Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-03-11, 08:54
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Många intressanta åsikter i tråden. Vi kanske kan släppa det här med att vi inte är hemma hos honom tillräckligt ofta då jag eller min syster är där minst varannan dag och jag har kontakt med honom dagligen och har haft så de senaste 20 åren.

Det kanske är så enkelt att de hittat nån som inte slänger igen dörren i ansiktet på dom och det är ganska trivsamt för dem också. Jag tänker ta ett snack till med honom i ämnet. Juridiskt har jag inte ett skit att komma med förutom allmänt tyckande. Våldslösningar brukar sällan vara särskilt konstruktiva utan drar med sej annan skit.
Jag tycker att du, som några andra skriver, ska vara vaksam. JV använder sig av dörrknackningsmetoder för att värva, det är inget nytt. De har ett system som går ut på att de som alla andra måste överleva och ha mat på bordet. De tigger inte pengar med öppen hand, men blir man medlem ska man betala.
Jag har viss insikt i detta.
Nu har de börjat uppvakta din far. Varför tror du att de gör det? Du har själv reagerat på deras beteende, med rätta.
Givetvis ser de att det är en gammal man. Tror du att de gör det av godo, för hans skull? Vill de rädda hans själ till det Tusenåriga riket helt gratis? Nej, dra i handbromsen.
Jag tycker att du ska vara närvarande när de kommer och markera din ståndpunkt.
Det finns hur många exempel som helst på att de vill ha påskrifter och annat, och din far är ett guldägg för dem.
Nu låter det hårt, men för hans och er skull, avbryt deras planer.
Jag skulle inte ta risken att låta dem göra intrång i ert liv.
Citera
2018-03-12, 10:14
  #26
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin
Jag tycker att du, som några andra skriver, ska vara vaksam. JV använder sig av dörrknackningsmetoder för att värva, det är inget nytt. De har ett system som går ut på att de som alla andra måste överleva och ha mat på bordet. De tigger inte pengar med öppen hand, men blir man medlem ska man betala.
Jag har viss insikt i detta.
Nu har de börjat uppvakta din far. Varför tror du att de gör det? Du har själv reagerat på deras beteende, med rätta.
Givetvis ser de att det är en gammal man. Tror du att de gör det av godo, för hans skull? Vill de rädda hans själ till det Tusenåriga riket helt gratis? Nej, dra i handbromsen.
Jag tycker att du ska vara närvarande när de kommer och markera din ståndpunkt.
Det finns hur många exempel som helst på att de vill ha påskrifter och annat, och din far är ett guldägg för dem.
Nu låter det hårt, men för hans och er skull, avbryt deras planer.
Jag skulle inte ta risken att låta dem göra intrång i ert liv.
Det är precis det här jag misstänker agendan är för dem. De åker inte ut i bushen och besöker folk bara för att det är trevligt. Jag har planer på att försöka vara med när de dyker upp nästa gång. För övrigt kan jag meddela att vi inte sett något som tyder på demens. Tro mej, vi vet vad vi ska hålla utkik efter.
Citera
2018-03-13, 15:21
  #27
Medlem
Ruger89s avatar
Ts ska omgående bjuda in den lokala pingtspastorn eller pastorn i evangeliska frikyrkan eller liknande.

Se detta klipp och sätt er tillit till Kristus och bli frälsta så kommer Jehovas vittnen fly er som pesten när ni berättar för dem att man blir frälst av nåd genom tro, och att man aldrig kan förlora sin frälsning.

https://youtu.be/XHl77pWncFw

"Sedan förde han ut dem och frågade: "Herrar, vad ska jag göra för att bli frälst?" De svarade: "Tro på Herren Jesus så blir du frälst, du och din familj." - Apg 16:30-31


"Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.

Inte sände Gud sin Son till världen för att döma världen utan för att världen skulle bli frälst genom honom.

Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn." - Joh 3:16-18
Citera
2018-03-13, 15:23
  #28
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvinFin
Jag tycker att du, som några andra skriver, ska vara vaksam. JV använder sig av dörrknackningsmetoder för att värva, det är inget nytt. De har ett system som går ut på att de som alla andra måste överleva och ha mat på bordet. De tigger inte pengar med öppen hand, men blir man medlem ska man betala.
Jag har viss insikt i detta.
Nu har de börjat uppvakta din far. Varför tror du att de gör det? Du har själv reagerat på deras beteende, med rätta.
Givetvis ser de att det är en gammal man. Tror du att de gör det av godo, för hans skull? Vill de rädda hans själ till det Tusenåriga riket helt gratis? Nej, dra i handbromsen.
Jag tycker att du ska vara närvarande när de kommer och markera din ståndpunkt.
Det finns hur många exempel som helst på att de vill ha påskrifter och annat, och din far är ett guldägg för dem.
Nu låter det hårt, men för hans och er skull, avbryt deras planer.
Jag skulle inte ta risken att låta dem göra intrång i ert liv.

Jag tror jag har mer insikt i Jehovas vittnen än du, och nu ljuger du. Vad ska man betala? De tror ju inte ens på tionde, även fast det helt uppenbart är bibliskt.

Villolärare är de dock. Samma falska evangelium som islam och katolska kyrkan.
Citera
2018-03-16, 23:04
  #29
Medlem
klart att det handlar om pengar. naivt att tro något annat. hyenorna vädrar ett lätt offer. har varit med om en liknande situation där jag fick kliva in och sätta stopp. ingen aning om vilken religion som salufördes, eftersom sådant inte intresserar mig. var där när de kommer och tala om att de inte längre är välkomna. du bestämmer.
Citera
2018-12-18, 18:10
  #30
Medlem
Liliththewitchs avatar
Mycket intressant diskussion. Jehovas vittnen har börjat hänga efter min gamla moster och det hela börjar bli väldigt obehagligt.

Min moster är 80 år gammal och gift med en man som är svårt demenssjuk och sedan en tid tillbaka intagen på demensboende. Hon bor ensam i en ganska fin villa och har det gott ställt. Lätt att hitta sån information på nätet liksom att hennes man bor på demensboende.

Jehovas vittnen har blivit alltmer påträngande mot min moster. De kommer och ringer på vid middagstid på lördag och söndag, senast i förrgår på tredje advent kl 18 på kvällen. Med sig har de broschyrer med mycket obehagligt innehåll som alla handlar om sorg, ensamhet och döden. Det verkar som om detta material har valts ut just för henne.

Vi tror att någon som jobbar i hemtjänsten eller på vårdboendet kan vara medlem i Jehovas vittnen och tipsat om min moster. Det hela känns väldigt obehagligt, inte minst broschyrerna om döden och den stora sorgen att förlora en nära anhörig mm. Hennes man är 94 år och mycket sjuk, dock inte död ännu.
Citera
2018-12-22, 10:31
  #31
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vanligtvis så brukar de väl inte försöka vigga folk på pengar. Men å andra sidan så har jag inte umgåtts så mycket med JW:s Hade en granne för många år sen, men han var trevlig och försökte aldrig med något sådant. Men det kan nog vara olika. JW bygger ju sin verksamhet på "frivilliga" bidrag och testamentesgåvor. Så säkert kan oegentligheter förekomma, men inget jag hört jättemycket om.

Rekommenderar att vara vaksam i alla fall. Men besöker ni anhöriga denna man tillräckligt ofta? Han kanske känner sig ensam.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...miljonindustri

Du har inte hört mycket om oegentligheter, men är säker på att de förekommer? Visst kan det finnas enstaka skurkar, precis som i alla andra religioner, organisationer, partier etc. Men man behöver ju inte utgå från att alla som visar intresse för en människa är skurkar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Han uppskattar dessa nu, men han blir ju utnyttjad och manipulerad. Om din kompis uppskattar att äta hästbajs för att han läste på internet att det ger evigt liv, ska du låta honom då, för att "han är myndig och uppskattar det".

Det kanske du gör.

Man måste ta tag i saker som är viktiga helt enkelt, du kanske inte orkar det men det är fortfarande det rätta att göra.

Blir han utnyttjad och manipulerad? Hur? Du måste ju veta, eftersom du kommer med påståendet, så delge gärna oss andra!

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Du kan inte anmäla att en myndig person bjuder in dem.
I gengäld har jag aldrig hört att JV har lurat av någon pengar mer än att sälja sin tidning.

Fråga dig själv varför din pappa som inte ens tror på Gud, bjuder in hans företrädare.
En hint är att gamla människor är ensamma medan deras barn inte är där så ofta.
Själv har jag en halvblind, ensam, farsa som tar bilen en km för att handla.
När han ändå handlat sin gröt o mjölk så råkar han visst ta en fika på ett par timmar där jag är övertygad om att han ofredar andra kunder😄

;-D

De sista åren i min morfars liv försökte jag besöka honom åtminstone varannan dag, kvinnan som födde mig och min morbror bodde mycket längre från honom så det föll på min lott att hålla morfar sällskap, hjälpa honom med det praktiska o.s.v. men det hindrade honom inte från att söka andra sociala kontakter, som i kyrkan, på PRO-möten etc, han ville väl helt enkelt se andras nunor ibland och inte bara min! ;-)
Citera
2019-04-09, 13:14
  #32
Medlem
Liliththewitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liliththewitch
Mycket intressant diskussion. Jehovas vittnen har börjat hänga efter min gamla moster och det hela börjar bli väldigt obehagligt.

Min moster är 80 år gammal och gift med en man som är svårt demenssjuk och sedan en tid tillbaka intagen på demensboende. Hon bor ensam i en ganska fin villa och har det gott ställt. Lätt att hitta sån information på nätet liksom att hennes man bor på demensboende.

Jehovas vittnen har blivit alltmer påträngande mot min moster. De kommer och ringer på vid middagstid på lördag och söndag, senast i förrgår på tredje advent kl 18 på kvällen. Med sig har de broschyrer med mycket obehagligt innehåll som alla handlar om sorg, ensamhet och döden. Det verkar som om detta material har valts ut just för henne.

Vi tror att någon som jobbar i hemtjänsten eller på vårdboendet kan vara medlem i Jehovas vittnen och tipsat om min moster. Det hela känns väldigt obehagligt, inte minst broschyrerna om döden och den stora sorgen att förlora en nära anhörig mm. Hennes man är 94 år och mycket sjuk, dock inte död ännu.

Jag har nu fått bekräftat att en av de två unga tjejer som ränt (och för övrigt fortsätter att ränna) hos min moster är anställd i hemtjänsten i kommunen. Utöver det har också ett av äldreboendena i stan en anställd som är Jehovas vittne. Så man använder sig alltså av information man får via jobbet för att hitta sårbara individer att försöka värva till Jehovas vittnen. Skämmes ta mig fan!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback