Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-03-09, 07:55
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Exakt. Det är svårt att uttala sig så generellt som TS gör vad gäller folks motivation till att söka ett visst jobb. Skulle säga att det går en vattendelare mellan utbildade och outbildade jobb. Ett outbildat arbete söks ju normalt enbart för att ge en lön (finns såklart undantag men det är nog få som söker sig till outbildade branscher med en dröm om att jobba med dessa arbeten).

Om man har utbildat sig säg 5 år på högskola har man ju gissningsvis haft en ambition med att välja just den yrkesbanan, och då är det inte lite påklistrat att fråga varför man söker en viss typ av jobb. Handlar det däremot om typ spärrvakt på SL är det svårt att tänka sig att något annat än lönen varje månad motiverar.

Antagningen till olika inriktningar på högskola är knappast jämn, högskolor antar de som de anser vara "bäst" till den inriktningen.
Citera
2018-03-09, 08:10
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag håller inte med om att de flesta människor bara är ute efter en inkomst, definitivt inte. I unga år självklart till en viss del, men inte annars. Har du arbetslivserfarenhet eller som ung och lagt tid på en bra utbildning så vill du betydligt mer.

I övrigt hoppas jag du märker att jag håller med även om diskriminering är ett illa valt ord.

Den som har haft turen att få ett avlönat yrke endast för inkomst som ung och sedan lyckas få anställningen förlängd till en fast anställning kommer fortfarande att i mognare ålder ha ett arbete som är för inkomsten och inte för intresse. Det är en dålig affär att byta ett sådant fast arbete mot risken att bli arbetslös eller visstidsanställd igen även om det är i ett mer intressant yrke.

Arbetslivserfarenhet kommer ofta från inkomstjobb utan intresse som personen har haft. Vad gäller utbildning går det dels att ansöka efter bedömd sannolikhet att det hjälper framtida karriärmöjligheter istället för intresse för själva ämnet, och dels påverkas möjligheten att bli antagen till specifika inriktningar av utbildning av hur högskolan fördomsfullt bedömer ens "kapacitet" och "intresse".

På vilket sätt är det ett illa valt ord att personer som erkänner eller avslöjas som endast ute efter inkomst diskrimineras?
Citera
2018-03-09, 08:53
  #15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Antagningen till olika inriktningar på högskola är knappast jämn, högskolor antar de som de anser vara "bäst" till den inriktningen.

Jaha och vad har de med saken att göra? Om du ska plugga till civilingenjör/jurist etc i ca 5 år behöver du vara motiverad. Om du antagits för att du hade betygen men inte brinner för utbildningarna kommer du hoppa av.
Citera
2018-03-18, 18:23
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jaha och vad har de med saken att göra? Om du ska plugga till civilingenjör/jurist etc i ca 5 år behöver du vara motiverad. Om du antagits för att du hade betygen men inte brinner för utbildningarna kommer du hoppa av.

Du behöver inte brinna för själva ämnet för att stanna kvar, att tro att en sådan utbildning är nödvändig för framtida jobb är en tillräcklig motivation. Och i praktiken spelar andra faktorer än betyg in vid antagning.
Citera
2018-03-18, 20:04
  #17
Medlem
Katzyns avatar
Fast i Sverige, där högre utbildning är gratis och det finns förmånliga CSN-lån för att täcka sina levnadsomkostnader medan man utbildar sig, är det faktiskt så att de flesta har möjlighet att välja yrke. Skiter man i att utbilda sig får man förstås ta vad man får.
Citera
2018-03-18, 21:19
  #18
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tankebrott
Du behöver inte brinna för själva ämnet för att stanna kvar, att tro att en sådan utbildning är nödvändig för framtida jobb är en tillräcklig motivation.

Nja, sett till arbetsbelastningen på civilingenjör/jurist/läkare/etc. tror jag du underskattar vikten av motivation. Det finns givetvis de som slackar sig igenom dessa linjer bara för att ha höga chanser till jobb men dessa är mkt få sett till den totala andelen som pluggar på dessa program. Då studierna både tar många år samt har ett högt tempo med mkt läsning/uppgifter/tentor osv. skulle jag ändå säga att de flesta som går på krävande program har ett stort intresse för sina grejer.
Citera
2018-03-19, 00:12
  #19
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag håller inte med om att de flesta människor bara är ute efter en inkomst, definitivt inte. I unga år självklart till en viss del, men inte annars. Har du arbetslivserfarenhet eller som ung och lagt tid på en bra utbildning så vill du betydligt mer.

I övrigt hoppas jag du märker att jag håller med även om diskriminering är ett illa valt ord.


Och vad är det förutom inkomsten som man skulle tänkas vilja ha?
Citera
2018-03-19, 00:15
  #20
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Fast i Sverige, där högre utbildning är gratis och det finns förmånliga CSN-lån för att täcka sina levnadsomkostnader medan man utbildar sig, är det faktiskt så att tt de flesta har möjlighet att välja yrke. Skiter man i att utbilda sig får man förstås ta vad man får.


En utbildning leder bara till en finare slavroll. Still a slave!

Fooled...
__________________
Senast redigerad av NonCompliance 2018-03-19 kl. 00:17.
Citera
2018-03-19, 06:22
  #21
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonCompliance
En utbildning leder bara till en finare slavroll. Still a slave!

Fooled...

Men det var inte frågan för tråden, frågan angick yrkesval.
Citera
2018-03-26, 20:58
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Fast i Sverige, där högre utbildning är gratis och det finns förmånliga CSN-lån för att täcka sina levnadsomkostnader medan man utbildar sig, är det faktiskt så att de flesta har möjlighet att välja yrke. Skiter man i att utbilda sig får man förstås ta vad man får.

Att skuldsätta sig med lån är en finansiell risk. Dessutom finns risken, om utbildningen inte skulle generera jobb i den bransch den utbildar en till, att inte få jobb i sin gamla bransch igen på grund av arbetsgivarnas antaganden om "intressen".
Citera
2018-03-26, 20:59
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nja, sett till arbetsbelastningen på civilingenjör/jurist/läkare/etc. tror jag du underskattar vikten av motivation. Det finns givetvis de som slackar sig igenom dessa linjer bara för att ha höga chanser till jobb men dessa är mkt få sett till den totala andelen som pluggar på dessa program. Då studierna både tar många år samt har ett högt tempo med mkt läsning/uppgifter/tentor osv. skulle jag ändå säga att de flesta som går på krävande program har ett stort intresse för sina grejer.

Jag menar inte att "slacka", jag menar att jobba stenhårt på sin utbildning på grund av dess betydelse för framtida inkomster.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback