Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-10, 15:42
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikael861
Jag brukar sova typ 8-9 timmar på nätterna, men den här natten har jag bara sovit drygt 4-5 timmar.
Jag känner mig dock inte så där farligt trött, och har lust att testa att dra till gymmet ändå.
Är det här någonting som kommer att vara väldigt skadligt eller olämpligt för musklerna på något sätt, eller handlar det mest om att jag kanske kommer att känna mig tröttare än normalt?

Du kan självklart träna precis som vanligt. Gå till gymmet och kör så det ryker!
Glöm inte lite proteintillskott efteråt

Det är inte skadligt för dina muskler på något sätt att du sovit mindre en natt.
Citera
2018-03-10, 16:14
  #14
Medlem
Inget farligt om det händer ibland. Långtidig sömbrist som pågår under väldigt långa perioder kan dock vara farligt, men det gäller oavsett om man styrketränar eller ej.
Citera
2018-03-10, 22:40
  #15
Medlem
Sjograss avatar
Likt flera skrivit så är en natt med dålig sömn ingen fara. Men jag skulle själv gärna höra vad folk har för uppfattning kring lite mer högfrekvent träning och dålig sömn. Jag tränar 5-6 gånger i veckan, och har även en del problem med sömn. Så om jag har kört säg push en dag, (jag kör pull/push/legs) och ben dagen efter, och får 5 timmar sömn den natten så känns kroppen allt annat än utvilad dagen efter, och då kan man ju fundera på om det inte är mer värt att slänga in en vilodag där istället. Som vi vet är det ju inte på gymmet man bygger muskler, utan under återhämtningen.

Det måste ju komma en punkt där träningen faktiskt är kontraproduktiv, men det kanske är svårt att nå den nivån. Vad tror ni?
Citera
2018-03-11, 10:12
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Likt flera skrivit så är en natt med dålig sömn ingen fara. Men jag skulle själv gärna höra vad folk har för uppfattning kring lite mer högfrekvent träning och dålig sömn. Jag tränar 5-6 gånger i veckan, och har även en del problem med sömn. Så om jag har kört säg push en dag, (jag kör pull/push/legs) och ben dagen efter, och får 5 timmar sömn den natten så känns kroppen allt annat än utvilad dagen efter, och då kan man ju fundera på om det inte är mer värt att slänga in en vilodag där istället. Som vi vet är det ju inte på gymmet man bygger muskler, utan under återhämtningen.

Det måste ju komma en punkt där träningen faktiskt är kontraproduktiv, men det kanske är svårt att nå den nivån. Vad tror ni?

Om du sköter kosten men ändå har sömnproblem så vore det inte fel med en vilodag där istället. Men det beror också vad du har för mål med träningen. Tränar du för styrka så tycker jag absolut att du bör vila istället. Kvalitét över kvantitet.
Citera
2018-03-11, 13:11
  #17
Medlem
Absolut inte farligt, kan däremot säga att passet som kanske tar 1½ timme vanligtvis kan ta uppemot 2 timmar och lite mer. Försök få mycket sömn natten efter träning dock
Citera
2018-03-14, 19:59
  #18
Medlem
Borde inte vara farligt - ta det dock lugnare om du känner att det tar emot
Citera
2018-03-15, 15:44
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Likt flera skrivit så är en natt med dålig sömn ingen fara. Men jag skulle själv gärna höra vad folk har för uppfattning kring lite mer högfrekvent träning och dålig sömn. Jag tränar 5-6 gånger i veckan, och har även en del problem med sömn. Så om jag har kört säg push en dag, (jag kör pull/push/legs) och ben dagen efter, och får 5 timmar sömn den natten så känns kroppen allt annat än utvilad dagen efter, och då kan man ju fundera på om det inte är mer värt att slänga in en vilodag där istället. Som vi vet är det ju inte på gymmet man bygger muskler, utan under återhämtningen.

Det måste ju komma en punkt där träningen faktiskt är kontraproduktiv, men det kanske är svårt att nå den nivån. Vad tror ni?
Någonstans finns det naturligtvis en gräns, men om du lever som en vanlig människa i övrigt så har du nog rejält långt kvar till den gränsen. Du har sovit 5 timmar säger du, vilket inte är optimalt, men ändå ganska mycket. Sen tränar du 1 timme eller så under en dag. Då återstår 23 timmar vila den dagen. Det räcker ganska långt.

Man ska inte överskatta sömnens betydelse. Oftast är det bara latmaskar som inte når några resultat som gör det.

Sen ska man inte underskatta sömnens betydelse. Så om jag vore du skulle jag fundera mindre på vilodagar och mer på att åtgärda sömnproblemen.
Citera
2018-03-15, 18:44
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjogras
Likt flera skrivit så är en natt med dålig sömn ingen fara. Men jag skulle själv gärna höra vad folk har för uppfattning kring lite mer högfrekvent träning och dålig sömn. Jag tränar 5-6 gånger i veckan, och har även en del problem med sömn. Så om jag har kört säg push en dag, (jag kör pull/push/legs) och ben dagen efter, och får 5 timmar sömn den natten så känns kroppen allt annat än utvilad dagen efter, och då kan man ju fundera på om det inte är mer värt att slänga in en vilodag där istället. Som vi vet är det ju inte på gymmet man bygger muskler, utan under återhämtningen.

Det måste ju komma en punkt där träningen faktiskt är kontraproduktiv, men det kanske är svårt att nå den nivån. Vad tror ni?

Testa dig fram då det du beskriver inte är mätbart. Iof kan man ju ge rekommendationer men det skadar aldrig att testa. Om du kör något styrkeprogram där man ökar varje pass vecka efter vecka så ser du snabbt om det var kontraproduktivt eller inte.
Vid "mes-träning" dvs där man mest kör många reps och endast ökar en reps från ett pass till ett annat så går det inte att mäta tror jag.
__________________
Senast redigerad av MRZnr1 2018-03-15 kl. 18:47.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback