Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-10, 16:08
  #13
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdull-jabbar
Tack för tipset!

Har du också fått påhälsning av den bruna materian förresten? Var kommer den ifrån? Vad består den av?

Kommer från urinen och kalkhaltigt vatten. Ett lager byggs upp snabbare om man glömmer att spola och urinen står kvar i botten. Ogräsättika fungerar men är oftast bara på 10-12% bäst är en mer koncentrerad ättika. Försök hitta en på 24% minst. Skopa upp så mycket vatten som det går ur toaletten och häll i och låt det stå och dra över natten.

Skrubba sedan med en hård borste tills allt lossnar.

Efter att det är rent kan man slå i lite ättika någon gång i veckan och låta stå så länge som möjligt i holken innan man spolar. Det förebygger att nya avlagringar bildas.

Ättika luktar friskt och bidrar till en trevligare miljö i WC utrymmet dessutom. Är biologiskt Nedbrytbar och skadar inte naturen. Går att använda på mycket mer saker som rengöring/desinfektion.

Jag skulle tippa på att det som bildas i botten på WC stolen har väldiga likheter med ex Njur eller urinstenar som kan bildas i kroppen.
Citera
2018-03-10, 16:43
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Kommer från urinen och kalkhaltigt vatten. Ett lager byggs upp snabbare om man glömmer att spola och urinen står kvar i botten. Ogräsättika fungerar men är oftast bara på 10-12% bäst är en mer koncentrerad ättika. Försök hitta en på 24% minst. Skopa upp så mycket vatten som det går ur toaletten och häll i och låt det stå och dra över natten.

Skrubba sedan med en hård borste tills allt lossnar.

Efter att det är rent kan man slå i lite ättika någon gång i veckan och låta stå så länge som möjligt i holken innan man spolar. Det förebygger att nya avlagringar bildas.

Ättika luktar friskt och bidrar till en trevligare miljö i WC utrymmet dessutom. Är biologiskt Nedbrytbar och skadar inte naturen. Går att använda på mycket mer saker som rengöring/desinfektion.

Jag skulle tippa på att det som bildas i botten på WC stolen har väldiga likheter med ex Njur eller urinstenar som kan bildas i kroppen.

Tack nu kan jag sova gott om natten!
Citera
2018-03-10, 16:48
  #15
Medlem
Jag har varit med om något liknande men påväxten var svart. Och jag tog till scotch brite (sådana där hårda fiberdukar) som jag lindade på en pinne och fick gno.

Regelbunden användning av wc-anka är nog bra.

Hur gick det med ättika?

Det verkar som det är någon sorts alg eller organism som lever på rörväggarna och som breder ut sig?
Citera
2018-03-10, 17:14
  #16
Avstängd
Du bör ringa en VVS montör. Inget du borde ge dig på själv!
Citera
2018-03-10, 18:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Jag har varit med om något liknande men påväxten var svart. Och jag tog till scotch brite (sådana där hårda fiberdukar) som jag lindade på en pinne och fick gno.

Regelbunden användning av wc-anka är nog bra.

Hur gick det med ättika?

Det verkar som det är någon sorts alg eller organism som lever på rörväggarna och som breder ut sig?

Jag har inte provat ättika ännu, tänkte handla under morgondagen så jag provar det då.
Men det känns minst sagt som någon form av organism som vill expandera och vinna mark.

Jag bor i ett stort hus med många lägenheter och har aldrig hört någon granne prata om fenomenet. Kanske skäms de över att ha fått påhälsning i muggen?
Citera
2018-03-11, 23:23
  #18
Medlem
Ättika blir dyrt och luktar. Åk till Överskottsbolaget och köp Hessa Kalkbort som innehåller fosforsyra och tag en enlitersburk med citronsyra på en gång från kryddhyllan.
Båda medlen är lika effektiva men har beläggningen funnits länge krävs det en del jobb.
Citera
2018-03-12, 18:54
  #19
Medlem
tempeZZts avatar
Vad för medel som än används för rengöring så får Svinto definitivt INTE användas. Det gör bara fler och fler repor där bagglet får mer och mer fäste.
Citera
2018-03-12, 19:19
  #20
Medlem
mainfurers avatar
Testa bakpulver eller bikarbonat, det brukar funka rätt bra. Fick själv upp nått brunflytande tunt elände imorse när jag var o pissade men inte hunnit gå o testa nått än.
Citera
2018-03-12, 20:59
  #21
Medlem
Rostex är lösningen på ditt problem!

http://www.procurator.net/sv-se/hygi...sare-p10007774
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback