhet? Inte ngn före efter bild hur det blev för dig?

Nej, ingen fara alls. Så djupt går inte nålarna. De triggar huden att reparera sig själv.
Se det en motsvarighet till styrketräning. Styrketräning bryter ned musklerna, som då svaraar med att bygga sig större för att klara belastningen nästa gång. Kanske en dålig liknelse...

Sök på nätet. Finns massvis med info.

Se till att rengöra huden först.
Obs! Du ska inte använda detta om du har acne/finnar. Risken är att huden då blir inflammerad.
Citera
2019-04-21, 19:48
  #12
Medlem
det bästa metoden som jag har testat är dermapen + The Ordinary AHA 30% + BHA 2% Peeling Solution. jag har ice picked och milier. Testade kemisk peeling, slipning (endast dermapen i en klinik), dermaroller, massa krämer osv. inget gav resultat. hade massa ärr i pannan, kinder, och sen har jag fått malier i pannan och hakan.
jag köpte dermapen biligt från eBay och AHA serum från eleven. jag körde dermapen hela ansikte tills det blödde lite och la på serum i ca 40 min. har nu inget ärr och milier kvar efter 4 behandling.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback