Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-08, 17:16
  #1
Medlem
Har precis skaffat en Samsung S9. Biometrisk upplåsning är nytt för mig, men det verkar som man ändå måste ange ett vanligt lås också i form av mönster, pin eller lösenord. Så trots att man har biometrisk upplåsning aktiverad så kan man swipa och låsa upp med mönsterlås. Vad är meningen då undrar jag? Mönsterlås är ju ett av de svagaste skydden så varför ha biometri?

Har jag missat något här eller går det verkligen inte att inaktivera de vanliga låstyperna?
Citera
2018-03-08, 20:36
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Har precis skaffat en Samsung S9. Biometrisk upplåsning är nytt för mig, men det verkar som man ändå måste ange ett vanligt lås också i form av mönster, pin eller lösenord. Så trots att man har biometrisk upplåsning aktiverad så kan man swipa och låsa upp med mönsterlås. Vad är meningen då undrar jag? Mönsterlås är ju ett av de svagaste skydden så varför ha biometri?

Har jag missat något här eller går det verkligen inte att inaktivera de vanliga låstyperna?
Ja, du måste ha ett "vanligt" läs också. Är du inte nöjd med det mönster, använd lösenord eller Pin.
Biometriska lås är för att underlätta, inget annat.
Citera
2018-03-08, 21:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Ja, du måste ha ett "vanligt" läs också. Är du inte nöjd med det mönster, använd lösenord eller Pin.
Biometriska lås är för att underlätta, inget annat.

Ok då förstår jag. Tänkte eftersom iPhone helt förlitar sig på face id kanske det var samma här.
Citera
2018-03-08, 21:48
  #4
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phony
Ok då förstår jag. Tänkte eftersom iPhone helt förlitar sig på face id kanske det var samma här.
iPhone kräver lösenord vid omstart och ibland tydligen lite random så helt förlitar de sig inte på Face ID. Några larviga mönster behöver man däremot aldrig rita.
Citera
2018-03-08, 21:53
  #5
Medlem
Hur bra är denna mobil?
Citera
2018-03-08, 22:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rattata163
Hur bra är denna mobil?

Jag är väldigt nöjd. Tycker i och för sig mobilerna blivit löjligt dyra och priset är lite overkill på både denna och iPhone X imo, men det är en riktigt avancerad sak å andra sidan.

Svårt att se att man inte blir nöjd med denna.
Citera
2018-03-08, 22:15
  #7
Medlem
Magtechs avatar
Du har väl bara pin eller lösen vid omstart?
Citera
2018-03-15, 14:00
  #8
Medlem
Brainmydamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magtech
Du har väl bara pin eller lösen vid omstart?
Stämmer bra men verkar som att ts undrar för att han anser att det inte är ett så bra skydd. Även om man använder iris eller liknande för skärmlås så går det att välja att skriva in pin eller rörelsemönster etc...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback