Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-09, 14:08
  #1
Medlem
fums avatar
I årsredovisningen för FR AB framgår det att bolaget förra bokslutet, som är bolagets andra, delar ut hela den balanserade vinsten på drygt 20 miljoner.

Hur får FR ihop så mycket K10? Kan inte se att det finns löneunderlag som matchar upp. Jag förstår givetvis att FR inte har gjort något fel, utan jag förstår bara inte vad han har gjort.

Någon som har några insikter kring 3:12 eller andra delar av beskattningsrätten som jag har förbisett?
Citera
2018-03-09, 14:32
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fum
I årsredovisningen för FR AB framgår det att bolaget förra bokslutet, som är bolagets andra, delar ut hela den balanserade vinsten på drygt 20 miljoner.

Hur får FR ihop så mycket K10? Kan inte se att det finns löneunderlag som matchar upp. Jag förstår givetvis att FR inte har gjort något fel, utan jag förstår bara inte vad han har gjort.

Någon som har några insikter kring 3:12 eller andra delar av beskattningsrätten som jag har förbisett?

K10 styr inte hur stor utdelning du kan ta ut, utan hur stor utdelning du kan ta ut till låg beskattning (20 %). Har du inget utrymme i K10an beskattas de första 100 prisbasbeloppet (44 800 för 2017) i utdelning som inkomst av tjänst (här då 4 480 000 kr) medan resterande del beskattas som inkomst av kapital (30 %).
Citera
2018-03-09, 14:39
  #3
Medlem
fums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
K10 styr inte hur stor utdelning du kan ta ut, utan hur stor utdelning du kan ta ut till låg beskattning (20 %). Har du inget utrymme i K10an beskattas de första 100 prisbasbeloppet (44 800 för 2017) i utdelning som inkomst av tjänst (här då 4 480 000 kr) medan resterande del beskattas som inkomst av kapital (30 %).


Just det, så är det ju. Så med andra ord så skattar han typ 58% på första 4,5 och sen 30% på de sista dryga 15, eller hur?
Citera
2018-03-09, 15:34
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fum
Just det, så är det ju. Så med andra ord så skattar han typ 58% på första 4,5 och sen 30% på de sista dryga 15, eller hur?

Precis. Och en liten skvätt på 20 % (schablonbeloppet, antagligen (eller en stor andel om han har en rejäl K10a från andra eller tidigare engagemang)).
Citera
2018-03-09, 16:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fum
I årsredovisningen för FR AB framgår det att bolaget förra bokslutet, som är bolagets andra, delar ut hela den balanserade vinsten på drygt 20 miljoner.

Hur får FR ihop så mycket K10? Kan inte se att det finns löneunderlag som matchar upp. Jag förstår givetvis att FR inte har gjort något fel, utan jag förstår bara inte vad han har gjort.

Någon som har några insikter kring 3:12 eller andra delar av beskattningsrätten som jag har förbisett?

Han kanske delar ut det till ett annat bolag och inte till sig själv som person.
Citera
2018-03-09, 19:05
  #6
Medlem
fums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Han kanske delar ut det till ett annat bolag och inte till sig själv som person.

Nej, FR AB har inget holdingbolag i toppen.
Stygotius redogörelse förklarar saken. Jag blandade ihop K10:ans gräns för lågbeskattad utdelning med möjlighet till att dela ut överhuvudtaget
Citera
2018-03-09, 22:28
  #7
Medlem
Men, var detta särskilt rationellt agerande av FR (som om han agerat rationellt sedan 2010....)? Ska han nu inte spendera ordentligt med pengar närmsta åren så vore det kanske rimligt att dela ut lagom och likt Uggla ackumulera dollar i bolaget en stund - kanske t o m lägga det i träda (starta ett parallellt aktivt konsultbolag för nya uppdrag) och vila det i 5 år?

Lätt och vara präktig när det går så här bra såklart - jag är inte ett dugg bitter på den biten - men det stör mig hur han verkar agera irrationellt gentemot skattesystemet som han själv varit högsta chef över i två mandatperioder - det känns falskt, präktigt.
Citera
2018-03-16, 22:33
  #8
Medlem
fums avatar
Man kan inte köra vilande bolag samtidigt som man driver ett annat AB parallellt. Det aktiva bolaget smittar det passiva med 3:12
Citera
2018-03-18, 15:32
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fum
Man kan inte köra vilande bolag samtidigt som man driver ett annat AB parallellt. Det aktiva bolaget smittar det passiva med 3:12

Inte nödvändigtvis.
Citera
2018-03-24, 13:14
  #10
Medlem
sen är det ju tragiskt att folk anlitar denna idiot
Citera
2018-03-25, 22:12
  #11
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fum
Man kan inte köra vilande bolag samtidigt som man driver ett annat AB parallellt. Det aktiva bolaget smittar det passiva med 3:12

Jo, det kan man under förutsättning att det är en helt ny verksamhet som bedrivs. Du kan därmed inte ha ett konsultbolag i träda santidigt som du startar ett nytt konsultbolag.

Men ett konsultbolag som ligger i träda är helt ok om du tex startar upp en biltvätt och kör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback