Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-09, 23:21
  #1
Medlem
apedaps avatar
Hejsan FB!

Jag har ett problem med äldre spel, främst svenska spel släppta av PAN-Vision. I videosekvenser så låter ljudet förfärligt, som en robot och med ett riktigt skrapigt ljud.

Är det någon som vet vad det beror på och hur jag bäst kan lösa det? Har sett andra spela samma spel utan dessa problem.

Tack på förhand!
Citera
2018-03-10, 00:05
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Ok... du har inte fått några svar så jag gör en chansning...

Äldre spel som spelar upp video kan ha en mjukvaru dekoder som vara hårdvaru styrd, ex på 2x CD-ROM hastighet osv... (ja jag vet, det borde då gå mycket snabbare osv... men behöver inte göra det) och kanske kan leda till effekterna som du beskriver...

Och de du sett (YT?) kanske har spelats upp via någon virtual/emulerad dator med 1x/2x CD-ROM spelare typ...

OBS detta är en longshot... men vill minnas att jag upplevde något liknande 90 talet när jag uppgraderade och ville fortfarande spela gamla CD-ROM spel (alltså spel som i princip läste hela tiden ifrån CD'n och grafikkorten då inte hade någon MPEG dekoder att tala om utan försökte göra detta mjukvarumässigt så snabbt dom kunde)...

Troligtvis inte rätt svar... men i alla fall något...

Tipset är i alla fall att testa dessa äldre spel (90 tals förmodar jag?) med ex. VirtualBOX eller liknande så kanske dom fungerar?
Citera
2018-03-10, 08:30
  #3
Medlem
jeppsss avatar
Har exakt samma problem! Försökte spela Jönssonligan Jakten på Mjölner igår men det blev exakt samma brusljud som du beskriver, outhärdligt!
VirtualBox är att utesluta då det var det jag körde via, kan inte på nåt sätt komma på vad problemet är...
Säg gärna till om du löser ditt problem!
Citera
2018-03-10, 10:31
  #4
Medlem
Trolltestets avatar
Jag är en av de där dårarna som inte blir nöjd med gamla spel förrän jag återskapat även dess originalljud, och hos mig hänger det på vilken ljudemulator man kör.

När jag kör Sound Blaster 16/32 som emulator och med rätt portar inställda, så får jag som bäst ljud på allt från "Pyro" (spelet med den där sköna sköna musiken) till "Nuclear War" (PC-speakerliknande ljud)
Citera
2018-03-11, 21:33
  #5
Medlem
apedaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ok... du har inte fått några svar så jag gör en chansning...

Äldre spel som spelar upp video kan ha en mjukvaru dekoder som vara hårdvaru styrd, ex på 2x CD-ROM hastighet osv... (ja jag vet, det borde då gå mycket snabbare osv... men behöver inte göra det) och kanske kan leda till effekterna som du beskriver...

Och de du sett (YT?) kanske har spelats upp via någon virtual/emulerad dator med 1x/2x CD-ROM spelare typ...

OBS detta är en longshot... men vill minnas att jag upplevde något liknande 90 talet när jag uppgraderade och ville fortfarande spela gamla CD-ROM spel (alltså spel som i princip läste hela tiden ifrån CD'n och grafikkorten då inte hade någon MPEG dekoder att tala om utan försökte göra detta mjukvarumässigt så snabbt dom kunde)...

Troligtvis inte rätt svar... men i alla fall något...

Tipset är i alla fall att testa dessa äldre spel (90 tals förmodar jag?) med ex. VirtualBOX eller liknande så kanske dom fungerar?

Ja, mest sent 90- och tidigt 2000-talsspel. Har sett folk spela på Windows 7 och 10.

Jag har en stor upplaga codecs på min dator men det kan vara något med läshastigheten som du säger.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback