Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-10, 15:08
  #1
Medlem
Tja! Jag fyllde 18 för någon vecka sen, och letar efter en bostad att hyra. Jag har letat efter både studentlägenheter samt vanliga hyresrätter, men det är verkligen svårt att hitta, både ett rimligt pris samt ett bra ställe som inte ligger för långt bort från gymnasium jag går i. Har ni/du några tips på bostäder i Stockholm med ett rimligt pris? Eller vad ett bra pris är för en 2:a tex? Eller vet du kanske någon jag skulle kunna kontakta eller prata med som skulle kunna hjälpa mig? Förutom då blocket osv.
Jag är en amatör när det gäller bostäder, så alla möjliga tips som inte är löjliga är välkomna!
Citera
2018-03-10, 15:21
  #2
Medlem
CoopColas avatar
Räkna med att hosta upp minst 7-8k om du inte vill bo inneboende. Men tveksamt att någon skulle vilja hyra ut till en 18 åring utan referenser eller jobb.. Det är inte direkt ont om folk som vill ha bostad
Citera
2018-03-10, 15:39
  #3
Medlem
UncleBerts avatar
Glöm det. Det finns inga billiga lägenheter i stockholm. Du kan hyra ett rum hos någan annan ute i en sketen förort för runt 3-4000 kronor. Thats it.

En egen lägenhet kan du bara drömma om.
Citera
2018-03-10, 15:54
  #4
Medlem
Mitt bästa tips är att du ställer dig i bostadskö, studentbostadskö, Stockholms bostadsförmedling! Det kommer att ta tid innan du får något men ställ dig i kö ändå! Tills du får något därifrån är det hyra av rum som gäller. OBS Var noga med vem du hyr av! Finns många konstiga obehagliga typer därute!! 2:a handshyrorna på ettor centralt ligger på som lägst 11 000 kr/mån. ☹️ Bäst är om du känner någon med lägenhet som kan hyra ut ett rum till dig lite billigare. Kontakter är det som gäller! Har man särskilda skäl att flytta hemifrån kanske socialtjänsten kan hjälpa till, men troligen har de annat att göra i dessa dagar...
__________________
Senast redigerad av DEF1 2018-03-10 kl. 15:56. Anledning: Felstavat
Citera
2018-03-11, 13:02
  #5
Medlem
frank_pes avatar
Citat: