Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-09, 13:05
  #1
Medlem
(Har nyss startat företag och försöker förstå pappersarbetet.)

Jag fick ett kuvert med papper för "Periodisk sammanställning" där jag ska fylla i kunders VAT-nummer och "Värde av tjänster per mottagare".

Frågor:

A: Det står "Dec 2017" på papperet.
Betyder det att jag ska skriva in de kunder jag fakturerat den månaden, eller de kunder jag fått betalt av den månaden?

B: Det står att beloppen ska stå i SEK. Men Eurons värde mot SEK skiftar ju.
Ska man på nåt vis ta reda på vad kursen var i December eller ska man avända dagens växlingskurs?
Citera
2018-03-09, 13:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gooappletroy
(Har nyss startat företag och försöker förstå pappersarbetet.)

Jag fick ett kuvert med papper för "Periodisk sammanställning" där jag ska fylla i kunders VAT-nummer och "Värde av tjänster per mottagare".

Frågor:

A: Det står "Dec 2017" på papperet.
Betyder det att jag ska skriva in de kunder jag fakturerat den månaden, eller de kunder jag fått betalt av den månaden?

B: Det står att beloppen ska stå i SEK. Men Eurons värde mot SEK skiftar ju.
Ska man på nåt vis ta reda på vad kursen var i December eller ska man avända dagens växlingskurs?

Beloppen skall stämma med det du lämnat i momsdeklarationen för försäljning inom EU i december. Så det skall bli samma SEK summa som då och samma kunder/VAT-nummer.
Citera
2018-03-09, 14:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavsomfan
Beloppen skall stämma med det du lämnat i momsdeklarationen för försäljning inom EU i december. Så det skall bli samma SEK summa som då och samma kunder/VAT-nummer.

Hmm. Det var en bekant som fixade momsdeklarationen åt mej på nätet. Han har inte tid att hjälpa mej längre (barn på gång).
Men när jag loggar in själv nu och försöker lista ut saker och navigerar till "Periodsammanställning moms" så tycks jag ha "Helårsredovisning".

Så vad gör jag nu beträffande ovanstående frågor?
Citera
2018-03-09, 14:56
  #4
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gooappletroy
Hmm. Det var en bekant som fixade momsdeklarationen åt mej på nätet. Han har inte tid att hjälpa mej längre (barn på gång).
Men när jag loggar in själv nu och försöker lista ut saker och navigerar till "Periodsammanställning moms" så tycks jag ha "Helårsredovisning".

Så vad gör jag nu beträffande ovanstående frågor?

Stämmer det att du säljer digitala tjänster inom EU?
Då ska du snarare logga in på tjänsten MOSS på SKV som hanterar EU-moms för e-tjänster.
Citera
2018-03-09, 17:44
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gooappletroy
Hmm. Det var en bekant som fixade momsdeklarationen åt mej på nätet. Han har inte tid att hjälpa mej längre (barn på gång).
Men när jag loggar in själv nu och försöker lista ut saker och navigerar till "Periodsammanställning moms" så tycks jag ha "Helårsredovisning".

Så vad gör jag nu beträffande ovanstående frågor?
Här har du en vettig text om periodisk sammanställning: https://www.speedledger.se/om-bokfor...mmanstallning/

Hur ofta du redovisar moms påverkar inte hur ofta du gör dina periodiska sammanställningar.

Vad "Dec 2017" betyder vet jag inte. Jag gissar att det är perioden du ska redovisa för.
Använd e-tjänsten så väljer du vilken period du ska redovisa för.
Citera
2021-05-01, 09:28
  #6
Medlem
Atems avatar
Jag har en liknande fråga som TS.

Ska göra periodisk sammanställning, men det är lite oklart om man bara ska redovisa de faktiska insättningarna eller ta hänsyn till kundfordringar från föregående år. Ibland kan man ju fakturera ett jobb i december ett år och få betalt för det i januari nästa år, och sådant tas ju upp i den löpande bokföringen (och påverkar i slutändan resultatet), men ska man ta hänsyn till det även här? Låt säga att jag fakturerat summa X i december och får betalt i januari - för vilken månad/kvartal ska den periodiska sammanställningen för detta redovisas? Eftersom uppgifterna handlar om att fastställa handelsbalans etc mellan olika EU-länder så är det ju viktigt att det hamnar i rätt period, antar jag.
__________________
Senast redigerad av Atem 2021-05-01 kl. 09:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback