• 3
  • 4
2018-03-12, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ja, beskattningsbar tjänsteinkomst jo. Har själv varit med om samma, och har sett det med egna ögon.

Jag föreslår att du själv testar Skatteverkets skatteberäkningsprogram. När jag gör det så påverkas beskattningsbar förvärvsinkomst inte av ett underskott i kapital.
Citera
2018-04-09, 12:32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
70 tkr i underskott ger en maximal skattereduktion på 21 tkr. Om vinsten i EF är 100 tkr så reduceras inkomstskatten på vinsten till noll. Men avgifterna måste du fortfarande betala. Om du är över 25 så blir avgifterna 28470 kr.

Tycker att 28 000 kr i avgifter är sjukt mycket på 100 000 kr i vinst. Kan det verkligen stämma?

Säg att jag har 100 000 i vinst, som ännu inte är deklarerade - ska göra det i maj - och underskott på kapital 100 000 kr. 70% av underskottet är avdragbart. Egenavgifter och sånt uppgår väl till bara några procent av vinsten?
Citera
2018-04-09, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tycker att 28 000 kr i avgifter är sjukt mycket på 100 000 kr i vinst. Kan det verkligen stämma?

Säg att jag har 100 000 i vinst, som ännu inte är deklarerade - ska göra det i maj - och underskott på kapital 100 000 kr. 70% av underskottet är avdragbart. Egenavgifter och sånt uppgår väl till bara några procent av vinsten?

Läs gärna länken. https://www.skatteverket.se/privat/s...l#h-Egenavgift

Var fick du uppgiften om bara några procent ifrån?
Citera
2018-04-09, 14:32
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Läs gärna länken. https://www.skatteverket.se/privat/s...l#h-Egenavgift

Var fick du uppgiften om bara några procent ifrån?

Skatten är ju ca 30% så hur kan egenavgiften vara lika mycket? Hur många % är avgiften på?

Ikväll ska jag räkna ut på ett ungefär hur mycket kostnaderna har uppgått till och vad jag har kört in. 100k i vinst tog jag bara som exempel. Vinsten är antagligen mycket mindre än så. Underskottet är betydligt mer än 100k men försökte göra det enkelt här i tråden.
Citera
2018-04-09, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Skatten är ju ca 30% så hur kan egenavgiften vara lika mycket? Hur många % är avgiften på?

Ikväll ska jag räkna ut på ett ungefär hur mycket kostnaderna har uppgått till och vad jag har kört in. 100k i vinst tog jag bara som exempel. Vinsten är antagligen mycket mindre än så. Underskottet är betydligt mer än 100k men försökte göra det enkelt här i tråden.
Läste du ens länken?
Egenavgifterna är 28,97% för att riksdagen har bestämt det. Inkomstskattenivån allt mellan 0 och 58% så det ena är verkligen inte sammanhängande med det andra.

Hur kan du ge dig in på att bedriva verksamhet utan att ens ta reda på på förhand hur mycket skatter och avgifter ligger på?
Citera
2018-04-09, 16:23
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Läste du ens länken?
Egenavgifterna är 28,97% för att riksdagen har bestämt det. Inkomstskattenivån allt mellan 0 och 58% så det ena är verkligen inte sammanhängande med det andra.

Hur kan du ge dig in på att bedriva verksamhet utan att ens ta reda på på förhand hur mycket skatter och avgifter ligger på?

Jo jag läste. Det är fan helt sjukt.

Vilket parti vill ta bort egenavgifterna? Det partiet får min röst.
Senast redigerad av JustZlatan 2018-04-09 kl. 16:46.
Citera
2018-04-09, 19:44
Medlem
JustZlatans avatar
Ungefär 70 000 kr i vinst om jag har räknat rätt. 21 tkr i förbannade egenavgifter. Det täcker iaf skatten av underskottet.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in