Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-10, 15:08
  #1
Medlem
Tja! Jag fyllde 18 för någon vecka sen, och letar efter en bostad att hyra. Jag har letat efter både studentlägenheter samt vanliga hyresrätter, men det är verkligen svårt att hitta, både ett rimligt pris samt ett bra ställe som inte ligger för långt bort från gymnasium jag går i. Har ni/du några tips på bostäder i Stockholm med ett rimligt pris? Eller vad ett bra pris är för en 2:a tex? Eller vet du kanske någon jag skulle kunna kontakta eller prata med som skulle kunna hjälpa mig? Förutom då blocket osv.
Jag är en amatör när det gäller bostäder, så alla möjliga tips som inte är löjliga är välkomna!
Citera
2018-03-10, 15:21
  #2
Medlem
CoopColas avatar
Räkna med att hosta upp minst 7-8k om du inte vill bo inneboende. Men tveksamt att någon skulle vilja hyra ut till en 18 åring utan referenser eller jobb.. Det är inte direkt ont om folk som vill ha bostad
Citera
2018-03-10, 15:39
  #3
Medlem
UncleBerts avatar
Glöm det. Det finns inga billiga lägenheter i stockholm. Du kan hyra ett rum hos någan annan ute i en sketen förort för runt 3-4000 kronor. Thats it.

En egen lägenhet kan du bara drömma om.
Citera
2018-03-10, 15:54
  #4
Medlem
Mitt bästa tips är att du ställer dig i bostadskö, studentbostadskö, Stockholms bostadsförmedling! Det kommer att ta tid innan du får något men ställ dig i kö ändå! Tills du får något därifrån är det hyra av rum som gäller. OBS Var noga med vem du hyr av! Finns många konstiga obehagliga typer därute!! 2:a handshyrorna på ettor centralt ligger på som lägst 11 000 kr/mån. ☹️ Bäst är om du känner någon med lägenhet som kan hyra ut ett rum till dig lite billigare. Kontakter är det som gäller! Har man särskilda skäl att flytta hemifrån kanske socialtjänsten kan hjälpa till, men troligen har de annat att göra i dessa dagar...
__________________
Senast redigerad av DEF1 2018-03-10 kl. 15:56. Anledning: Felstavat
Citera
2018-03-11, 13:02
  #5
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RussianGuy
Jag har letat efter både studentlägenheter samt vanliga hyresrätter, men det är verkligen svårt att hitta, både ett rimligt pris samt ett bra ställe som inte ligger för långt bort från gymnasium jag går i.
Hur har du tänkt klara dig ekonomiskt? Du får väl bara studiebidrag om du inte har extrajobb också?

Lyckas du få tag på något rum eller lägenhet med vanlig hyra så blir det ändå minst 3-4000 kr/mån. i hyra och sedan skall du ha pengar till andra räkningar och mat m.m. ...det går inte heller att få socialbidrag samtidigt som man studerar.
Citera
2018-04-16, 10:22
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Hur har du tänkt klara dig ekonomiskt? Du får väl bara studiebidrag om du inte har extrajobb också?

Lyckas du få tag på något rum eller lägenhet med vanlig hyra så blir det ändå minst 3-4000 kr/mån. i hyra och sedan skall du ha pengar till andra räkningar och mat m.m. ...det går inte heller att få socialbidrag samtidigt som man studerar.

Jag har ett jobb, och har en inkomst som hamnar på en femsiffrig summa. Jag lär klara mig ifall jag lägger runt 7-8 tusen kronor per månad, men då vill jag ju ha en lägenhet, inte ett skevt rum i någon förort. Det går att hitta en lägenhet, det vet jag, men då är det kontakter som gäller. Men det lär ju finnas andra effektiva lösningar? Har du/ni mer förslag på hur jag kan få tag på en lägenhet? Att stå i kö, vilket jag gör just nu, kan i sig också vara effektivt, men det kan ta flera år, och den tiden har jag inte, då mina föräldrar tänkte kasta ut mig innan sommarlovet (som vi på gymnasium har).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback