Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-08, 21:39
  #1
Medlem
Nåväl, inte alla, mina syskon,föräldrar och sådana jag aldrig träffat men som man kan utbyta trevliga och intressanta diskussioner med känner jag för att ha kvar, MEN alla dessa "polare" som aldrig skriver något eller bjuder till festligheter osv, som aldrig hör av sig helt enkelt om man själv inte hör av sig, varför ha kvar sådana "polare" tänker jag för mig själv...och jävla ex eller One night stands som det aldrig blir något med i framtiden , kommer aldrig mer att träffas, varför i helvete ha kvar dessa människor..blir arg på mig själv, har bara lust att ta bort allesammans i ett svep, men antar att jag är rädd, rädd för ännu mer ensamhet, gah svårt att förklara..någon som känner samma sak, eller tänker i lika banor?
Citera
2018-03-08, 21:43
  #2
Medlem
Facebook är inget att ha ... lika bra att bara ha familjen! Facebook är ett ställe där alla låtsas leva ett bra liv.. där folk gör allt för att visa att dom lever ett liv dom verkligen inte gör.
Citera
2018-03-08, 21:56
  #3
Medlem
AnnaChiaras avatar
Jag rensade bort alla. Sen startade jag upp ett nytt fb konto, behöll det gamla så det ser ut som om det är mitt officiella. På mitt nya har jag bara de värdefulla kontakterna och jag trivs för första gången med facebook nu. Jag kan i lugn och ro läsa mina favoritdebattörer och dela deras artiklar utan att bli hotad, såsom Ann Heberlein, Katerina Janouch, Teodorescue, Sanandaji, ledarsidorna mfl. Lugnt och skönt och stressfritt.
Citera
2018-03-08, 21:57
  #4
Medlem
Jag inaktiverade min Facebook för flera år sedan, inget att ha enligt mig. Tar bara upp tid osv.
Citera
2018-03-08, 22:20
  #5
Medlem
Europes avatar
Jag inaktiverade mitt konto (jag använder lite grann ett annat konto under falskt namn och utan någon på vänlistan för att följa en del grejer på Facebook). Jag planerar att starta det i år igen, men jag kommer att rensa ut de flesta från min vänlista. Problemet blev att jag i början tänkte ha sidan till att hålla kontakten med gamla vänner, så jag slipper hålla på och ringa m.m. för att göra det, men jag upptäckte med tiden - inte minst tack vare Facebook! - att det är faktiskt många av dem jag tål allra minst. De är korkade, intellektuellt lata och PK, förutom att jag redan hade slutat att umgås med dem IRL eftersom de faktiskt även lämnar en hel del att önska som vänner, eftersom de tenderar att vara egocentriska och otillförlitliga. Jag tänker även rensa ut de jag tidigare kände press att ha med på min vänlista, t.ex. ett par av min sambos familjemedlemmar, men de kommer ryka, de med.

Men som sagt, jag kommer att börja använda min Fejankonto igen, men inriktningen kommer att bli en annan. Jag kommer att rensa ut alla de jag inte längre orkar vara vänner med IRL, alla som är PK och moraliskt degenererade m.m. Jag kommer att lägga till nya kontakter som är mer intellektuella och intelligenta, samt rent praktiskt använda sidan till det jag gör idag med mitt andra konto, d.v.s. att följa mer trovärdiga offentliga personer och sidor. Jag har även tänkt bli aktiv på vissa sidor, t.ex. medlemsidan för Mensa, vilket närmast kräver att jag har ett konto i eget namn. Jag kommer att gå från att (precis som tidigare) dela mer vetenskapliga, intellektuella och konstnärliga grejer, ha en vänlista med liknande människor (och en del av min gamla vänskapskrets som kanske är lite mer av den enklare knegartypen som jag växte upp med i förorten, men som i alla fall inte är regimslickande PK-fanatiker), medan jag tack vare vänlisterensningen tänker slippa folks ständiga tjatter om irrelevanta saker i deras liv och än mer eventuella PK-uppmaningar (de verkar dock ha minskat med 95-98% jämfört med 2,5 år sedan, men jag vet ju ändå vad för slags sjuka tankar och värderingar dessa människor sitter och trycker på).

I förlängningen kommer jag dock kolla om det inte finns alternativ till Facebook, eller åtminstone ha sidor vid sidan av den. Det enkla faktum att Facebook lägger sig platt för extremister som t.ex. #jagärhär gör att det känns som god tid att finna ett alternativ, men än mer för att den sidan inte lämpar sig bäst för att t.ex. lägga upp vissa saker (t.ex. flera bilder i en viss följd, där bild och bildtext är bättre kopplade till varandra), där det nog åtminstone är bättre med en egen blogg av något slag. Men kanske mest för att Facebooks grundläggande funktion, att låta folk skryta om de mest idiotiska saker i sina liv inför sin bekantskapskrets, känns väldigt daterat och passé. Jag har egentligen aldrig uppskattat hela grundidén.
Citera
2018-03-08, 22:47
  #6
Medlem
Inaktiverade mitt konto för någon vecka sedan. Slutade i princip med att jag bara glodde runt på diverse småklipp.

Gör det. Radera facebook alltså.
Citera
2018-03-08, 23:03
  #7
Medlem
dwgs avatar
Unga "tävlar" vem som har mest vänner.
Jag har dom närmaste + nån arbetskamrat behöver inte ha ytliga dom finns i verkliga livet
Citera
2018-03-08, 23:11
  #8
Medlem
Jag tycker att facebook är roligt när man först skaffar det, kolla upp gamla skolkamrater osv. Men man tröttnar fort. Jag rensade ut alla under en period när många skrev "röstar du på SD vänligen plocka bort mig". Då gjorde jag det, och körde en "Röstar du inte på SD eller något Sverigevänligare, vänligen plocka bort mig". Då blev chefen sur och jag fick komma in på samtal om min "värdegrund".
Citera
2018-03-09, 00:05
  #9
Medlem
Kan tänka mig att det vore jäkligt skönt att bara ta bort hela skiten utan att bry sig, funderat på det själv. Men man vill ju ändå ha lite koll på gamla vänner och bekanta men framförallt familjen.
Citera
2018-03-09, 08:32
  #10
Medlem
herrcarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrHumble1
Kan tänka mig att det vore jäkligt skönt att bara ta bort hela skiten utan att bry sig, funderat på det själv. Men man vill ju ändå ha lite koll på gamla vänner och bekanta men framförallt familjen.


Hålla koll som att typ spionera?

Jag tog för länge sedan bort Facebook då jag kände att det bara blev för mycket, en samlingsplats för kukmäteri och falska fasader. Folk man tycker om ringer man eller träffar. Kanske bara är jag dock som är så totalt jävla ointresserad av vad flyktigt bekanta och annat löst folk pysslar med.

Jag har fått för mig att det bara är personer som är osäkra på sig själva, eller eventuellt har någon störning, som sitter och smyger på folks Facebook-sidor(folk som man egentligen inte känner).
Citera
2018-03-09, 10:10
  #11
Medlem
CarolusXIIs avatar
Radera ditt Facebook-konto och skapa ett nytt och lägg till de önskade vännerna på nytt.
Citera
2018-03-09, 10:28
  #12
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenhogan
Nåväl, inte alla, mina syskon,föräldrar och sådana jag aldrig träffat men som man kan utbyta trevliga och intressanta diskussioner med känner jag för att ha kvar, MEN alla dessa "polare" som aldrig skriver något eller bjuder till festligheter osv, som aldrig hör av sig helt enkelt om man själv inte hör av sig, varför ha kvar sådana "polare" tänker jag för mig själv...och jävla ex eller One night stands som det aldrig blir något med i framtiden , kommer aldrig mer att träffas, varför i helvete ha kvar dessa människor..blir arg på mig själv, har bara lust att ta bort allesammans i ett svep, men antar att jag är rädd, rädd för ännu mer ensamhet, gah svårt att förklara..någon som känner samma sak, eller tänker i lika banor?
Oj. Jag ser en människa som är värd att räddas😄

Jag tänker focusera på din sista mening.
Jag skaffade FB sent o enda anledningen var att syrran tjatade. I början gjorde jag som jag alltid gjort på andra comunitys o lade till varenda käft jag kunde. Självklart så vällde det in skit jag inte ville se o det som var intressant, drunknade i skit.
Förutom mina vänner IRL samt familj så fanns det några guldkorn där jag faktiskt hittade en riktigt bra vän.
Så, jag tröttnade precis som dig o raderade nästan alla jag inte kände IRL.
Kvar fanns några spelvänner samt människor med samma intresse. Spelvännerna byts ut när de slutar spela o sedan har det dykt upp några till med mitt intresse.
Likaså har jag en policy på FB o det är att jag vägrar politik o andra ämnen man ska engagera sig i. På min vägg har jag bara lättsamma saker där jag kan skratta med mina vänner.

När jag hade rensat så upptäckte jag grupper. Först så tvingades jag med i en grupp som uppfödaren av min hund hade till sin kennel. Men FB gav förslag på andra grupper o jag gick med i ett par som numer är raderade.
Men jag lärde mig att det fanns grupper för allt o med det så hittade jag grupper för mina intressen. Hundgrupperna är då raderade då hundfolk är idioter.
Men jag är sportintresserad o det blev en guldgruva.
Som du ser så har jag skrivit ett o annat inlägg på Flaschback genom åren o då är inte detta min första användare😄
Jag älskar att debattera. Att analysera och vrida o vända på olika frågor.
Att då hitta en grupp av likasinnade människor som supportar samma fotbollslag som jag gör räddade mitt Facebookande.
Sitter då med i tre grupper för bara fotboll o mitt lag samt några andra grupper.
Men jag vägrar att bli Facebookvän med andra medlemmar då det räcker att snacka i grupperna. Vad de ätit till middag eller att Mellon krockar med dagens match vill jag inte få i mitt flöde.

Så, jag är lika överaktiv på Facebook som jag är här men ändå så är min vänlista under 50 pers o då är spelvänner inräknade. För att slippa deras flöde har jag blockerat det.

Därför gillar jag Facebook då jag använder det på mitt sätt o som jag vill.

Blev ett långt svar på enbart en fråga😉
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback