Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-09, 16:57
  #1
Medlem
strategasiats avatar
Jag påstår inte att de är särskilt dyra med tanke på vad man får för pengarna men allt är relativt.
Hur mycket har ni sjäva lagt på Daws och plugins och hur tänker ni gällande nerladdning? Även nyfiken på vilka plugins har ni valt att investera i?

Disclaimer: Avråder från nerladdning! (såvida skiten inte strular
Citera
2018-03-09, 20:01
  #2
Medlem
elmhedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Jag påstår inte att de är särskilt dyra med tanke på vad man får för pengarna men allt är relativt.
Hur mycket har ni sjäva lagt på Daws och plugins och hur tänker ni gällande nerladdning? Även nyfiken på vilka plugins har ni valt att investera i?

Disclaimer: Avråder från nerladdning! (såvida skiten inte strular

Har inte riktigt räknat ihop vilket väl kanske är bra, men förmodligen mer än jag är bekväm med. Har aldrig tankat ner faktiska plugins, möjligen lite sample-samlingar då och då.

Vad man behöver beror säkert lite på vad vilken DAW man använder och vad man avser göra, men bra kompressor är alltid nödvändigt. The Glue från Cytomic och Ozone5 från iZotope använder jag flitigt, kan varmt rekommenderas.
Citera
2018-03-22, 14:58
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Jag påstår inte att de är särskilt dyra med tanke på vad man får för pengarna men allt är relativt.
Hur mycket har ni sjäva lagt på Daws och plugins och hur tänker ni gällande nerladdning? Även nyfiken på vilka plugins har ni valt att investera i?

Jag var en såndär pojkspoling som alltid laddade ner. Men man blir ju less på DAW's, plugins o.s.v. som inte går att uppdatera, som hänger sig osv, osv. Så nu köper jag enbart.

Jag kör följande:

DAW: Logic Pro X.
Varför? Jag kör Mac. Dessutom är Logic (och Apples stora fördel) att det är logiskt (höhö), enkelt att hitta, bra gränssnitt o.s.v. Det funkar alldeles utmärkt (och lite till) för mig!

Plugins:
Native Instruments Komplete 11 Ultimate. Dyrt som tusan, men högkvalitativa grejer och väldigt mycket olika typer av instrument, en del bra effekter o.s.v. Mycket trevliga kompressorer/reverb/delay som jag använder mig ganska mycket av.

Hela FabFilter-sviten. Ta mig fan de bästa EQ/multibandskompressorerna/saturation-verktygen för att göra den där slutpoleringen av varje kanal, helhetsmixen/mastring. Löjligt lättarbetade!

Hela Waves-sviten. Mycket, mycket bra grejer... oändligt mycket skit också, å andra sidan. Billiga individuella plugins. Använder mycket för att automatisera sång, att enkelt få till karaktär på olika instrument. Gillar deras "vintage-prylar" för att få lite mer imperfektion på instrument/en mix.

Melodyne 4 Studio. Jag lär aldrig bli någon mästersångare... därav Melodyne. Men även när jag jobbar med andra så använder jag Melodyne. Perfektion är guld... och att kunna styra varenda liten detalj i ton, artikulering, andetag, träffsäkerhet o.s.v... är väldigt trevligt. Melodyne är för jävla bra!

Det är väl det (förutom Logics inbyggda plugins... där Alchemy är ganska trevlig, enligt mig).
Citera
2018-03-24, 19:06
  #4
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Jag påstår inte att de är särskilt dyra med tanke på vad man får för pengarna men allt är relativt.
Hur mycket har ni sjäva lagt på Daws och plugins och hur tänker ni gällande nerladdning? Även nyfiken på vilka plugins har ni valt att investera i?

Disclaimer: Avråder från nerladdning! (såvida skiten inte strular

Kör för närvarande Ableton Live av anledningen att den innehåller nästan allt jag behöver och vissa grejer är enklare i det än i Cubase som jag annars skulle använt. Jag kör enbart hobby så jag lägger inte ner speciellt mycket pengar än, när jag får loss lite ska jag köpa nya Live och Serum vilket blir typ 95% av vad jag behöver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback