Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-08, 23:16
  #1
Medlem
Har sett de flesta svenskar bara gå och ta en vattenmelon utan att knacka och höra på den.
Typ "den ser väl fin ut" och sedan tar den.

Invandrare däremot bonkar och knackar och lägger vattenmelonen mot örat för att höra hur bra den låter. Man letar efter hur mycket vatten det är i. Om ljudet "ekar och vibrerar" så är den bra, om den är "stum och mörk" så är den dålig.

Har ni också iaktagit detta fenomen?
Citera
2018-03-08, 23:21
  #2
Moderator
rotadents avatar
Funkar det då? Alltså, kan man avgöra kvaliteten på vattenmelonen genom att knacka på den? Själv har jag nog aldrig köpt en hel vattenmelon tror jag, brukar köpa såna där halvor eller fjärdedelar.
Citera
2018-03-08, 23:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Funkar det då? Alltså, kan man avgöra kvaliteten på vattenmelonen genom att knacka på den? Själv har jag nog aldrig köpt en hel vattenmelon tror jag, brukar köpa såna där halvor eller fjärdedelar.

Se denna korta video (11 sekunder)

https://www.youtube.com/watch?v=1oMtbotnvq8
Citera
2018-03-08, 23:36
  #4
Medlem
eggshellss avatar
...för att vi antar att det är ingen hemma?
Citera
2018-03-09, 00:24
  #5
Medlem
Tack för tipset.
Citera
2018-03-09, 00:57
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Det finns ju någon gul fläck som man skall kolla efter också. Saknas den så lägger man ner melonen och tar upp nästa.

Vad handlar det om?
Citera
2018-03-09, 01:09
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Det finns ju någon gul fläck som man skall kolla efter också. Saknas den så lägger man ner melonen och tar upp nästa.

Vad handlar det om?

Mognad. Gula fläcken är det som legat mot marken. Ju mörkare gul desto bättre. Är den vit så plockades melonen för tidigt.
Citera
2018-03-09, 01:53
  #8
Medlem
Europes avatar
Jag knackar väl inte av samma anledning som jag inte klämmer hårt på frukter m.m., d.v.s. det lär inte vara bra för dem och lär göra att den delen åldras i förtid. Ja, jag vet alltså inte att det är så, utan det är bara en misstanke. Den andra anledningen är att jag verkar kunna känna hur den är endast genom att lyfta upp dem. Eftersom vi sällan äter stora mängder melon på en gång, samt ofta inte heller samma dag som vi har köpt dem, så kollar jag bara att de inte är för mogna, utan håller några dagar. Övermognad syns ofta utanpå, samt melonen tenderar att bli mjukare. Jag är faktiskt inte riktigt säker på vad det är jag känner när jag lyfter upp en och konstaterar att den inte är för mogen, men jag vet att jag känner skillnaden.
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-03-09 kl. 01:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback