Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-10, 06:23
  #1
Medlem
Arbetarbroders avatar
Scenariot att Användare vill överklaga Random Moderators åtgärd uppstår då och då, som bekant.

Som det är idag, med PM till Moderator (eller moderatorer om man inte vet vem som gjort åtgärden) och admin och sedan tråd på Flashback är väldigt ineffektiv och känns mest som en Klagomur där man sticker in en gnällig lapp och sen händer inte så mycket mer.
Här är hur det går till idag, kanske bättre förklarat av admin4: (FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator
Citat:


Förslag: Effektivisera!
Efter PM till moderator och Klagomur-tråd skapad, låt det gå till en poll och avgöras där!

Fördelar/Nackdelar
+Det blir mer än en klagomur, ökad säkerhet, som det ser ut idag blir inte mycket gjort, kan ta månader innan ens ett svar
+admin slipper lägga tid på sådana klagomål
+Ni kan släppa på hålla alla censurerade inlägg dolda utan någon större oro för katastrof/överbelastning
(se: (FB) Visa egna censurerade/raderade inlägg på Flashback)
+Processen blir inte så seg

- kommer inte på nått på minus-sidan.
Skulle väl vara om ingen diskussion sker på Flashback alls kanske, att se resonemanget och nån slags motivering är ju givetvis bra men de vore twistat om de blev Klagomur→ Poll→ Åtgärd lite väl snabbt och utan diskussion och då få motsatt effekt mot vad jag tänkt..
Låt det gå 14 dagar eller nått mellan Klagomur-tråd skapad på Flashback och poll om situationen ej är löst?

de borde fungera...?
Citera
2018-03-10, 07:00
  #2
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Som det är idag, med PM till Moderator (eller moderatorer om man inte vet vem som gjort åtgärden) och admin och sedan tråd på Flashback är väldigt ineffektiv
Man behöver inte gå över admin längre. Man kan starta en tråd direkt efter (havererad) kontakt med moderator.

Angående de fördelar du ser med förslaget:

Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
+Det blir mer än en klagomur, ökad säkerhet, som det ser ut idag blir inte mycket gjort, kan ta månader innan ens ett svar
Efter att steget med att kontakta admin togs bort har jag svårt att se hur det skulle kunna ta månader
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
+admin slipper lägga tid på sådana klagomål
Admin hanterar inte de klagomålen längre.
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
+Ni kan släppa på hålla alla censurerade inlägg dolda utan någon större oro för katastrof/överbelastning
(se: (FB) Visa egna censurerade/raderade inlägg på Flashback)
Det här begriper jag inte riktigt, så kan inte bemöta det.
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
+Processen blir inte så seg
Den är inte särskilt seg. Först tar man kontakt med den moderator som beslutade åtgärden, funkar inte det startar man en tråd, funkar inte det så får man tugga i sig att man inte fick rätt.

Jag ser för övrigt inte riktigt poängen med den folkdomstol du föreslår. Vad skulle det tillföra? Flashback drivs inte av användarna.
__________________
Senast redigerad av Drama-Llama 2018-03-10 kl. 07:05.
Citera
2018-03-10, 07:04
  #3
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Man behöver inte gå över admin längre. Man kan starta en tråd direkt efter (havererad) kontakt med moderator.

Jag ser inte riktigt poängen med den folkdomstol du föreslår. Vad skulle det tillföra? Flashback drivs inte av användarna.

Menar att pollen hanteras av moderatorerna, inte en allmän poll på Flashback.
Steget från Klagomur → Åtgärd skulle då komma på ett mer effektivt sätt.
Citera
2018-03-10, 07:31
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Scenariot att Användare vill överklaga Random Moderators åtgärd uppstår då och då, som bekant.

Som det är idag, med PM till Moderator (eller moderatorer om man inte vet vem som gjort åtgärden) och admin och sedan tråd på Flashback är väldigt ineffektiv och känns mest som en Klagomur där man sticker in en gnällig lapp och sen händer inte så mycket mer.
Här är hur det går till idag, kanske bättre förklarat av admin4: (FB) Jag vill klaga på en moderator/ett beslut av en moderator



Förslag: Effektivisera!
Efter PM till moderator och Klagomur-tråd skapad, låt det gå till en poll och avgöras där!

Fördelar/Nackdelar
+Det blir mer än en klagomur, ökad säkerhet, som det ser ut idag blir inte mycket gjort, kan ta månader innan ens ett svar
+admin slipper lägga tid på sådana klagomål
+Ni kan släppa på hålla alla censurerade inlägg dolda utan någon större oro för katastrof/överbelastning
(se: (FB) Visa egna censurerade/raderade inlägg på Flashback)
+Processen blir inte så seg

- kommer inte på nått på minus-sidan.
Skulle väl vara om ingen diskussion sker på Flashback alls kanske, att se resonemanget och nån slags motivering är ju givetvis bra men de vore twistat om de blev Klagomur→ Poll→ Åtgärd lite väl snabbt och utan diskussion och då få motsatt effekt mot vad jag tänkt..
Låt det gå 14 dagar eller nått mellan Klagomur-tråd skapad på Flashback och poll om situationen ej är löst?

de borde fungera...?

Jag brukar polisanmäla direkt. Då tar det skruv.
Citera
2018-03-10, 07:51
  #5
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Menar att pollen hanteras av moderatorerna, inte en allmän poll på Flashback.
Steget från Klagomur → Åtgärd skulle då komma på ett mer effektivt sätt.

Men så görs ju redan, såtillvida att ärenden lyfts i Outlaw och diskuteras där bland moderatorerna, oftast mer eller mindre parallellt med att det diskuteras i den publika tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Arnold4king
Jag brukar polisanmäla direkt. Då tar det skruv.



Det är nog det säkraste sättet att se till att inget händer i ärendet. Flashback blir polisanmält i tid och otid och det har hittills under de 15-17 år som forumet har funnits inte lett till någonting.
Citera
2018-03-10, 08:13
  #6
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Menar att pollen hanteras av moderatorerna, inte en allmän poll på Flashback.
Steget från Klagomur → Åtgärd skulle då komma på ett mer effektivt sätt.

Jag tycker att Pollen skulle hanteras av medlemmarna istället, vi är ju flera
Citera
2018-03-10, 08:34
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
Jag tycker att Pollen skulle hanteras av medlemmarna istället, vi är ju flera

Knappast. Anarki är inte vad forumet behöver. Oerhört korkat förslag.
Citera
2018-03-10, 08:35
  #8
Moderator
najass avatar
OT raderat. Tråden handlar inte om vad som är OT eller OnT i trådar. Det finns det befintliga trådar för

/mod
Citera
2018-03-11, 07:25
  #9
Medlem
Arbetarbroders avatar
Du la till text tror jag som jag missade med mitt svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Angående de fördelar du ser med förslaget:

Efter att steget med att kontakta admin togs bort har jag svårt att se hur det skulle kunna ta månader
Ja, jag tycker med de är märkligt, här är ett exempel där frågan ställdes i November via PM, svaret i januari: https://www.flashback.org/sp62884815 (förvisso ett svar innan av annan moderator)

Citat:
+Ni kan släppa på hålla alla censurerade inlägg dolda utan någon större oro för katastrof/överbelastning
(se: (FB) Visa egna censurerade/raderade inlägg på Flashback 👈🏼(den)

Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Det här begriper jag inte riktigt, så kan inte bemöta det.
Det kanske är att gapa för mycket för mycket nu, men Flashbacks raderingar utan något meddelanden eller liknande ser jag som ett mycket stort problem, och jag tror väldigt många skulle andra skulle göra de också om de såg vilken nivå det censureras på.
Skulle inläggen, som föreslås i den tråden👆🏼vara synliga för användaren eller någon form av notis skulle klagomålen öka, men de vore ju bra om de togs omhand på ett bra sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Den är inte särskilt seg. Först tar man kontakt med den moderator som beslutade åtgärden, funkar inte det startar man en tråd, funkar inte det så får man tugga i sig att man inte fick rätt.
Ta en forumdel med 5 moderatorer och skicka PM för få veta vem som pillat på censurknappen denna gången, sedan en tråd i Klagomuren och sedan redan här uppfattar jag processen som trög, och härifrån kommer man inte direkt vidare.
Hade det varit poll, (eller nått sätt att effektivisera det, jag är själv rätt ineffektiv så de kanske finns nå bättre åtgärd) så hade det hanterats mera säkert o enligt nån slags standard.

Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Jag ser för övrigt inte riktigt poängen med den folkdomstol du föreslår. Vad skulle det tillföra? Flashback drivs inte av användarna.
Nej nån Folkdomstol låter inget bra.
Men jag är övertygad om att det kan hanteras bättre än som det ser ut nu. Jag menar inte att omröstningen ska i tråden på Flashback utan de då får moderatorer ta hand om.
Är Varningen/Raderingen/Åtgärden
Rätt eller Fel: Ja/Nej (Kanske)

..och nån form av avslut på ett mer rättssäkert sätt, jag kan inte riktigt se nackdelen.
Citera
2018-03-11, 07:28
  #10
Medlem
Arbetarbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Knappast. Anarki är inte vad forumet behöver. Oerhört korkat förslag.
Ja, de hade verkligen kunnat sluta med kaos. (Jag menade inte på Flashback utan låta moderatorerna ta hand om det)

Citat:
Ursprungligen postat av najas
Men så görs ju redan, såtillvida att ärenden lyfts i Outlaw och diskuteras där bland moderatorerna, oftast mer eller mindre parallellt med att det diskuteras i den publika tråden.
Fast den processen borde kunnas göras effektivare och enligt någon form av standard.
Citera
2018-03-11, 14:49
  #11
Medlem
insectqueen27s avatar
Jag har undrat över varför det inte finns en samlingstråd för klagomål angående mods, vet inte om detta stämmer men jag upplever att klagandet på enskilda mods har ökat som fan. Det verkar opraktiskt att ha separata trådar och det oftast handlar om användare som inte förstår reglerna eller är extremt lättkränkta där minsta varning, bortplockat inlägg eller papperskorgade trådar kallas censur och moderatorn i fråga blir anklagad för att vara del i alla möjliga politiska konspirationer. Det finns mängder av sådana trådar.
Varför inte en samlingstråd för detta, Tråden om klagomål på enskilda moderatorer tex?
Citera
2018-03-11, 14:54
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarbroder
Ja, de hade verkligen kunnat sluta med kaos. (Jag menade inte på Flashback utan låta moderatorerna ta hand om det)


Fast den processen borde kunnas göras effektivare och enligt någon form av standard.

Det skulle ju knappast gynna transparensen på forumet om en poll om ett överklagande skedde dolt i Outlaw. Visst kunde resultatet av pollen redovisas, men knappast en enskild moderators röst. Dels på grund av anonymitet och dels på grund av att varje röst skulle kunna ifrågasättas och då är man tillbaka på minst ruta ett.

Dessutom är det oerhört intressant att följa och läsa de diskussioner som förekommer runt varje ifrågasättande. Lärorikt för de flesta dessutom, eller borde vara i alla fall. Det är ju ändå ett diskussionsforum vi är på och diskussioner tar tid när man inte är överens.

Reservation för att jag inte föstått dig till fullo.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback